F
Hej,

Ska isolera vinden på garaget som är byggt med valmat tak (ventilerat via takfot)

Hur isolerar man bäst hörnfacken - blir lite kneptigt att få dit vindavvisaren p.g.a. vinklarna, eller?
 
H
F f00gami skrev:
Hej,

Ska isolera vinden på garaget som är byggt med valmat tak (ventilerat via takfot)

Hur isolerar man bäst hörnfacken - blir lite kneptigt att få dit vindavvisaren p.g.a. vinklarna, eller?
vad för vindavvisare?
menar du typ isovers vindavledare lufta i kartong?
 
F
Ja, exempelvis. Oavsett typ behöver man väl någon form av vindavvisning mellan isolering och råspont. Frågar då jag sett lösningar där man lämnar hörnfacken oventilerade i vissa konstruktioner med valmat tak.
 
H
F f00gami skrev:
Ja, exempelvis. Oavsett typ behöver man väl någon form av vindavvisning mellan isolering och råspont. Frågar då jag sett lösningar där man lämnar hörnfacken oventilerade i vissa konstruktioner med valmat tak.
det är bara att mäta och montera. snickar jobb är jävliga ibland
 
Eller pappa runt om ändkanten på isoleringen och strunta i luftspaltsguiden. Bara att anv pannlampa och se till att isoleringen inte skjuts dikt an råsponten när den läggs ut. (Såvida det inte är lösull då förstås.)
 
H
Oldboy Oldboy skrev:
Eller pappa runt om ändkanten på isoleringen och strunta i luftspaltsguiden. Bara att anv pannlampa och se till att isoleringen inte skjuts dikt an råsponten när den läggs ut. (Såvida det inte är lösull då förstås.)
det är en isolering som görs efter råsponten är lagd
 
Ja, det var så jag menade, men jag ser nu att det kunde uttryckts klarare. Jag syftade på yttertakets råspont, dvs att isoleringen inte skulle skjutas dikt an mot yttertakets råspont (när man lägger ut isoleringen).
Har man tjock isolering så kan den med fördel också snedkapas i ytterkanten så att den följer yttertakets lutning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.