Med tanke på hur stora områden Skanova bygger har jag full förståelse för att man kör ett hårt standardiserat race vad gäller material och metoder. Här var det ett annat bolag som byggde och det gjorde nog att jag kunde påverka mer, men det krävde mer tid och arbete av mig och i sanningens namn även en del välvilja från entreprenörerna på plats.AndersS skrev:Det görs alltid anpassning utifrån verklig omständighet. Har du t.ex. ett elskåp dit det är fördraget kanalisation av PEM, el/telerör etc, från gatan så kan man dra in utomhusducten i kanalisation till det elskåpet, vanlig plats dit man dragit, här kan du sedan välja att montera fiberuttag och gå vidare med fiberkabel till plats där mediekonverter placeras. Men du kan även välja att skarva inkommande utomhusduct i elskåpet med t.ex. en 5 mm inomhusduct om man önskar fiberuttaget placerat t.ex. i mediecentral inne i huset. Ofta finns det då också fördragen VPrör/slang mellan elskåp och mediecentral. Så det finns många olika alternativ hur man installerar och kan kräva större engagemang från fastighetsägaren då man kan få vara hemma vid flera tillfällen t.ex. projektering, blåsning av fiber, installation, etc, vilket alltid inte är det lättaste.
Att tänka på vid användande av fördragen kanalisation är att fastighetsägaren ska säkerställa att de går att använda och att det inte finns stopp, helst med dragtråd.
Jag ville hellre ha en annan lösning än den som gällde här, men det innebar att jag själv fick dra ducten i ett befintligt rör, fixa dragtråd i ett annat rör, sköta kontakt med olika entreprenörer. Självklart var jag en jobbigare kund än de som följde standardformulär 1A så jag skänker en tacksamhetens tanke till de som lät mig få det som jag ville. Lite extra fick jag betala eftersom de fick komma med en extra gubbe och lägga mer tid på ett moment samt använda annat material än det gängse.
Kanske ska förtydliga att även i mitt fall fick jag själv dra dukten från gatan till huset i mitt rör. Standardprincipen var att fiberleverantören levererade dukt till tomtgräns på överenskommen plats samt stod för materialkostnaden för dukten till huset (fri rekvisition från Ahlsell) samt skarvning av dukt och inblåsning av fiber.
Det var allt annat än enkelt att dra igenom dukten de 25 metrarna. En knix någonstans i underjordens pinnmo förhindrade det. Efter ett antal misslyckade försök gick det till slut genom att blåsa in silikonspray med tryckluft. Så jag förstår att ingen leverantör vill ta på sig det. Men principen att leverera till tomtgräns tycker jag var bra.
Det var allt annat än enkelt att dra igenom dukten de 25 metrarna. En knix någonstans i underjordens pinnmo förhindrade det. Efter ett antal misslyckade försök gick det till slut genom att blåsa in silikonspray med tryckluft. Så jag förstår att ingen leverantör vill ta på sig det. Men principen att leverera till tomtgräns tycker jag var bra.
Redigerat:
Jag fick tremeterslängder av optorör gratis inkluderat i priset 14500 kr men fick gräva själv. Jag sköt igenom ducten genom 1, 2 eller tre såna längder åt gången och vågade inte gräva ner först och lita på att jag skulle kunna dra 45 meter.
Klicka här för att svara