Byggahus.se
Vi har precis fått fiber indraget i huset och vill koppla det till två routrar, en i huset till oss och en till vår uthyrningslägenhet på garagebyggnaden. I modemet finns bara en port för internet och det är där jag vill dela för enligt någon som kan mer än mig (vilket är många!) blir det inte bra att koppla på en router på en router.

Finns det något smidigt sätt att på ett estetisk snyggt och praktiskt bra sätt att splitta internet direkt från modemet? Har fått tips om att sätta en switch, finns det något annat sätt?

tommib
Nej. Det är sannolikt inte heller tillåtet i ditt avtal med fiberleverantören att vidareupplåta uppkopplingen.

Det du behöver är port isolation, du kan också söka på gästnätverk och liknande för att få den funktionaliteten du behöver.

Man ska inte ha router innanför router i en normal konfiguration (dvs i vanliga konsumentinstallationer). Däremot vill du säkert ha två accesspunkter, vilket är något annat.

Jag rekommenderar att du läser på i ämnet för att kunna ställa en mer relevant fråga. Kjell & co har en bra introduktion till nätverk på sin sida, börja där.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
A Andnor86 skrev:
Vi har precis fått fiber indraget i huset och vill koppla det till två routrar, en i huset till oss och en till vår uthyrningslägenhet på garagebyggnaden. I modemet finns bara en port för internet och det är där jag vill dela för enligt någon som kan mer än mig (vilket är många!) blir det inte bra att koppla på en router på en router.

Finns det något smidigt sätt att på ett estetisk snyggt och praktiskt bra sätt att splitta internet direkt från modemet? Har fått tips om att sätta en switch, finns det något annat sätt?
Varför inte ansluta din router till switchen och sedan sätta en acesspunkt i den andra byggnaden? Finns iu också väldigt bra mesh nätverk som ger dig bra täckning utan att använda flera nätverk (systemet hanterar detta automatiskt).

Lucky2015
A Andnor86 skrev:

Att koppla två routrar i samma nätverk är en dålig lösning!

Det finns fleta om och men beroende av din leverantör, t.ex. om du kan få flera IP-adresser, får du router med abonnemang - vilka funktioner har den, vill att du att den som hyr ska kunna göra vad som helst på Internet på ditt abonnemang, etc.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Varför inte ansluta din router till switchen och sedan sätta en acesspunkt i den andra byggnaden? Finns iu också väldigt bra mesh nätverk som ger dig bra täckning utan att använda flera nätverk (systemet hanterar detta automatiskt).
Vi har en Unifi accesspunkt där ute, så det är den jag vill dra kabel till. Så bästa lösningen är att sätta en switch till modemet och sen dra en kabel till routern i huset och en kabel till accesspunkten i garaget?

A AndersS skrev:
Det finns fleta om och men beroende av din leverantör, t.ex. om du kan få flera IP-adresser, får du router med abonnemang - vilka funktioner har den, vill att du att den som hyr ska kunna göra vad som helst på Internet på ditt abonnemang, etc.
Fick ingen router med utan en värdecheck att köpa en valfri för (blev en D-Link AX1500)
Vad gäller hyresgästen så är det en medelålders man som mest kollar tv och spelar lite playstation ibland.

Nä, du drar kabel till din router och efter den bygger du ditt lokala nät som du beskriver dina tankar. Du ska också konfigurera routern så att du logiskt separerar huset från uthyrningslägenheten.

• Gilla
Andnor86
  • Laddar…
A Andnor86 skrev:
Vad gäller hyresgästen så är det en medelålders man som mest kollar tv och spelar lite playstation ibland.
Bara att du är medveten om att du kan få obehag om han gör annat också.

• Gilla
Andnor86
  • Laddar…
Koppla in en switch på dataporten koppla sedan routern eller en dator till den, koppla sedan en dator till på switchen för att se om den får en ip som fungerar, funkar anslutningen från båda så har du 2 fungerande ipn som du kan använda.

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Det är sannolikt inte heller tillåtet i ditt avtal med fiberleverantören att vidareupplåta uppkopplingen.

Det du behöver är port isolation, du kan också söka på gästnätverk och liknande för att få den funktionaliteten du behöver.

Man ska inte ha router innanför router i en normal konfiguration (dvs i vanliga konsumentinstallationer). Däremot vill du säkert ha två accesspunkter, vilket är något annat.

Jag rekommenderar att du läser på i ämnet för att kunna ställa en mer relevant fråga. Kjell & co har en bra introduktion till nätverk på sin sida, börja där.
Det räknas nog som samma hushåll.

• Gilla
Andnor86
  • Laddar…
Är det enfamiljfastighet inga problem.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
tommib
En uthyrningslägenhet på garagebyggnaden låter rätt tveksamt i mina öron.

Utöver det finns som andra påpekat problemet med vem som har ansvaret om hyresgästen ställer till med elände.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
För att hyresgästen då ligger på samma nätverk som TS, vilket i de flesta fall är oacceptabelt. Portisolering är som sagt lösningen här. Det kan också kallas gästnätverk och lite annat i olika produkter.

• Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Så länge den inte klassas annat än 220 är det ingen som bryr sig.

• Gilla
Andnor86
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Utöver det finns som andra påpekat problemet med vem som har ansvaret om hyresgästen ställer till med elände.
Njae. Om vi skall vara petiga så är ansvarsfrågan ganska enkel. Det är hyresgästen som är ansvarig för sin användning. Medansvar om man bara tillhandahållet access är extremt långsökt. (Tänk vad Telia skulle få lida om det var sant...) Det måste betydligt mer till än att bara låtit en hyresgäst använda nätverket.

Att sedan visa att det var hyresgästen, det kan naturligtvis bli krångligare. Men antagligen är det inget större problem här heller. Polisen är idag betydligt mera van vid nätverk m.m. än man var då det begav sig.

Dock beroende på typ av brottslighet så löper man naturligtvis risken att bli av med sina datorer/telefoner osv. under utredningstiden. Den tar (flera) år, och grejjor är ofta trasiga när man får tillbaka dem. Så räkna med att sådant som avskrivet.

Så man bör om möjligt separera accessen pss att det exv. blir tydligt vilken/vilka IP-adress (er)som går till vilken bostad. Då blir risken mindre för krångel.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.