Byggahus.se

ADSL -> Dator -> TV ?

1. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har på gamla dagar blivit lite teknikfientlig.
    (Kanske pga min tidigare yrkeskarriär som slutade i funktionen IT Manager :cool: )
    Så vi har minimalt med ny teknik i vårt hus, som vi fick byggt 2010.
    Inga dimmers, inga smart hem prylar, inget utan det livsnödvändiga alltså.
    Telefon har vi via koppartråd, fibern har inte nått hit ut i obygden än, och alltså Internet-koppling med ADSL över koppartråd.
    Pga avstånd till telestation har vi 5 - 6 Mbit/s, svarstid ca 20 ms.
    Nu när vi med den nya ordningen måste betala för TV på skatten, oavsett om vi har någon eller ej, så har vi nu tagit in TVn från förrådet.

Men nu till min fråga:
    Om jag hittar ett intressant program på datorn, på SVTPlay, TV4Play eller liknande, och vill se detta på TVn i stället för på den lilla dataskärmen, kan jag då ordna det genom att koppla ihop dator och TV med en HDMI-kabel?
    Eller kommer det (liksom det mesta high-tech här hemma) att gå åt fanders?
    Hur gör ni andra som vill se program från Internet på TVn?
    T.ex. https://www.svtplay.se/video/24782526/appelkriget eller , som vi inte kunde se hela av här om kvällen.

2. R
    Medlem · Nivå 8
    Jag tycker det är enklast att använda en Apple TV för att kolla på playprogrammen.

dvs köp en Apple TV ;)

Men ja det ska gå att koppla dator - hdmi - tv för att se något playklipp. Dock troligen en lite trubbig lösning och inget jag skulle vilja ha uppmonterat permanent.

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tack för tipset, men jag har ingen smartphone, och vill inte betala abonnemang för en sådan heller.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 8
  5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, permanent...?
    En vacker dag, om några år, har väl IP-Only fått ändan ur vagnen och fixat fibern till oss, vilket vi anmälde oss till för 3,5 år sedan. Och har sedan tre år deras fiberbox installerad i tvättstugan.

6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
  7. B
    Medlem · Nivå 20
  8. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    HDMI till datorn fungerar utmärkt. I längden kan det såklart vara irriterande. Ett alternativ på sikt kan vara Google Chromecast, istället för apple-tv, särskilt med den användning som det låter som du vill ha. Priset är avsevärt lägre.

9. H
    Medlem · Nivå 6
    Ja, kan casta från dator med så frånvaron av menysystem är kanske inget jätteproblem. Men, HDMI kabel är ju klart enklast...

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tack Birgit!
    Du, liksom flera andra här, har varit till stor hjälp nu när jag famlar mig fram i mörkret.
    Åker in och handlar en HDMI-kabel i morgon, och borrar hål i väggen så kontakten kan träs igenom mellan rummen.
    Stor tack alla! Rapport om resultatet kanske kommer i morgon :)

11. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Lycka till, men varför inte prova utan att borra hål i väggen först?

12. M
    Husägare · Nivå 10
    Om det är en lång HDMI-kabel (längre än säg 3 m) köp inte den billigaste, brukar bli problem. Jag har en 7,5 m mellan TV och stationär dator i källaren men fick köpa en dyr (ca 500 kr).

13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tack!
    Men om jag inte borrar, måste sladden vara ca 6 meter lång.
    Borrar hellre ett hål då, lågt, bakom skåp och hyllor, så en meter räcker.

14. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
  15. A
    Medlem · Nivå 14
    Vad har du för tv?