Isolering
justusandersson: Om kattvinden är isolerad behöver den inte ventileras så mycket som nu sker. Sannolikt är då väggen mellan kattvind och sovrum helt oisolerad. En variant är att även värma upp kattvinden lite grann, då försvinner kanske draget.
KnockOnWood: Skarva i med vanlig plast (åldringsbeständig, ångspärrs), eller om det bara är små revor köper du tejp i bygghandeln som man skarvar ångspärr med och tejpar igen. Aluminiumfolie-duken är en kvarleva från tiden före plaståldern. Tror att den kom i vanrykte när man råkade slå i spik genom folien och ett elrör, och hela väggen/taket blev strömförande :( Jämför med
Pagno: Absolut ingen ångspärr om det inte finns i resterande delar, om ni sätter ångspärr blir det garanterat kondens mot den på båda sidor, bygg diffusionsöppet så slipper oroa er för kondens. Jag är motståndare till diffusionstäta system, men det är inte helt fel med ett tätare hus om det är byggt för det, i erat fall skall ni inte ha tätt. Mvh P-A
justusandersson: Jag tror inte man skall överdriva risken för kondens på plåtens baksida. Elmätaren m fl saker som sitter i skåpet alstrar nog lite värme. Cellulosaullen måste väl vara perfekt i sammanhanget. Jag har själv en liknande lösning i en tillbyggnad, fast jag valde att fälla in skåpet bara till hälften. På en norrsida med rejält taksprång alldeles ovanför är det inte många
spaxx: Ja jag tror tejpen blir bra. Den är extremt klistrig, förstår inte riktigt hur den kan vara så väldigt fästande. Men den är riktigt bra att jobba med, och den lämnar inga klisterrester om man får den på fingrarna.
FG: [citat] Det min tankegång gällde är hypotesen att fuktig utomhusluft går in i väggen och isoleringen genom bland annat lufttrycket och på så sätt försämrar isoleringen. Det är ett påstående som man hör ibland, till exempel i den här filmen: [MEDIA=youtube]zfGrEe00DZg[/MEDIA]
Crewna: Alltid bra att tänka några steg framåt. Jag tror dock att det kommer att gå att få till rätt bra inifrån.
KnockOnWood: Klart att du inte skall "kasta" dem. Men 1,2 x 2,4 meters 100 mm EPS kostar 200 kr/st i bygghandeln. Ge bort dem till någon som skall bygga något litet, så får du en vän till :)
Axel75: Tänkte isolera kattvideo och har koll på hur jag ska göra mot taket. Däremot så blir jag fundersam hur jag ska göra mot ytterväggar. Idag består den endast av ytterplagg och några reglar. Det som jag undrar över är hur jag bäst gör med vindskyddsduk, luftspalt, isolering. Det är ett äldre hus där det idag inte finns luftspalt mellan yttervägg och asfaboard och isolering. Men
slacker: Agree, impossible to answer. Sound insulation required? Ability to hang stuff on the wall? Change in electrics due to positioning of light fittings? Potentional doors? I would guesstimate a stud wall, 70mm metal studs, sound insulation, OSB wooden board, plasterbboards at around 1000sek per meter at a 2400-2500mm ceiling height. Actual work not imcluded.
KnockOnWood: [citat] Om du inte har en värmekälla i förrådet så blir det väl knappast varmare. Däremot utjämnas temperaturskillnaderna dag/natt till exempel.
FG: Nu vet jag inte hur fönstren ser ut på plats, men om det finns plats kan man bygga en ram av trä och fylla med stenull och några lager gips som lock. Dessa blir då löstagbara. Men man får se till att täta ordentligt. Man kan förstås också göra en ram med lamellglas om man vill kunna se ut.
klaskarlsson: Well, det är också en fråga... Du har ju ett torrt förråd idag, utan underlagspapp. Men samtidigt droppar ju ev vatten bara rakt ned... Isolerar du så finns ju en isolering som kan ta skada osv - men du kanske kan använda duk istället för vindpapp ? Utmaningen är väl iofs att få det tätt underifrån, men det behöver det kanske inte vara då det inte bör vara några mängder vi
justusandersson: Om huset är byggt 1985 så finns det säkert isolering under betonggolvet. Att betonggolvet ändå känns kallt beror på att betong är ett av de mest värmeledande materialen som finns. Det stjäl värme från fotsulorna och känns därför kallt. Mattor är en billig lösning på det problemet.
