Skall snart gå fiber till fastigheten och en grävmaskinist har varit här och grävt fram 16mm fiberslang till tomtgräns.

Funderar över vad man skall använda för skarv? Skall skarva på ytterligare 15m av 16mm slangen för att komma in i huset. Om jag förstått det hela rätt så kommer det gå ytterligare en slang (tunnare) i 16mm-slangen och sedan själva fibern inuti detta, korrekt?

Blåser man in även den tunnare slangen eller är det endast själva fibern som man blåser in?
 
Den "tunna" slangen ska du gräva ner, orange till färgen? In i huset med den, sen blåser dom i den. Fick du inte så det räkte hela vägen fram och in i huset?
 
Vet inte om jag var otydlig men dom har endast grävt 16mm slang till tomtgräns. Den orangea antar jag att installatörerna drar igenom på något sätt och därav min fråga, d.v.s. Om dom även blåser in den orangea slangen eller är det bara själva fiberkabeln som blåses...

Jag har fått tillräckligt med slang men jag behövde dela den på ett ställe..
 
Okej, mitt fel. Har bara sätt att dom lagt en orange slang vid tomtgränsen hos andra och lika så hos mig. Den skulle jag sen gräva ner, göra hål i huset och dra in. Sen blåste dom fibern i den. Vad ska 16mm PEM slangen vara bra för?
 
Är ingen pem-slang (även om den är liknande). Men skulle bara vilja veta hur förfarandet är efter att jag grävt in denna slang. D.v.s vad blåses in och vad blåses inte in?
 
Hos mig gjorde de så att de grävde ner något som liknade grå vp-slang, cirka 20 mm eller så. I denna tryckte man in ett orange plaströr, typ 5 mm i diameter, och i detta blåste man själva fibern.

De valde att ansluta till befintligt telerör, som var en vanlig PEM-slang. Så från denna PEM-slang vid tomtgräns gick de vidare med sin vp-slangsliknande historia. Det jag fick in i huset och ut på väggen i tvättstugan var det oranga röret, och sedan, några veckor senare, blåste man in en fiber och avslutade orangt rör och fibern i en liten dosa som kopplades vidare till modemet.

Den där grå slangen försökte de dra i befintliga telerör ute i marken, men det var lögn att få till eftersom de flesta hade gått sönder, så de lade den rakt i marken vid behov. De fick gräva ganska mycket så jag fick valuta för avgiften! De sa att i ett område lite längre bort, som var byggt på nittitalet, var det inga som helst problem utan bara för dem att trycka i slangen, men överallt annars (mest byggt under 80-talet) fick de gräva sig fördärvade eftersom nästan allt hade rasat ihop.
 
När jag skulle ha in fiber i huset vi flyttade in i så fanns det slang till huset, men jag ville ha in fibern på en annan plats. Jag åkte då till energibolaget som skötte om detta, fick slang och även en speciell skarv att använda. Vi grävde sedan ner slangen och tog in den i huset och de kom sedan från energibolaget och blåste in fibern. De som ska dra i fibern hos dig borde kunna bistå med lämplig skarv kan man tycka!
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Beror på vilka krav fiberoperatören har.
Skanova t.ex. drar 7 mm fiberslang/duct i mark och de har idag olika färger för att särskilja fastigheterna, den fiberslangen får inte dras in i huset utan ska endast användas utomhus, de ska därför avlämnas utanför huset. Sedan skarvar installatören på en 5 mm fiberslang/duct godkänd att användas inomhus som dras in i huset och avslutas i fiberuttaget. Skarvning görs utvändigt med godkänt material som förhindrar att vatten kan tränga in fiberslang/duct.

Så kontakta företaget/entreprenör som ansvarar för fiberleveransen hur du ska göra i ditt fall och undvika att det blir fel och arbetet måste göras om.

Glömde tillägga. Fiber blåser man innan fiberslang dras in i huset för att säkerställa att blåsstopp inte finns när installation ska utföras och att om det oturligt hamnat skit i fiberslangen så ska det inte blåsas ut i bostadsutrymmet när man trycksätter fiberslangen vid blåsning. Men här kan det säkert skilja mellan kraven från fiberoperatör och hur installation ska utföras.
 
Redigerat:
Här lade Skanova fiberduct (7mm) rakt i backen om det skulle grävas, annars i befintliga rör. Markducten är dragen direkt in i hus. Ska den vidare inne i huset används 5mm. Alla skarvar inomhus. Fibern blåstes sist av allt, rakt in i dosan.

I mitt och många andras fall går markducten i krypgrunden och upp i en rotdosa i en vägg.
 
J
Hos mig la de ett grovt "rör" i gatan med många fiberslangar i varje (i varje rör går sen ett tunnare rör i vilken fibern ligger. Dessa rör verkade kunna gå direkt i jorden, MEN man lade ändå en grov slang under gatan samt in vid tomtgräns, där fick jag själv fortsätta lägga något tunnare rör som jag fick av bolaget. De sa att sista biten kunde man lägga helt utan rör, det var mest grävskydd. Men jag lade ändå en vanlig flexslang (för vanlig elförläggning i vägg) sista decimetrarna in till väggen (gick inte av olika skäl att ha det grova röret dit. Varje dimensionsförminskning var bara instucken i den gövre några dm. Det verkar inte vara så noga...
 
Så med andra ord dras det tunna orangea röret in i min 16mm slang och sen blåser man in fibern i det orangea röret???
 
petersv skrev:
Här lade Skanova fiberduct (7mm) rakt i backen om det skulle grävas, annars i befintliga rör. Markducten är dragen direkt in i hus. Ska den vidare inne i huset används 5mm. Alla skarvar inomhus. Fibern blåstes sist av allt, rakt in i dosan.

I mitt och många andras fall går markducten i krypgrunden och upp i en rotdosa i en vägg.
Skanova tillåter inte längre att markduct dras in i bostad, det ska vara speciell 5 mm som skarvas på utsidan. Eller så är det någon som kanske inte gör enligt anvisning 😕
 
Berka81 skrev:
Så med andra ord dras det tunna orangea röret in i min 16mm slang och sen blåser man in fibern i det orangea röret???
Stämmer, fiber blåser man i 7mm orange slang.
 
Och denna 7mm orange slang ska in i huset.
 
J
Det låter rimligt. gräver du av den av misstag så händer ju inget allvarligt, ofta även bara grävd några dm ned. Så det är nog inte mycket att fundera kring, bara köra på med vilken lösning som helst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.