Efter två års strul med Comhem fiber så var det dax att gå tillbaka till Telia som vi hade tidigare och som funkat klockrent. Det är väl ett ämne i sig... men det här handlar om själva operatörsbytet.

"Tack för din beställning av operatörsbyte till Telia Öppen Fiber!
..bla..bla..
Så snart operatörsbyte är genomfört kommer hårdvarorna att skickas ut till ditt närmaste postombud. Bredband och tv kopplas in några dagar efter att operatörsbytet är genomfört och du kommer att få en separat beställningsbekräftelse för tjänsterna.
"

Gör Telia alltid så här? Dvs. dom skickar inte prylarna(router,tv-dekoder etc.) förrän tekniker varit på plats så man får räkna med att vara utan nät ett antal dagar? I vårt fall skedde bytet i fredags, snart en vecka sedan, och inga grejjer ännu!

Kunde du bara välja mellan com hem o Telia? Det är ju de två struligaste företagen i alla kategorier.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kunde du bara välja mellan com hem o Telia? Det är ju de två struligaste företagen i alla kategorier.
Kanske det, men alla åren med Telia fiber innan Comhem funkade svinbra hos oss så valet var inte så svårt.

Men Telias 'beställningslogistik' kan dom förbättra en hel del tycker jag.

Så länge man inte ändrar något, eller drabbas av fel som de behöver lösa, så är nog alla operatörer ungefär lika dåliga/bra. Skillnaden ligger i hur de hanterar problem, förändringar, nya abbonemang osv. Där är min erfarenhet av Telia o company (=Skanova och andra Telia släktingar) att de gör typ 1000 fel av 10 möjliga. har ingen personlig erfarenhet av Comhem, men släktingar vittnar om minst lika grundlig inkompetens där som hos Telia.

J
En förklaring, men kanske inte ursäkt, är väl att innan opertörsbytet är utfört, så är du inte formellt kund, och de kan troligen inte knyta ihop de fysiska anslutningen med tjänster etc, men det är bara en gissning.
Förutom Telia tror jag du kan köra Telenor och Bahnhof med som egen operatör.

Abonnemanget med Comhem gick ut midnatt innan bytet och teknikern (annat bolag, ej telia) som var här på morgonen gjorde sitt jobb - switchade i 'fiberskåpet' nånstans här i området plus bytte medieomvandlaren hemma hos oss. Men som sagt, inga prylar för att börja 'köra'.

Är ju lite som ska konfigureras i rätt ordning både fiber och IP-mässigt, samt tjänsterna som ska läggas in.
Däremot utrustning brukar kunna skickas tidigare utifrån vad jag har sett.
Se det som att 1-2 veckor är "försumbart" utifrån de som väntat på sina fiberinstallationer i månader och år.

H hempularen skrev:
Så länge man inte ändrar något, eller drabbas av fel som de behöver lösa, så är nog alla operatörer ungefär lika dåliga/bra. Skillnaden ligger i hur de hanterar problem, förändringar, nya abbonemang osv. Där är min erfarenhet av Telia o company (=Skanova och andra Telia släktingar) att de gör typ 1000 fel av 10 möjliga. har ingen personlig erfarenhet av Comhem, men släktingar vittnar om minst lika grundlig inkompetens där som hos Telia.
Som IT tekniker åker man ju på , när folk får korn på en, att hjälpa till med bredband, och där har Telia oftast fungerat bra. Skulle nästan säga att Telia och Bahnhof är de två som fungerat bäst att prata med supporten, och få rätt info osv. Men det märks ju att det är en fördel att jag oftast vet vart felet ligger osv.

De med bäst förbättringspotential skulle jag sätta bolag som Bredband2, Universial osv, de är envisa att följa sina guider, men verkar sällan ha någon intern level2 support o skicka vidare till, så de gissar på hejvilt, tills man fräser ifrån att man redan testat det, och de direkt istället lämpar över det till den stadsnätsoperatör och deras underleverantörer som har någon form av koll.

(Min favoritminne var den på Universial som envisades att det fanns koppling till fiberboxen. Efter att pressat på vad som stod på dennes skärm egentligen, så kröp det fram att tjänsten var betald och aktiverad, inget mer egentligen....)

Håller tummarna Telia levererar grejorna fort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.