hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Håller på att förbereda för fibern som är på gång inom några veckor/månader.
Jag bygger därför om mitt nätverk från grunden för att säkra att jag får optimal bandbredd oavsett anslutning. Tidigare med hela 15/1 Mbit/s på ADSL har det inte spelat nån större roll, men med planerad 250/250 Mbit så är viktigare för att inte få några flaskhalsar.
Allt kablage blir helt nytt Cat 6 (Cat 6a för dyrt och känns onödigt). Operatörens media router används bara för att plocka ut LAN, IP-TV och telefoni. Till LAN-utgången ansluter jag en router Asus AC-RT66U jag har sen tidigare, den får gå som enbart trådad router/brandvägg/DHCP med en av utgångarna ansluten till en 1 Gbit/s switch för det trådbundna LAN:et, de övriga tre till accesspunkter för WiFi. Accesspunkterna kommer bli något i stil med TP-Link EAP225.
Till media routern är också anslutet en enklare 100 Mbit/s switch för IP-TV som går till två TV.
Jag har också sedan tidigare en UPS ansluten till min NAS för att säkerställa kontrollerad avstängning om strömmen försvinner. Funderar på om jag ska även låta min fiberanslutning sitta på denna, om inte annat så för att minska risken för överspänning vid åsknedslag.
Anledningen till att NAS:en och PC-datorer sitter på samma switch är att den huvudsakliga trafiken till NAS:en är till/från datorerna. Därför får accesspunkterna sitta direkt på Asus-routerns switch så de trådlösa uppkopplingarna inte drabbas av NAS-trafiken. Så är min tanke.
Vad tror ni, bygger jag detta rätt? Något jag borde ändra på?
Jag bygger därför om mitt nätverk från grunden för att säkra att jag får optimal bandbredd oavsett anslutning. Tidigare med hela 15/1 Mbit/s på ADSL har det inte spelat nån större roll, men med planerad 250/250 Mbit så är viktigare för att inte få några flaskhalsar.
Allt kablage blir helt nytt Cat 6 (Cat 6a för dyrt och känns onödigt). Operatörens media router används bara för att plocka ut LAN, IP-TV och telefoni. Till LAN-utgången ansluter jag en router Asus AC-RT66U jag har sen tidigare, den får gå som enbart trådad router/brandvägg/DHCP med en av utgångarna ansluten till en 1 Gbit/s switch för det trådbundna LAN:et, de övriga tre till accesspunkter för WiFi. Accesspunkterna kommer bli något i stil med TP-Link EAP225.
Till media routern är också anslutet en enklare 100 Mbit/s switch för IP-TV som går till två TV.
Jag har också sedan tidigare en UPS ansluten till min NAS för att säkerställa kontrollerad avstängning om strömmen försvinner. Funderar på om jag ska även låta min fiberanslutning sitta på denna, om inte annat så för att minska risken för överspänning vid åsknedslag.
Anledningen till att NAS:en och PC-datorer sitter på samma switch är att den huvudsakliga trafiken till NAS:en är till/från datorerna. Därför får accesspunkterna sitta direkt på Asus-routerns switch så de trådlösa uppkopplingarna inte drabbas av NAS-trafiken. Så är min tanke.
Vad tror ni, bygger jag detta rätt? Något jag borde ändra på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser jättebra ut. Ev kan du plocka ut ip-tv direkt från mediaomvandlaren, om det nu inte är en ren omvandlare och inte en bredbandsswitch/tjänstefördelare. Det brukar bli lite stabilare tv då om routern inte skulle hänga med. Men föredömligt byggt!
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ok, tackJ Jocke Best skrev:
Jag vet inte exakt vad det blir som kopplas på fibern, har beställt enbart fiber via Telia Öppen Fiber och då blir det väl en converter från fiber till ethernet och inget annat. Sen får jag mediaroutern från operatören, troligen blir det Bahnhof.
Men en switch på IP-TV räcker väl med 100 mbit/s?
Jag tippar på att du får denna bredbandsdelare samt en sfp som fibern kopplas in i.
https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/xg6846/
Eventuellt ihop med denna,
https://www.intenogroup.com/products/accessories/fiber-trays/
https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/xg6846/
Eventuellt ihop med denna,
https://www.intenogroup.com/products/accessories/fiber-trays/
Du har i stort sett beskrivit mitt (tidigare) nätverk..
Tips: om du lite senare vill kunna skapa "guest wifi" på alla AP'n samt isolera vissa saker (t.ex. IoT kinesgrejer som man inte har koll på) är det klokt att investera i en "smart switch" med stöd för VLAN-taggning samt router/AP som stödjer det. dvs. AP'n, switchen och routern måste kunna tolka taggad VLAN-trafik för att man ska t.ex. kunna isolera en viss port på switchen från resten av nätet eller skapa SSID'n med klientisolering som spänner sig över mer än en AP.
Om detta inte behövs är det bara att köra på med konsumentprylar. Det funkar.
Tips: om du lite senare vill kunna skapa "guest wifi" på alla AP'n samt isolera vissa saker (t.ex. IoT kinesgrejer som man inte har koll på) är det klokt att investera i en "smart switch" med stöd för VLAN-taggning samt router/AP som stödjer det. dvs. AP'n, switchen och routern måste kunna tolka taggad VLAN-trafik för att man ska t.ex. kunna isolera en viss port på switchen från resten av nätet eller skapa SSID'n med klientisolering som spänner sig över mer än en AP.
Om TVn i gästrummet ska kopplas till vanligt internet + iptv så kanske man behöver en kabel till. Eller så splittar man uttaget och kör endast 2x100mbit på den anslutningen.
