Byggahus.se

Tp-kontakt genom 20mm flexslang

623 läst  9 svar

1. F
    Medlem Nivå 11
    Hej
    Ska dra en flexslang 20mm diameter, ca 10 meter för en tp-kabel . Såg på biltema att det finns färdiga 15mm kablar.
    Tror ni man kan få igenom själva kontakten genom flexslangen?
    Mvg
    Fredrik

2. IngemarB
    Medlem Nivå 4
    Det går säkert. med en dragfjäder....men du har inte funderat på installationskabel som är gjord för detta?
    Marginellt dyrare men bättre kvalitet.
    Finns ju antingen så att du kontakterar själv i ändarna eller om du sätter ett uttag där du skall
    ansluta på båda sidorna.
    En vanlig kabel är ju rätt sladdrig och tål inte så mycket skoj som en styv installationskabel.

3. F
    Medlem Nivå 11
    Hej
    Jag tror att du hsr rätt. En riktig kabel är nog bättre. Har dock för mig att man måste ha ett kontaktteringsverktyg om man ska ha uttag?
    Mvh
    Fredrik

4. E
    Medlem · Nivå 21
    Som sagt dra en nätverkskabel och sätt ett uttag i varje ända, och sedan en patchkabel mellan uttag och apparat.
    Ps
    Det beror på vilket uttag man använder, vissa behöver ett verktyg andra bara en avbitare

• Laddar…
  5. IngemarB
    Medlem Nivå 4
    Du kan köpa ett billigt set på Kjell o Co för ett par hundra. Då får du förutom "slitsverktyg" även ett instrument som visar om du kopplat rätt. Jag har kopplat en hel fasta kablar och uttag och den duger till det.
    Setet har du nytta av länge.....
    Kjell o Co har desutom utmärkta videos och manualer för GDS:D:D

6. T
    Medlem · Nivå 11
    Många keystone uttag har helt verktygslös montering. Då får du en hona i varje ände av kabeln, en i uttaget och en i en patchpanel. Sen kopplar du med en patchkabel till switch och en från uttaget till den apparat du vill ansluta

7. IngemarB
    Medlem Nivå 4
    Jag har testat båda varianterna och jag skulle vilja säga att den verktygslösa inte sparar så värst mycket tid.
    Du måste ändå hålla koll på ledarnas ordning och färger och det är den pilliga delen.
    Själva delen när man trycker fast kablaget i slitsarna går fort.

8. F
    Medlem Nivå 11
    Keystone uttag som är verktygslösa låter intressant.
    Känns synd och onödigt att köpa ett patchverktyg för några hundra som blir liggandes.
    Mvh
    Fredrik

9. F
    Medlem Nivå 1
    Finns i plast för någon eller några 10or.

10. A
    Medlem · Nivå 9
    Finn
    Finns till och med fusk-Krone med åtminstone bygel i metall för några tior. Köp ett riktigt verktyg och håll inte på med kreditkort och liknande.