Hej alla,

Jag hoppas någon vänlig själ har lust att komma med förslag på hur jag ska lösa mitt ”hemnätverk/entertainment nätverk”.
Vilka prylar behöver jag?
Har läst runt lite men har inte hittat något om liknade lösning.
Kanske blir mycket text nu men jag hoppas ni pallar läsa och hjälpa mig.
Då kör vi.

*Utbyggnad av huset. Möjlighet till fast installation av nätverk och ”media”
*Fiber, just nu bara = Inkommande > Router Linksys WRT 1900AC
* Fiber TV Canaldigital = Inkommande > TV-box > TV
* Primärdator/Entertainment system/SONY Bravia TV = Intel Nuc, Onkyo ljudsystem 5.1 med reciever mm mm. Film, musik, surf
* Styrning ljud, kanalval etc = Alla enheter är kopplade mot Onkyo recievern och styrs av Logitech harmony fjärrkontroll. T.ex. om jag tittar på TV och vill surfa så trycker jag på en knapp på fjärrkontrollen som triggar en scen som ställer om receivern till rätt HDMI kanal mm. Allt skickas till TV genom en master HMDI uttag.

Det jag vill ha i framtiden är.
I 5 rum vill jag ha dubbla nätverksuttag fast installation.
Data i ena porten och IPTV i andra porten om jag skulle få för mig att vilja flytta TV boxen.

Det blir 10 portar sammanlagt för det.
Antar att jag behöver då? >

Inkommande fiber > 10 portars Switch > Patchkabel > 10 portars Patchpanel > instalationskabel > Dubbeluttag?
Fråga, Hur delar jag upp IPTV som har en egen port på inkommande till Switch/patchpanel? Måste jag ha en egen Switch/patch för IPTV?

Sen till det mer krångliga.

Jag vill även ha om det går. Har HDMI uttag i vägg i alla rum som är kopplade till min Onkyo reciever. Dvs det som sker på recievern som är i vardagsrummet ska även kunna ses i alla andra rum. Tex om receivern är inställd på TV så ska jag kunna koppla in en TV i HDMI uttaget i väggen i ett annat rum och få bild och ljud.
Eller om jag ställer om recievern på surf så ska jag ha datorbild i de andra rummen också och inte bara på TVn i vardagsrummet där TV skärmen för dator befinner sig.

Går det att fixa med någon slags HDMI swith/patchpanel? Dvs > Från master HDMI reciever > HDMI switch > Primär TV skärm och alla andra rum med HDMI uttag.
Om man nu får till att allt som sker på recievern när det gäller ljud och bild så vill jag även kunna surfa i t.ex. källaren på min Intel Nuc som står i vardagsrummet.

Dvs = reciever inställd på dator > Bild på primär TV skärm samt till HDMI Switch till källar-HDMI uttag > Källare TV skärm.
Finns det någon lösning om man vill kunna använda sig av mus och tangentbord i källaren om datorn står i vardagrummet ovan? Och om det finns någon lösning med att kunna styra receivern med Logitech harmony från ett annat rum. Tex någon nätverksfjärkontroll / hub.

Tack för alla tips.

Många frågor, men jag kanske kan ha lite tips om ett par av dem.
Om vi börjar med fjärrstyrning av datorn från annat rum så finns det appar som gör din telefon/padda till ett tangentbord via wifi. Om du bara ska slösurfa borde det duga, men du lär inte vilja skriva några romaner så... Finns många, jag har använt en som heter Hippo LITE (iOS) som har funkat bra för mig.

Vet inte hur gammal din receiver är eller hur det är med just Onkyo, men på senare år brukar man kunna styra surroundreceivers med en app på telefon/padda.

För IPTV/nätverk kan du antingen dela upp det på två switchar, så att du har en switch som du kopplar till inkommande TV-port och en annan switch för data. Det behövs inte fler patchpaneler för det. Eller också köper du en managed switch som kan hantera flera VLAN. Kräver lite mer pill men du slipper en burk. Å andra sidan kostar inte en enkel switch så många kronor. Jag gick på alternativet med två switchar och två helt olika nätverk, kändes smidigast för min del.

Mvh
Daniel

Tack för din input. 2 switchar och en patch låter som en bra lösning. Dubbeluttagen i vägg. Måste det vara någon specialvariant ifall man vill ha en för TV och andra för trafik. Eller om man vill kunna patcha om att båda uttagen för data?

