Jag håller på med en 160 mm imkanal genom en kallvind.
Tyvärr hamnade fläktröret mitt för en innertaks-bjälke så jag var tvungen att kapa den.

Vilka avstånd skall det vara från röret och trä?
Det är ett flexibelt stålrör första biten i kallvinden - tyvärr oisolerat.
 
Vad kapade du? Kanalen elller bjälken? En imkanal som går igenom en kallvind bör för att säkerställa funktionen vara isolerad. Den bör också vara isolerad av brandsäkerhetsskäl om den går intill en bärande brännbar byggnadsdel.
 
Jag kapade bjälken.
Jag har både 30 och 50 mm nätmatta men har läst att man kan använda gips också.
Gips vore kanske bra om man kunde gjuta med naturgips närmast innertaket och vid bjälken?

Det flexibla röret + spiroröret är ca 4 meter långt för det går under taket en bit.
 
Redigerat:
Jag hoppas det inte var en bärande bjälke. Sammanlagt 80 mm isolering räcker säkert. Jag är tveksam till att använda gips som isolering, även om det är brandhärdigt. Det har hög volymvikt så gipsmassan blir varm.
 
Jag tänker göra en avbärare till bjälken för innertaket sitter i den.

Egentligen skall det väl räcka med 30 mm brand isolering men jag är osäker på avståndet till trä?
Verkar skall vara minst 30 mm?
 
Redigerat:
Köpa färdig slang med isolering... ;) (Flexoduct)

Vad gäller isoleringen är kravet E60. Hur man når upp till det eller med vilket material är inte det viktiga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.