murak
Hade en isoleringsfirma på besök som tyckte att vi inte ska ha luftspalt längst ut mot yttertak (i detta fall bestående av en kraftig oljeboard al'a SMV) samt inte använda plast längst in bakom gipset utan en sorts väv istället.

Han säger att detta är ett mer modernt sätt att bygga på och att det så smått börjar bli vanligare även i konservativa Sverige.

Väven heter isover vario xtra och finns att läsa mer om här: http://www.isover.se/news/kompakta-tak-med-isover-varior-xtra

Någon som har erfarenhet eller kunskap om att isolera på detta sätt?

K
Jag har sett detta "moderna" byggsätt i flera av tillverkarnas rekommendationer. Luftspalten under undertaket har ovärderats på senare tid och anses nästan stjälpa mer än hjälpa eftersom man ventilerar in fuktig kall luft istället för att hålla den utanför.

I ditt fall är det inte så dumt eftersom oljeboarden är väldigt diffusionsöppen. I mitt eget fall med råspont och asfaltspapp skulle det inte fungera.. som vanligt är det viktigaste att insidan är ca 5 gånger tätare än utsidan.

• Gilla
murak
  • Laddar…
murak
@kallebo, tack för ditt svar. Så du tror på detta i mitt fall? Isoleringstjocklek ca 400mm hela vägen från takfot (varm kattvind) till nock.

Jag har också hört att luftspalt kan själpa. Men jag är en orolig själ...

Jag har läst några rapporter på studier i ämnet och samtliga visade på att det var lägre genomsnittlig fukthalt i taket med oventilerat, största skillnaden sommartid.
Detta var med diffusionsöppen takduk istället för papp.

• Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Johannes Carlsson skrev:
Jag har läst några rapporter på studier i ämnet och samtliga visade på att det var lägre genomsnittlig fukthalt i taket med oventilerat, största skillnaden sommartid.
Detta var med diffusionsöppen takduk istället för papp.
Ok, och detta var med råspånt?

Ja, med råspont. Bästa lösningen skulle nog vara med ventilerat men möjlighet att stänga till vid varm, fuktig uteluft

murak skrev:
@kallebo, tack för ditt svar. Så du tror på detta i mitt fall? Isoleringstjocklek ca 400mm hela vägen från takfot (varm kattvind) till nock.

Jag har också hört att luftspalt kan själpa. Men jag är en orolig själ...
Det är nog befogat att vara skeptisk. Finns ju avskräckande exempel i modernt byggeri, såsom t ex enstegstätade fasader.

Här är väl första frågan hur fuktgenomsläppliga är dina undertaksskivor?
Ju tjockare skivor desto mindre fuktgenomsläpplighet.
Ju tjockare isolering desto sämre "fuktutandning". (Det finns väl en orsak till att täthet (inifrån) bedöms vara viktigare i passivhus än vanliga icke så tjockt isolerade hus.)

Sedan bör en sådan icke ventilerad konstruktion vara väsentligt känsligare för ev läckage från yttertaket.

Jag har också för mig att jag någonstans någon gång sett en studie om detta, men kommer tyvärr inte ihåg var.

• Gilla
murak
  • Laddar…
K
Jag uppfattade det som att TS hade underlagstak av oljeboard alltså inte någon råspont och asfaltspapp?

Har du råspont med asfaltspapp måste du ha någon form av luftspalt annars riskerar kondens att lösa ut på undertaket och ställa till med mögel och fuktskador. Som jag skrev bör du ha tumregeln med 5 gånger tätare insida än utsida i bakhuvudet. Med luftspalten av oljeboard blir ju tätheten väldigt liten. Utan med ångtät asfaltspapp nära oändlig...

• Gilla
murak
  • Laddar…
Det är en intressant fråga det här. Som nämnts så verkar fler studier ge stöd åt att det är bättre att inte ventilera vindarna. Självklart måste man se till varje hus konstruktion och läge. Det intressanta är hur klimatförändringarna påverkar klimatet och byggtekniken. SMHI skriver en del om framtidens klimat osv. Men man verkar i alla fall kunna säga att uteluftsventilerad vind med mycket isolering i södra Sverige och i synnerhet nära kusten är en riskkonstruktion.

https://www.renoveringsinfo.se/web/sa-far-du-taket-fuktsakert/9029

"Camilla Lidgren Persson rekommenderar också att man drar ned storleken på luftspalterna i taket till mellan 5 och 20 millimeter. Att bygga luftspalter med 50 millimeters bredd gör mer skada än nytta.

– Luftspalter gör bara nytta de två första åren för att hjälpa till att torka ut fukt. Därefter bör man helst täta igen dem."

http://vpp.sbuf.se/Public/Documents...trapport Bygg fuktsäkra takkonstruktioner.pdf

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
murak
Efter att ha läst de studier som det länkats till i tråden samt en del på google så är min sammanfattning att de flesta lösningar både kan fungera och inte fungera. Det beror på vart i landet man bygger, exakt vilka material och dimensioner man använder, vilket väderstreck huset står i och hur vädret kommer bli i framtiden. :/

Så frågan är om man inte ska välja det billigaste alternativet (utan luftspalt, vindduk istället för plast) då det ändå kan skita sig hur man än gör. Eller så ska man leta upp en isoleringsfirma som kan ge sisådär 20-30 års garanti mot påväxt...

