Byggahus.se

Gråta eller skratta?

  1. blackarrow
    Elektroniktokig · Nivå 14
    Ja, de kan se på MAC-adressen vad som är inkopplat, åtminstone tillverare.

    Du kanske gjort MAC-cloning i din router. Det kan gå snabbare att få IP-adress i tex Telias nät då. Liten nackdel är att då ser operatören tex en HP eller Acer dator isf en Telia router eller Netgear router som faktiskt är inkopplad.
     
  2. A
    Medlem · Nivå 14
    Hela poängen är att det ska vara inkopplad under tiden dom felsöker.
    Att du testat redan är ju bra, men dom vill ha den inkopplad en längre tid.


    Vad dom gör direkt mot datorn som dom inte kan göra mot routern kan man ju undra.
     
    • Laddar…
  3. A
    Medlem · Nivå 19
    En felkälla mindre och att man t.ex. kan se att kundens dator fungerar att koppla upp, men gör bara antagande då det beror på vad man felsöker. Hur många kunder kan avgöra om det t.ex. är problem med DNS-uppslag utifrån dator/router/WAN?
     
    • Laddar…
  4. berisen
    Medlem Nivå 8
    Enligt min erfarenhet från några års supportjobb tidigare så är routers anledningen till nästan alla hastighetsproblem. Väldigt sällan jag upplevde att det var några faktiska problem i näten utan det löste sig nästan alltid genom att koppla förbi.

    Det är därför en felanmälan som är gjord kopplad mot en router egentligen är helt värdelös då den inte säger någonting om den faktiska hastigheten.
     
  5. A
    Medlem · Nivå 14
    Värdelös skulle jag inte säga att den är.
    Alla problem är inte relaterade till hastighet.
     
  6. A
    Medlem · Nivå 14

    Självklart ska datorn testas direkt i uttaget vid problem, undrar dock vad dom gör när den ska vara inkopplad en hel dag.
    En trolig anledning är att den ska vara tillgänglig när dom börjar felsöka, vilket kan vara närsom helst under den dagen beroende på när ärendet plockas upp.
     
  7. B
    Medlem · Nivå 8
    Nix, mac-adresserna var olika. Oavsett vilket så gillar jag inte att få ett "vi vill ha bildbevis" vilket ju i princip är samma som "vi tror att du ljuger".
     
    • Laddar…
  8. B
    Medlem · Nivå 8
    I det här fallet var det ett krav att jag skulle testa direktkopplingen innan det gjordes någon felsökning från deras sida. (Och det kan man ju ha en viss förståelse för.)
     
  9. A
    Medlem · Nivå 19
    Precis, jobbar de enligt ITIL så läggs ärendet vidare till nästa supportnivå och det kommer inte att påbörjas direkt utan när resurs finns ledig.
     
    • Laddar…