Hej

Jag håller på att gräva runt huset och har upptäckt att fibern som är lagd verkar ligga helt "naken" i sitt rör, är inte det väldigt märkligt? Jag har provat att kontakta IP-only men får inget svar.

En oskyddad fiberkabel sticker ut från ett böjligt tomrör i marken vid en grävning nära en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fibern i ett rör som sticker fram från marken nära husets grund, delvis oskyddad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag inte grävt fram den så mkt eftersom det känns lite olustigt med tanke på att den är så oskyddad och det är möjligt att den ligger skyddad längre ned.

Om den ligger nedlagt på detta sätt kan jag bli ekonomiskt ansvarig om den skadas?

Tacksam för input!

Mvh,
Mattias

Det vita är röret för fibern, fibern är ännu mindre och ligger i.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det vita är röret för fibern, fibern är ännu mindre och ligger i.
Jo men det vet jag ju, fast ska det inte dras i ett flexrör eller ligga skyddat på något annat sätt?

Det är rätt standard att den ligger så.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
O ormestad skrev:
Jo men det vet jag ju, fast ska det inte dras i ett flexrör eller ligga skyddat på något annat sätt?
Nej, det är "rätt utfört" om det är en fiberslang/duct avsedd för markförläggning och som det ser ut att vara (7 mm fiberslang?)
Däremot bör det vara ett märkband ovanför som man stöter på först och helst med tråd som kan signalsättas för utsättning, men det är fiberägaren som avgör hur det ska utföras. Vissa fiberägare anger att de följer Robust fibers rekommendationer och där finns det beskrivet hur det bör utföras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.