EDIT: Här är ett av förslagen på lösning i vårt hus:

Betongpannor målade, Bender
Bärläkt 45mm
Ströläkt 11mm
Board 4mm
Regel 195+195mm, Isolering lösull glas
Duk, Isover Vario Xtra
Bärläkt 28mm
Gips

Redigerat:
murak skrev:
Efter att ha läst de studier som det länkats till i tråden samt en del på google så är min sammanfattning att de flesta lösningar både kan fungera och inte fungera. Det beror på vart i landet man bygger, exakt vilka material och dimensioner man använder, vilket väderstreck huset står i och hur vädret kommer bli i framtiden. :/
:thumbup: Helgardering!
Det finns alltid en orsak till att konsensus inte kan uppnås, och det här indikerar varför vindsklimat och åtgärder pekar åt alla håll.

Jag vill dock hävda att huvudorsaken till problem på vinden beror på uppläckande fukt från huset.
En sekundär orsak är felaktig hantering av trä/byggmtrl, dvs att de blir nedfuktade och nedsmutsade.

Resonemang:
Om uteluften i sig skulle orsaka problem så skulle varenda carport och ekonomibyggnad i landet vara mögelhärdar, och så är inte fallet.
Om uteluft värms upp till rumstemperatur och sedan kyls av igen till uteluftstemperatur så är luftfuktigheten/RH exakt densamma som innan den värmdes upp. Det enda som gör att luftfuktigheten ökar är om fukt tillsätts ngn ggn i processen.
Alltså, om inte uteluften i sig ställer till ngt, så måste fukt tillföras så att den blir fuktigare för att mögel ska börja trivas.

Det sekundära som kan göra att mögel frodas i uteluftsventilerade byggnader (tak) är felaktig hantering av trä. Det finns exempel här på BH som visar hur enstaka brädor i ett råspontstak är alldeles svarta bara ngt år efter att ha blivit uppsatta, medan brädor jämte är helt fläckfria från mögel. Detta indikerar att vissa brädor varit felaktigt hanterade och därför fått mögelangrepp, till skillnad från de som varit korrekt hanterade.
Mögel behöver syre/luft, fukt i tillräckliga mängder, och näring (t ex smuts/partiklar/jord/jorddamm). Om någon, vilken som helst, av dessa tre ingredienser saknas så blir det ingen mögelpåväxt. Temperatur i form av plusgrader (>0C) ska också till.
Nå, när enstaka brädor blir kraftigt mögelpåväxta och andra precis bredvid inte blir det alls så är luftfuktighet, syre, och temperatur desamma, och alltså det enda som kan skilja är näringsmängden => felaktig hantering => smuts/näring. Alt skulle vissa brädor kunna vara extra blöta/fuktiga vid uppsättandet och därför ge mögelpåväxt. Oavsett så är båda fallen att hänföra till felaktig hantering.

Alla som själva byggt hus, eller följt med i några sådana trådar här på forumet vet hur svårt det är att bygga ett hus helt tätt. Och då talar vi ändå om nybyggen, där det är enkelt i jämförelse med befintliga hus.
Talar vi sedan om ett hus med några år på nacken, (vilket om ett antal år även kommer att gälla idag splitter nya täta hus), som varit med om allmänt slitage, ut/tillbyggnad, renovering, ombyggnad, nya tekniska system (el, vent, vatten), så är det oändligt mkt mindre sannolikt att de fortfarande är helt täta.
Hur många tror att plast tejpat mot trä kommer att vara tätt?
Hur många tror att tejpen kommer att sitta fast ordentligt överallt på trä efter 10, 15, 20 år?
Trä är ju ett levande mtrl. Redan från början är ju träytan aldrig helt slät, och med sprickor och ständiga rörelser (svälla & krympa med RH) år ut och år in.
Framtiden får utvisa hur dagens husbyggnadsteknik står sig, men för alla befintliga hus, där de flesta inte är byggda så täta, och där de flesta också har varit med om åtskilliga ändringar så skulle det väl snarast vara ett mirakel om inte fukt inifrån trängde upp på vinden.

Hm, hoppas inte TS upplever det som allt för mkt off topic... :o

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag har sett detta "moderna" byggsätt i flera av tillverkarnas rekommendationer. Luftspalten under undertaket har ovärderats på senare tid och anses nästan stjälpa mer än hjälpa eftersom man ventilerar in fuktig kall luft istället för att hålla den utanför.

I ditt fall är det inte så dumt eftersom oljeboarden är väldigt diffusionsöppen. I mitt eget fall med råspont och asfaltspapp skulle det inte fungera.. som vanligt är det viktigaste att insidan är ca 5 gånger tätare än utsidan.
Nu Kallebo svarar jag på ett ganska gammalt inlägg men du skriver att oljeboarden är väldigt diffusionsöppen och jag undrar vad det finns för källa på det? Jag vill gärna att det ska vara sant nämligen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.