Sen när det gäller TV-switchen skulle man kunna skippa denna om man skaffar en större smartare switch som klarar VLAN. Man skapar 2 switchgrupper som är isolerade från varann. Eller så struntar man i IPTV switchen och kopplar bara 1 IPTV-port direkt till fiberkonvertern.
Om man ska ta till riktig överkurs så skaffar man sig en switch med sfp-port och kopplar in fibern direkt till denna. Från switch kopplar man sedan till wan-sidan på routern och tillbaka från till switchen från lan-sidan. På switchen skapas 3 VLAN-grupper av portar. 1 fiber till koppar, 1 internet och 1 IPTV. Om man gör på så vis man man slippa flertalet nätelement men switchen och dess konfiguration blir betydligt mer komplex. Du kan även glömma att få någon support om saker slutar att fungera utan att koppla in deras utrustning.
Hursomhaver så ser allt bra ut. Den enda "riktiga" anmärkningen är om gästrummets TV behöver ett uttag till eller ej.
Sen när det gäller TV-switchen skulle man kunna skippa denna om man skaffar en större smartare switch som klarar VLAN. Man skapar 2 switchgrupper som är isolerade från varann. Eller så struntar man i IPTV switchen och kopplar bara 1 IPTV-port direkt till fiberkonvertern.
Om man ska ta till riktig överkurs så skaffar man sig en switch med sfp-port och kopplar in fibern direkt till denna. Från switch kopplar man sedan till wan-sidan på routern och tillbaka från till switchen från lan-sidan. På switchen skapas 3 VLAN-grupper av portar. 1 fiber till koppar, 1 internet och 1 IPTV. Om man gör på så vis man man slippa flertalet nätelement men switchen och dess konfiguration blir betydligt mer komplex. Du kan även glömma att få någon support om saker slutar att fungera utan att koppla in deras utrustning.
Hursomhaver så ser allt bra ut. Den enda "riktiga" anmärkningen är om gästrummets TV behöver ett uttag till eller ej.
Såg nu att du även skulle ha 3st POE-matare. I teorin kan dessa plus de båda switcharna (och en router) bytas ut mot en enhet. T ex något liknande denna:
https://www.dustin.se/product/5010782460/gs1900-24hp
https://www.dustin.se/product/5010782460/gs1900-24hp
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Hm... isolera framtida IoT prylar är ett argument. Har inget sådant idag, men man vet aldrig. Dock är budgeten begränsad. Därmed blir det "konsumentprylar" i nuläget. Kablaget kommer ju finnas där så det går bygga om/ut senare.Z Zakalwe skrev:Du har i stort sett beskrivit mitt (tidigare) nätverk..
Om jag behöver ett uttag till för TV:n i gästrummet eller inte, det är frågan. Har inget behov av det i nuläget men att dra en kabel extra kostar inte många kronor.M merbanan skrev:Om TVn i gästrummet ska kopplas till vanligt internet + iptv så kanske man behöver en kabel till. Eller så splittar man uttaget och kör endast 2x100mbit på den anslutningen.
Switch med VLAN är overkill redan där. Känner inget behov av att separera trafiken i vårt hushåll.
Då accesspunkterna kommer med PoE-matare kommer de användas. Annars är säkert en dylik switch utmärkt om man dessutom vill ha VLAN, men som sagt, kan inte se att jag har behov av det.M merbanan skrev:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ok, detta är i min planering just nu:leby skrev:
LinkSys LGS-108, 290 kr.
TP-Link EAP 225 AC 1350, 790 kr/st => 2370 kr
Totalt: 2660 kr
Med Unifi switch och AP:
Ubiquiti Unifi UAP-AC-Lite Roaming-accesspunkt AC1200, 929:-/st => 2787 kr
Ubiquiti Unifi US-8-60W POE-gigabitswitch 8 portar, 1389 kr
Totalt: 4176 kr
Ca 1500 kr dyrare med Unifi. Är det värt den prisskillnaden?
Jag tycker det men som vanligt så prioriterar vi olika..hahalj skrev:
Ok, detta är i min planering just nu:
LinkSys LGS-108, 290 kr.
TP-Link EAP 225 AC 1350, 790 kr/st => 2370 kr
Totalt: 2660 kr
Med Unifi switch och AP:
Ubiquiti Unifi UAP-AC-Lite Roaming-accesspunkt AC1200, 929:-/st => 2787 kr
Ubiquiti Unifi US-8-60W POE-gigabitswitch 8 portar, 1389 kr
Totalt: 4176 kr
Ca 1500 kr dyrare med Unifi. Är det värt den prisskillnaden?
Edit: såg nu att du jämför en Linksys utan PoE med en Unifi med PoE, inte helt avgörande men några hundralappar närmare varandra blir det med samma funktioner
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Oavsett vilken accesspunkt jag väljer, Unifi eller TP-Link, så följer det med PoE-matare så jag behöver inte en switch med PoE för att klara köra någon av dessa. Så väljer jag en Unifi 8-port utan PoE blir det 200 kr mindre skillnad. Ok, om jag nån gång i framtiden skulle vilja köra VLAN så kanske detta vore en bra switch. Men det finns ju betydligt billigare 8-ports switchar med stöd för VLAN, t.ex. Netgear GS108E, ca halva priset mot Unifi. Men är Unifi så mycket bättre? Jag kan för lite om VLAN för att kunna avgöra vilken som är bäst på det.leby skrev:
Sen accesspunkten, är Unifi's modeller bättre än TP-Link och vad gör dem isåfall bättre? Har kollat flera tester och kan inte se att de sticker ut mer än att det finns mer inställningsmöjligheter på Unifi. Min prioritet är bra och stabil täckning för flera samtidigt uppkopplade klienter utan att behöva pilla och tweaka på något mer än nödvändigt.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg