3 115 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
IT central planering för fiber
Ska du bara ha internet via fibern så tappar du inget men ska du t.ex ha ip-tv eller hemlarm också så kan dom vilja vara kopplade direkt till omvandlaren och du får dra fler långa nätverkskablar upp ur källaren i värsta fall.
Jag väljer att ha allt samlat så att jag kan ta en 30cm från omvandlaren till patchpanelen om jag ska skaffa ip tv senare, så kan jag nyttja kablarna som redan blir dragna i väggen för internet och bara gå förbi switchen/routern.
Jag väljer att ha allt samlat så att jag kan ta en 30cm från omvandlaren till patchpanelen om jag ska skaffa ip tv senare, så kan jag nyttja kablarna som redan blir dragna i väggen för internet och bara gå förbi switchen/routern.
Mattias Andreasson skrev:
Ska du bara ha internet via fibern så tappar du inget men ska du t.ex ha ip-tv eller hemlarm också så kan dom vilja vara kopplade direkt till omvandlaren och du får dra fler långa nätverkskablar upp ur källaren i värsta fall.
Vet inte hur installation ser ut men drar dom inte in fibern i en dosa som du sedan kopplar till mediaomvandlare?
Då kan fiberdosan vara i källaren och mediaomvandlare på övervåningen?
Har ni bild på erat får bi gärna lägga upp
Mina argument är väl mest osäkerhet.X xLnT skrev:
- Kommer jag ha allt där jag tänkt det nu eller kommer jag flytta på idéen allt eftersom bygget tar sig.
- byggkaos just nu
Det är väl detta som gör mig osäker men annars känns de ju bättre att ha allt nära och även vid elcentralen så de blir lättare att bygga till uttag allt eftersom behoven kommer
Som vanligt så beror det lite på men fiberdosor brukar vara relativt svårflyttade så jag rekommenderar att man sätter dem på en plats man känner sig säker på inte ska användas till annat. Brevid elcentralen är en sådan plats då det är sällan man flyttar hela centraler.
Vill man sen ha sin it knytpunkt någonannanstans så går det bra dra bara tomrör mellan punkterna. tex 2X20 mm rör så ska du kunna få in 4-6 cat6 eller 4 cat 6 och en koax.
I ett bostadshus så kan man utgå från att gigabit fiber och gigabit koppar ger samma hastighet så det är inget man behöver ta hänsyn till designmässigt
Vill man sen ha sin it knytpunkt någonannanstans så går det bra dra bara tomrör mellan punkterna. tex 2X20 mm rör så ska du kunna få in 4-6 cat6 eller 4 cat 6 och en koax.
I ett bostadshus så kan man utgå från att gigabit fiber och gigabit koppar ger samma hastighet så det är inget man behöver ta hänsyn till designmässigt
Klicka här för att svara