2 993 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
160 mm imkanal genom kallvinden?
Jag håller på med en 160 mm imkanal genom en kallvind.
Tyvärr hamnade fläktröret mitt för en innertaks-bjälke så jag var tvungen att kapa den.
Vilka avstånd skall det vara från röret och trä?
Det är ett flexibelt stålrör första biten i kallvinden - tyvärr oisolerat.
Tyvärr hamnade fläktröret mitt för en innertaks-bjälke så jag var tvungen att kapa den.
Vilka avstånd skall det vara från röret och trä?
Det är ett flexibelt stålrör första biten i kallvinden - tyvärr oisolerat.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad kapade du? Kanalen elller bjälken? En imkanal som går igenom en kallvind bör för att säkerställa funktionen vara isolerad. Den bör också vara isolerad av brandsäkerhetsskäl om den går intill en bärande brännbar byggnadsdel.
Jag kapade bjälken.
Jag har både 30 och 50 mm nätmatta men har läst att man kan använda gips också.
Gips vore kanske bra om man kunde gjuta med naturgips närmast innertaket och vid bjälken?
Det flexibla röret + spiroröret är ca 4 meter långt för det går under taket en bit.
Jag har både 30 och 50 mm nätmatta men har läst att man kan använda gips också.
Gips vore kanske bra om man kunde gjuta med naturgips närmast innertaket och vid bjälken?
Det flexibla röret + spiroröret är ca 4 meter långt för det går under taket en bit.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag hoppas det inte var en bärande bjälke. Sammanlagt 80 mm isolering räcker säkert. Jag är tveksam till att använda gips som isolering, även om det är brandhärdigt. Det har hög volymvikt så gipsmassan blir varm.
Är det något knep man kan använda för att enklare få på nätmattan på flexslangen och röret?
Jag antar att jag måste montera en renslucka också då röret nära följer takvinkeln 27 grader.
http://4.bp.blogspot.com/-OvJNSnL-pDk/UD0ata8EYHI/AAAAAAAABG8/cm9u9LG4ZTE/s1600/IMG_1406.jpg
Jag antar att jag måste montera en renslucka också då röret nära följer takvinkeln 27 grader.
http://4.bp.blogspot.com/-OvJNSnL-pDk/UD0ata8EYHI/AAAAAAAABG8/cm9u9LG4ZTE/s1600/IMG_1406.jpg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Köpa färdig slang med isolering...
(Flexoduct)
Vad gäller isoleringen är kravet E60. Hur man når upp till det eller med vilket material är inte det viktiga.
Vad gäller isoleringen är kravet E60. Hur man når upp till det eller med vilket material är inte det viktiga.
Klicka här för att svara
