Vårat hus ät tilläggsisolerat utanpå den gamla fasaden. Huset har liggande timmer som stomme. Har märkt att det kyler ut otroligt vid nordanvind i en av kattvindarna som numera är en garderob. Idag klättrade jag upp och tittade på fasaden och på ett ställe nära entrén är det lite glipor och luckor i panelen. Till min stor förvåning har man inte isolerat de sista ca 30cm upp till takfoten. Det är som en tom låda och man kan titta rakt in till den gamla halvruttna panelen utan läkt och innanför de översta timmervarven. Verkar vara så på hela långsidan av huset.
Finns det någon tanke med detta (ventilation) eller är det som mycket annat i detta hus helt tokigt?

• Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Om det var en råvind innan man inredde den så var det nog som du redan tror för att ventilera undertaket(råsponten), sen om man inreder vinden isolerar man ofta kattvinden på väggen mot rummet innanför och även golvet nedåt mot våningen under(som ett L). Kanske de hade planer på att göra sen..

I mitt timmerhus som också har liggande timmer har de lyft taket med hjälp av förhöjda takstolar så där i väggliv/takfoten är det inte något timmer utan endast fasad vindpapp och isolering i 'L' (rumsvägg/golv)

Jag osäker på hur du kan isolera garderoben snyggt och fortfarande bibehålla ventilation av undertaket dock..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.