Helst av allt vill jag kunna styra datorn från källaren med vanlig trådlös mus samt tangentbord. Kanske går att lösa med en USB hub i varje rum med en jävla lång sladd dragen i väggen som är kopplad till ytterligare en hub som är kopplad till datorn.

Har kommit på ett problem dock med ljudet... Bild är nog inga problem att få ut med någon slags HDMI splitter. Men ljudet blir nog problem. För nu har jag ju alla apparater kopplade med HDMI till receivern och ljudet ut från receivern till högtalarna. Så om jag vill kolla film i källaren från datorn som står i vardagsrummet uppe så kommer ljudet att komma ut på högtalarna uppe då hdmi från datorn går till recievern.
Hur löser man det? Tror jag bara har en hdmi på Intel nucen. Annars skulle man kanske kunnat ha en HDMI splitter från den HDMI porten som skickar både ljud och bild direkt från datorn utan att passera receivern.
men då kan jag inte styra datorn med logitech harmonyn för den måste gå genom recievern.

Argh mitt huvud självantänder snart :)

Nej, ingen specialvariant på dubbeluttag, de är helt oberoende av varandra och kan kopplas till valfri switch via patchpanelen.

Tangentbord/mus med Bluetooth har betydligt bättre räckvidd än vanliga trådlösa möss. Kan kanske funka, men det beror förstås helt på hur långt det är etc.
USB-standarden säger att kabeln kan vara högst 5m, sedan behövs en KVM-switch i vardera ände. Då brukar man koppla ihop dem via en vanlig ethernetkabel (vilket man också kan använda ett av dina vägguttag för, dock kopplar du förstås inte andra änden till switchen utan till KVM-switchen).

Är inte med på var du vill att ljudet ska komma ut. Ska det alltid komma ut på högtalarna nere eller i det rum som bilden visas på?

//Daniel

Redigerat:
J
Helt enig med DABR angående nätverket. Enklast med 2 separata switchar, och nördigast med VLAN dito.

Angående HDMI så har jag för mig att de flesta receivrar inte switchar både ljud och bild via HDMI, utan bara de mer avancerade fixar detta. Osäker på HDMI-swithcar, men de kanske är helt mekaniska så det kvittar?

Tror det finns HDMI-splitters som fixar det, men varför ska du ha HDMI ut till alla rum? HDMI är inte skapat för att överföra ljud och bild över längre avstånd, så det kommer inte bli bra om du inte lägger ner en förmögenhet på det. Ethernet Cat6 lär vara mer framtidssäkert och flexibelt.

Försök nyttja IP som bärare, det kommer nya IP-baserade prylar hela tiden som uppfyller alla behov man har som som man inte ens visste att att man hade. Ska du prompt ha HDMI ut i något rum så skaffa HDMI-over-IP eller HDMI-over-ethernet adaptrar.

Tänk också på att placera uttag på ett par strategiska ställen för WIFI-accesspunkter.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ahh KVM-switch var något nytt. Saxat från Wiki >

"En KVM switch, där KVM är en förkortning för keyboard, video och mouse, är en enhet för att styra flera datorer från samma uppsättning tangentbord, mus och skärm. Vanligtvis brukar detta röra sig om kontroll av 2-4 datorer, men det finns även enheter som kontrollerar upp till 32 datorer."

Går det att köra den åt andra hållet? Dvs styra en dator med flera uppsättningar tangentbord och mus?

Tror jag har en lösning om hur jag ska kunna använda mig av min Logitech Harmony remote som styr mitt entertainment system. Om jag vill ändra aktivitet på receivern som står i vardagsrummet när jag är i källaren kan jag fixa med denna > http://www.logitech.com/en-us/product/harmony-hub

Men sen som sagt ljudet.

DABR: Jag vill kunna bestämma att ljudet kommer där jag har bilden. T.ex. som det är nu. Vi väljer film på datorn.
Den är kopplad till recievern > recievern är kopplad till TVn för bild med HDMI. > Ljudet går genom recievern ut på 5.1 högtalarna.
Om jag nu switschar HDMIn som går från receviern till TV för att få bild i källaren så kommer jag inte få med ljudet.

Jocke Best. Förstod inte riktigt vad du menar med receiver som switschar ljud?

mexitegel skrev:
Tror det finns HDMI-splitters som fixar det, men varför ska du ha HDMI ut till alla rum? HDMI är inte skapat för att överföra ljud och bild över längre avstånd, så det kommer inte bli bra om du inte lägger ner en förmögenhet på det. Ethernet Cat6 lär vara mer framtidssäkert och flexibelt.

