Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
Mac_attack: [citat] Gick på runt 3000 kr. Var väl 30-60 minuters jobb :)
Claes Sörmland: Även om denna tråd bottnade i problem med produkten så inspirerade den mig att köpa än fjärde Asus Lyra Mini till gästhuset. Så hur gör man (jag) då för att installera den steg för steg? 1. Stäng av de tre gamla Asus Lyra Mini-enheterna (De kan ställa till problem om de är påslagna, se nedan). 2. Först uppdatera den nya Asus Lyra så att firmware blir kompatibelt med AiMesh (som
blackarrow: Välj en kontakt som är specad för mjuk kabel om det är det du tänker använda. Det är viktigare än om den är verktygsfri eller ej. Tex denna från Kjelle klara både och. Beroende på rum och placering så kan jag rekommendera lite enklare fast uttag för halvpermanent installation. Det har väldigt låg bygghöjd och kabeln går ut åt sidan vilket kan vara bra om man har någon möbel
gråsten: Den där starthjälpen har nog ett litiumjonbatteri. Min erfarenhet av ett par boosters är att de förstörs av att stå på kontinuerlig laddning (hoppsan, kom just på att jag har en booster med laddning som jag därför fjärrstyr och att laddningen var på sedan två dagar så jag stängde av den nu). Jag satsar på ett bilbatteri där en solpanel går in relästyrt om nätströmmen
jorblad: [citat] Mackdelen med den är att man inte kan konfigurera den via unifi gränsnittet som man konfigurerar accesspunkten via annars fungerar den bra.
AndersS: Det är bara en skarv för att gå från 7 mm utomhusduct till 5 mm inomhusduct, du får aldrig skarva fiber i en sådan skarvhylsa.. Fiber skarvas med svetshylsa som sedan ska vara fixerad i någon skarvbox där fibern även ska vara slingad.
Slangfil: [citat] Om en tekniker hävdar att han behöver mer fiber att skarva på så är det en ren lögn. Priset låter helt rimligt dock!
stigarn: Här har du: https://www.ip-only.se/privat/fritidshus/fritidsinternet/
Johan456: Det ser ut som att det ligger modularuttag, RJ45-honor innanför. Tidigare ägare kan ha snäppt loss dem från ramen för att de ska rymmas bakom TVn. Snäpp loss ramen genom att sätta en liten spårmejsel kl.6 under datauttaget och bryt försiktigt. Anslut sedan en patchkabel till uttaget och för ut den genom ett av hålen i plastramen. Klart! :D
Boilerplate4U: https://www.nyteknik.se/digitalisering/tre-lanserar-sveriges-forsta-publika-5g-nat-6981877 https://www.mobil.se/nyheter/tre-oppnar-5g-nat-i-stockholm-sa-kan-du-bli-en-av-100-som-far-testa
ajn82: [citat] Man får såklart lagra det krypterat, precis som du bör göra om du lägger upp det på en webbtjänst också
blackarrow: Kan vara så enkelt att du inte väntade tillräckligt länge, eller så behöver prylen startas om. Verkar som Sonos tycker allt ska vara trådlöst eller trådat, inte blandat, då man rekommenderar att ta bort wifi lösenordet i appen då man kör trådat. Det är iofs ett väldigt enkelt sätt att försäkra sig om att man verkligen kör trådat. Har du läst Sonos supportens Byt mellan
AndersS: Testade med att byta disk2 och sedan disk1 men min NAS blev aldrig större än gamla systemet. Den skapade diskvolymer motsvarande gamla diskarna och nyttjade inget av den större kapaciteten utan det blev en egen diskvolym som ej användes.
Boilerplate4U: [citat] Väldigt bra beskrivning! Om möjligt borde inlägget "pinnas" i lämpligt forum om fiber.
mexitegel: Gör det rätt som du tänker och dra riktig nätverkskabel, helst utomhustypad så klart. Det ger dig den mest stabila lösningen. Homeplug/powerlink är enligt min åsikt mest ett elände som krånglar förr eller senare.
gråsten: Fastslaget att det är SC med UPC-slipning på ferrulerna. enklaste givare för att få in ljus i en fiberslinga med singelmode fiber och SC UPC kontaker är billiga tp link 10/100 mbit/s mediakonverterare som MC111CS och MC112CS.
Nerre: Ja, precis som Zakalwe skriver, vill man ha mest för pengarna idag så köper man "trådlösa routrar" som man sen konfigurerar efter behov (på den som man kör som router kan man slå av accesspunkten, på de som man kör som accesspunkt slår man av routerdelen). Anledningen är att de tillverkas i så stora volymer att priserna blir rejält pressade. I princip så kostar en ren accesspunkt
A-Man_08: Denna tråd dök upp i kanten liknande trådar, så jag bumpar den. Hur har det så här 5 år senare, vad används idag?
BirgitS: [citat] Det finns här: https://www.byggahus.se/forum/forums/villalarm-hemautomation.167/
elmont: Se bara till att du "låser" väggen så att den inte "kalvar".
John83G: Hej! Kapar tråden - då den är i exakt samma kategori och hårdvara som jag har funderingar över. PoE NVR 16 port + PoE Switch? - kompatibelt? Det gäller PoE NVR 16 port (HIKVision DS-7608/I2.....) eller egentligen vilken annan som helst. Frågan gäller. Kan man koppla in en PoE switch med en Tp-kabel till PoE (NVR:en) (alltså inte i PoE uttaget) - för att slippa exempelvis dra 5 st TP
sinclairhacker: [citat] Som IT tekniker åker man ju på , när folk får korn på en, att hjälpa till med bredband, och där har Telia oftast fungerat bra. Skulle nästan säga att Telia och Bahnhof är de två som fungerat bäst att prata med supporten, och få rätt info osv. Men det märks ju att det är en fördel att jag oftast vet vart felet ligger osv. De med bäst förbättringspotential skulle jag
kest: [citat] Barn talk som man använder till barnrumpor: ett jättefint glidmedel till allahanda rördragningar
Mats: [citat] Det behöver du inte misstänka - Det är så om de sköter stationsunderhållet
blackarrow: Marknadsvärdet styrs nog mer av framtida möjliga intäkter, än dagens intäkter.