Christian Dompert: Hej tack för svaret. Låter vettigt det du säger. Har också tänkt i de banorna.
mino75: Jag vet att ämnet varit uppe nu och då, men eftersom Polyuretan verkar vara en isolering som ökar rätt mycket i Sverige och därmed också erfarenheterna så är jag intresserad av att höra vad ni säger om denna metod? Nu är jag mest intresserad av användningen i ett nybygge där man då anpassar byggnaden efter isoleringsmaterialet. Så vad säger ni, har man fått bukt med de gamla
Skrot-Nisse: Jag har fortsatt och funderat på detta och känner att det nog är badrummet som är största boven. Jag har blivit lurad av värmen från skorstenen. Tack för alla svar, jag ska ta en närmare titt på självdraget på vinden också.
FixarLars: Vinden utan ångspärr är säkrast byggd. Vet ju inte detaljerna men i mina ögon finns det alltid risk att det ibland blir kondens på ena sidan av en ångspärr. Därför bör du nog stänga gränsen mellan glasull och torv/cellulosa i sidled. Jag skulle tro att du däremot kan fylla på med cellulosa överallt och att du inte behöver stänga mellan vindarna.
Kortling: Jag ska ha en tegelfasad. Kan man inte skruva dom med stora plastbrickor?
Peter2400: Vårt uterum ligger också i vinkeln på huset, dock är fasaden kvar med en vanlig lockpanel, alltså även med luftspalt. Vet inte om det är så mycket bättre än glaspartierna. Vi håller frostfritt, en värmefläkt som håller 2 plusgrader, har för mig att det gick åt ca 300kWh kallaste månaden. 400 som du räknat med låter rimligt.
RoBo: [bild] Lånade bilden från den här tråden https://www.byggahus.se/forum/forums/isolering.14/
bossespecial: När glasull blir fuktigt frigörs en urinliknande doft. Troligtvis blev det fuktigt mellan glasullen och betongen då den var placerad på fel sida av betongen. Använd inte cellplast som isoleringsmaterial inomhus, ett varnande exempel på hur fort cellplast brinner är det som hände i London. Ett annat alternativ kan vara foamglas
justusandersson: Har varit bortrest några dagar och har därför inte kunnat svara tidigare. Thomas_Blekinge har förklarat de olika aspekterna värmegenomsläpplighet, värmeabsorption och värmetröghet bra. Själv blev jag medveten om aspekterna på värmetröghet först när jag blev tvungen att syssla med tropisk arkitektur och byggande. I sådana sammanhang är det självmarkerande att bortse ifrån dem,
mape17: Går inte att saga så enkelt, böhöver göra en helhets kalkyl, Tex så kan du ha jättte mycket isolering I väggar/tak men sämre I golv och dåliga fönster. Eller sämre I väggar, bättre I tak/golv och bra fönster dörrar eller bra tak, väggar, fönster och kasst golv. Eller en dålig vägg och resten jättebra. Det behövs en energibalansberäkning som bla kan göras på
kristofer12345: [citat] Jag har precis samma problem som dig! Fick du någon lösning på det hela!? Mvh
Tobiaseld: Rev ner garderober och tyckte det var lite mycket mellan rum mellan golvspånskivorna och gipsskivorna. Ska det vara så här? Hade 6st garderober som stod rygg-i-rygg mot varandra som jag rivit ner, så allt som var gömt där bakom är från -78. Någon hade även spikat upp en påse med gipsspik på väggen, lite småroligt. Men iaf, i utrymmet som blev kvar står även röret