Hej! jag har försökt läsa på och vill kontrollera med er så jag tänker rätt. Vi har en gäststuga några meter från huset där vi har en arbetsstation för att jobba hemifrån. Jag använde först mesh-nätverk som hamnade på 20-30mbit/s,men det var för långsamt för att arbetet ska funka optimalt. Vi har 150mbit/s i stora huset och vill kunna behålla så mycket av hastigheten som möjligt till gäststugan. Mina tankar:

1) Från första routern i stora huset dra en nätverkskabel cat5e till lämplig yttervägg
2) Vid ytterväggen koppla ihop kabeln till en cat5e utomhuskanbel med en nätverksadapter.
3) Borra igenom betongvägg, dra igenom kabeln, och täta hålet.
4) Gräva ned en pem-slang ca 4m med nätverkskabeln i in till gästhuset
5) Inne i gästhuset vill jag både kunna dra kabel till datorn och även ha wifi

Frågor:
- Bättre att dra utomhuskabel hela vägen, även inomhus?
- Vad behöver jag ha för sorts switch/accesspunkt/router i gäststugan? Jag vill ju att det ska vara samma wi-fi i båda husen, mobilen ska koppla över sig automatiskt, bara se ett nätverk. Förslag?
- Ska pemslangen "dras in" genom hålen i båda husen? Eller kan kabeln ligga fritt 1 dm från hus till slang?

tobbe.roos tobbe.roos skrev:
Hej! jag har försökt läsa på och vill kontrollera med er så jag tänker rätt. Vi har en gäststuga några meter från huset där vi har en arbetsstation för att jobba hemifrån. Jag använde först mesh-nätverk som hamnade på 20-30mbit/s,men det var för långsamt för att arbetet ska funka optimalt. Vi har 150mbit/s i stora huset och vill kunna behålla så mycket av hastigheten som möjligt till gäststugan. Mina tankar:

1) Från första routern i stora huset dra en nätverkskabel cat5e till lämplig yttervägg
2) Vid ytterväggen koppla ihop kabeln till en cat5e utomhuskanbel med en nätverksadapter.
3) Borra igenom betongvägg, dra igenom kabeln, och täta hålet.
4) Gräva ned en pem-slang ca 4m med nätverkskabeln i in till gästhuset
5) Inne i gästhuset vill jag både kunna dra kabel till datorn och även ha wifi

Frågor:
- Vad behöver jag ha för sorts switch/accesspunkt/router i gäststugan? Jag vill ju att det ska vara samma wi-fi i båda husen, mobilen ska koppla över sig automatiskt, bara se ett nätverk. Förslag?
- Ska pemslangen "dras in" genom hålen i båda husen? Eller kan kabeln ligga fritt 1 dm från hus till slang?

Utomhuskabel behövs nog inte, jag hade chansat med inomhuskabel hela vägen. Det kostar inte mycket att byta om det skulle behövas.

Köp an AP från Ubiqiti (Unifi) till gäststugan. Mycket bra kvalitet på deras produkter. Jag hade nog bytt router inne också och satt en till AP där också, men det är inte nödvändigt.

Jag har hos mig dragit in PEM-slangen genom fasaden. Då slipper jag utomhuspåverkan och kan använda inomhuskabel även utomhus. Jag har haft så i ca 10 år. Kom ihåg att använda installationskabel och inte patch-kabel dock.

Dra hela vägen eller inte är en smaksak, det beror på dina förutsättningar i hemmet.

H
Frågor:
Du kör ingen router i stugan utan den långa kabeln går till en switch och sen vidare till accesspunkt typ
ubiquiti ap ac lite. För att allt ska lira bra brukar det vara fördel om även accesspunkten inne i huset är av samma märke.

I stora huset har jag idag Comhems router Docsis 3.0.

-Varför behöver jag ha installationskabel och inte patch-kabel?
-Måste jag ha en switch i gäststugan innan AP?
-Ska switch och AP i gäststugan vara samma märke, eller även routern i stora huset?

I stora huset har jag idag Comhems router Docsis 3.0.

-Varför behöver jag ha installationskabel och inte patch-kabel?
-Måste jag ha en switch i gäststugan innan AP?
-Ska switch och AP i gäststugan vara samma märke, eller även routern i stora huset?
Patchkabel är inte så tålig, särskilt inte utomhus. Den skall absolut inte användas för att ansluta till Ethernet-uttag om man inte köper speciella uttag för detta. Billig installationskabel från Biltema är bättre.

Man måste inte ha samma tillverkare av AP inne och i gäststugan, men det fungerar oftast bättre om man rör sig mellan dessa.

Switch är för att ordna med fast anslutning även ute i stugab.

Har du inga kvalitetskrav så köp en billig router och använd som AP och switch. Om den går att konfa för det.

Hur lång sträcka handlar det om, kommer kabeln ligga dolt utomhus?

A Andy78 skrev:
Hur lång sträcka handlar det om, kommer kabeln ligga dolt utomhus?
Läs vad TS har skrivit i tråden så hittar du svaren där. Det är bara fem inlägg innan ditt.

• Haha
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Om totala sträckan i kabeldragning är runt 4 meter så hade jag om möjligt dragit en lös patchkabel, 1dm synligt hade jag inte brytt mig om.
Jag körde 4 meter vanlig kabel ute i snö regn och rusk, hade aldrig några problem 1dm lär inte skapa någon större påverkan.

A Andy78 skrev:
Om totala sträckan i kabeldragning är runt 4 meter så hade jag om möjligt dragit en lös patchkabel, 1dm synligt hade jag inte brytt mig om.
Jag körde 4 meter vanlig kabel ute i snö regn och rusk, hade aldrig några problem 1dm lär inte skapa någon större påverkan.
På västkusten skulle inte patchkabel överleva särskilt länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.