Försök nyttja IP som bärare, det kommer nya IP-baserade prylar hela tiden som uppfyller alla behov man har som som man inte ens visste att att man hade. Ska du prompt ha HDMI ut i något rum så skaffa HDMI-over-IP eller HDMI-over-ethernet adaptrar.

Tänk också på att placera uttag på ett par strategiska ställen för WIFI-accesspunkter.
Det var också nytt för mig. Får kika! Tack. Var evigheter sen man var påläst på det här.

Jag tycker du gör det onödigt komplicerat.

Skaffa tex. ett gäng chromecasts eller appleTVs eller varför inte smart-TVs direkt som har appar för den uppspelning du vill göra? Installera t.ex. PLEX på "filmdator" så kommer alla enheter streama direkt över IP från den och du behöver inte krångla med HDMI alls.

Det blir en betydligt renare installation som också går att förändra och uppgradera efter plånbok, behov och det går att ta del av den otroliga utveckling som sker på området.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
HDMI kablar är både svindyrt och jobbigt att dra.

Om du skall förlänga hdmi köp en ethernet extender istället. Skall vara en extender med hdbaset stöd för losless överföring. Behöver dock dedikerade uttag för detta punkt till punkt.
ex sök: https://www.aliexpress.com/premium/hdmi-hdbaset.html

Sen kan man använda hdmi splitters för att splitta en hdmi signal till flera.

Ovanstående har jag köpt från alieexpress, betydligt billigare än att köpa i butik här hemma.

ang. kvm switch så är det nått för sevrar eller om man har två datorer men bara en skärm . Tror inte man kommer bli nöjd med det och tror inte de är losless heller.

J
TotalControl skrev:
Jocke Best. Förstod inte riktigt vad du menar med receiver som switschar ljud?
Nä, lösningen var nog lite för komplicerad för mig med, jag missförstod nog hur du hade tänkt dig med all HDMI. Fattade först att du ville ha flera olika källor med HDMI (inklusive ljud) in, och med endast en ut, och åtminstone funkade det inte på min Receiver, men glöm min kommentar :-)

Korrekt ang KVM, jag tänkte på typ en sådan här extender, som sorteras in under kvm på Dustin. Finns en uppsjö modeller. Just den hör använder jag till min dator. https://www.dustin.se/product/5010621036/ce-100-local-and-remote-units

Sedan håller jag med inlägget som sa att det blir bättre med ett antal Apple tv eller Chromecasts. Lär även bli billigare än långa hdmi-kablar och switchar etc som kommer att behövas. Funkar dock inte att surfa på det sättet. På pappret borde något i stil med en Intel compute stick vara idealisk om man även vill kunna surfa överallt. Provade en sådan för ett år sedan för ett år sedan som jag inte fick att funka speciellt bra men de kanske har blivit bättre sedan dess.

Men i ärlighetens namn, hur smidigt är det att sitta och surfa på en 55 tums TV?

Här hemma är det telefon. padda eller laptop som gäller för surfandet för det mesta. Är det seriöst surfande dockas en laptop mot dubbelskärmarna på hemmakontoret.

mexitegel skrev:
Men i ärlighetens namn, hur smidigt är det att sitta och surfa på en 55 tums TV?

Här hemma är det telefon. padda eller laptop som gäller för surfandet för det mesta. Är det seriöst surfande dockas en laptop mot dubbelskärmarna på hemmakontoret.
Fantastiskt smidigt. Man kan sitta ett helt gäng i soffan och surfa på olika saker utan att behöva trängas runt en skärm. Samma när man visar bilder eller ha uppe 3D modellen på huset att diskutera runt. Betydligt smidigare än telefon eller padda eller tom laptop som du förordar.

Gillar inte de olika Chromecast lösningarna. Visst det funkar för att streama över media. Men de primära jag vill ha är att ha mitt system som jag har i vardagsrummet även i andra rum utan att behöva duplicera hårdvaran. För uppsättningen i vardasrummet tycker jag är nästintill perfekt.

J
Tror du går på en lösning som snart är föråldrad. Lite som att du skulle vilja installera fax ialla rum... Go with the flow, streaming grunkorna har blivit fantastiskt mycket bättre de senaste åren, det lär inte stanna. Snart kommer det du vill gå att göra utan HDMI hit och dit. Om det är sonos, apple eller google som providar lösningen du behöver får väl framtiden utvisa...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.