Hej
Jag håller på att gräva runt huset och har upptäckt att fibern som är lagd verkar ligga helt "naken" i sitt rör, är inte det väldigt märkligt? Jag har provat att kontakta IP-only men får inget svar.
Nu har jag inte grävt fram den så mkt eftersom det känns lite olustigt med tanke på att den är så oskyddad och det är möjligt att den ligger skyddad längre ned.
Om den ligger nedlagt på detta sätt kan jag bli ekonomiskt ansvarig om den skadas?
Tacksam för input!
Mvh,
Mattias
Jag håller på att gräva runt huset och har upptäckt att fibern som är lagd verkar ligga helt "naken" i sitt rör, är inte det väldigt märkligt? Jag har provat att kontakta IP-only men får inget svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag inte grävt fram den så mkt eftersom det känns lite olustigt med tanke på att den är så oskyddad och det är möjligt att den ligger skyddad längre ned.
Om den ligger nedlagt på detta sätt kan jag bli ekonomiskt ansvarig om den skadas?
Tacksam för input!
Mvh,
Mattias
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 938 inlägg
Det vita är röret för fibern, fibern är ännu mindre och ligger i.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 938 inlägg
Det är rätt standard att den ligger så.
Nej, det är "rätt utfört" om det är en fiberslang/duct avsedd för markförläggning och som det ser ut att vara (7 mm fiberslang?)O ormestad skrev:
Däremot bör det vara ett märkband ovanför som man stöter på först och helst med tråd som kan signalsättas för utsättning, men det är fiberägaren som avgör hur det ska utföras. Vissa fiberägare anger att de följer Robust fibers rekommendationer och där finns det beskrivet hur det bör utföras.
Klicka här för att svara