Rubriken säger allt. Har en Cat6 kabel som det visserligen redan sitter kontakter på men har bestämt mig för att dra den igenom väggen och behöver således kapa den och sätta på en ny kontakt. Har tillverkat Cat5 innan och har ett par sådana kontakter kvar men frågan är om det är samma kontakt till Cat5 och Cat6?
 
Jag skulle klämma den och bara köra på. Det är mycket känsligare på hur långt du tvinnar upp paren osv än på själva kontakten. Ligger du under 50 meter i avstånd så har du goda chanser att klara 10Gbit även på cat5E
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Okej, så kontakten funkar, bara tvinnat på annat vis?
 
Det är ingen skillnad alls på Cat5e och Cat6 på det sättet, samma kontakter, samma tvinning. Vad jag förstått så är skillnaden den att Cat6 har ett plastkryss som löper igenom kabels mitt och håller paren separerade.

https://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair
 
sYph skrev:
Det är ingen skillnad alls på Cat5e och Cat6 på det sättet, samma kontakter, samma tvinning. Vad jag förstått så är skillnaden den att Cat6 har ett plastkryss som löper igenom kabels mitt och håller paren separerade.

[länk]
Ja, det är inte ens alla modernare Cat6A som har det. Det är inte en del av standarden. Utan standarden säger bara att Cat6A måste ha en gränsfrekvens om 250MHz kontra 100MHz för Cat5e, och att undertryckningen av "alien crosstalk" (överhörning) måste vara större. För att möta det senare kravet så introducerar man ofta just det plastkryss, alltså isolering mellan paren för att minska överhörningen, men kan man nå det kravet utan isolationen så finns det inget som hindrar att man gör det.

Så skillnaden i korthet är just att signalöverföringsparametrarna har högre krav i Cat6A än i Cat5e. I övrigt så är allt annat lika. (Kontaktavstånd, ledartjocklek osv.)
 
Super! Då kör jag på. Tackar.
 
Liten korrigering: plastktysset minskar crosstalk (särskilt next) dvs överhörning inom kabeln.

Alien crosstalk (dvs från andra kablar) minskas genom tjockare mantel som fysiskt ökar separationen, skärmning eller andra material i manteln.
 
petersv skrev:
Liten korrigering: plastktysset minskar crosstalk (särskilt next) dvs överhörning inom kabeln.

Alien crosstalk (dvs från andra kablar) minskas genom tjockare mantel som fysiskt ökar separationen, skärmning eller andra material i manteln.
Helt riktigt. Korrekt term jag skulle använt är "pair-to-pair crosstalk". Eftersom man vet vad man just sänt, så finns det signalbehandlingsmetoder för att minska effekten av överhörning mellan paren i en kabel. Så det är ett lite annat djur än "alien crosstalk" där man inte har den lyxen.
 
Ja men det visste jag ju redan! :p
Färdig med kontakten och det funkar perfekt!
Hade glömt hur pilligt det va att få in trådarna rätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.