hahalj
J Jocke Best skrev:
Ja när det gäller fibern, men nej, tjänsteleverantören har inte med mediaomvandlaren att göra. Det är Alltid Telia Öppen fiber som sätter upp mediaomvandlaren, oberoende av vem du beställer tjänster av. Förlåt om jag är tjatig :)
Det är lugnt, jag litar på er som kan detta. Vi får väl se hur det blir i slutändan. Det är inte viktigt för mig vem som levererar vilken hårdvara, bara jag får de tjänster jag beställt.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ja när det gäller fibern, men nej, tjänsteleverantören har inte med mediaomvandlaren att göra. Det är Alltid Telia Öppen fiber som sätter upp mediaomvandlaren, oberoende av vem du beställer tjänster av. Förlåt om jag är tjatig :)
Så brukar det alltid vara. Min utrustning satt på skitdåligt ställe i ett sovrum när jag flyttade in så jag köpte en lång fiberpatch så jag kunde flytta ner modemet i källaren där jag har nätverket. Telia skulle ha 1500:- för 15m max patchkabel, köpte på ahlsell för några hundringar och drog den själv via vinden. Nu är bara uttaget kvar i sovrummet och jag slipper blinkande flipperspel hela nätterna ;);)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
hahalj hahalj skrev:
Hm... isolera framtida IoT prylar är ett argument. Har inget sådant idag, men man vet aldrig. Dock är budgeten begränsad. Därmed blir det "konsumentprylar" i nuläget. Kablaget kommer ju finnas där så det går bygga om/ut senare.
Det är egentligen fullt möjligt att bygga fungerande segmenterat nät av konsumentprylar. Du kan t.ex. ta tre TP-Link Archer C7, flasha om dem med OpenWRT, använda en som router och två som AP. De har fullt konfigurerbar 4-portars switch inbyggd som man kan tagga med olika VLAN.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.