D
Derbyboy: Ingen aning vad det är för utbud i Discoveryappen förutom att de visar när Bajen vinner, det räcker gott för mig. Tror det är just 349 kr eller nåt i den stilen.
8 svar · 2,7k läst
DjAlbert
DjAlbert: Så här kan man göra, om man vill. Här utgörs dock brandväggen av en normalstor pc i miditower, så den tar onödigt mycket plats egentligen. Men i övrigt är det ganska städat och kompakt. Hade man haft brandväggen monterad i racket samt en PDU så hade det sett riktigt bra ut. Inser också att bilden är något åldrad, har i dagarna bytt några patchkablar så alla är lika både i
12 svar · 5,4k läst
·
snuttjulle
snuttjulle: [citat] Jag har inga problem jag bara visade att det finns och funkar på min router.
26 svar · 4,2k läst
·
A
AndersS: Det kan vara utifrån en så stor fastighet att dess användande skulle kunna förändrad i framtiden, avstyckning, etc. Det är då vanligt att de större operatörerna begär ett avtal, som även är godkänt att söka ledningsrätt med. Begreppet "tomtgräns" blir luddigt.
4 svar · 1,7k läst
Torpar-Anna
Torpar-Anna: [citat] Förstår fortfarande inte vad det har att göra med min frågeställning :rolleyes:, men vi släpper det tycker jag
10 svar · 3,9k läst
·
D
Dilato: [citat] En snabb sökning på nätet: https://tibber.com/se/magazine/power-hacks/fjarrstyr-varme-fritidshus https://thesmartcave.com/best-line-voltage-smart-thermostat/
1 svar · 2,5k läst
N
neo11: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/mesh
15 svar · 2,7k läst
·
A
A-Man_08: Hittade ett abonnemang som passar bra. Tre 100mb för 19 kr sedan betalar man en fast avgift beroende på hur mycket man förbrukar med ett pristak. Skönt å slippa tanka kontantkort.
21 svar · 3,9k läst
·
nikasp
nikasp: Det blev en ASUS TUF-AX5400 som står och tokblinkar i vårt IT-skåp, utrymme högst upp i en garderob mitt i huset så bra täckning. Bra pris på Kjell & Co, 1290 just nu men 1690 hos alla andra. Hade inte velat ha den framme i ett rum pga ljusspelet, kanske fräsigt om man är 16 år och gamer. https://www.mbreviews.com/asus-tuf-ax5400-router-review/ "I looked a bit further and saw that it
10 svar · 1,9k läst
·
K
Kane: [citat] Faktiskt första gången jag ser det.
5 svar · 2,1k läst
A
AndersS: Om du delar på skarven och låter någon dra i kabeln där uttagen sitter så får du svaret. Dra inte ur kabeln utan använd den som dragtråd till de nya kablarna. Gamla telekablar är också luriga då det inte är säkert att de går i kanalisation/rör hela vägen.
5 svar · 1,7k läst
·
N
nwin: Och så här blev det...
6 svar · 4,3k läst
·
H
henk2055: [citat] [citat] [citat] Frågan var ju om man kan koppla en accesspunkt i LAN1 och en switch i LAN2 och svaret är ja, det går, men dom kommer hamna på olika nätverk eftersom man måste ha olika VLAN på LAN1 och LAN2. Det är ju iofs inget problem eftersom brandväggen by defaut tillåter obegränsad trafik mellan alla VLAN.
71 svar · 7,8k läst
·
M
Marcus-AA: [citat] Det är ingen sidodörr, det är ju ett elmätarskåp. TS kanske är där och byter mätare tom. De skåpen måste elnätsägaren kunna öppna så ofta är det bara den vanliga trrekantsnyckeln. Ibland har kunden egna hänglås (syns byglar för lås), men det beror lite på nätbolagets policy för detta, de måste då hantera en nyckel. Finns mängder av mobilbaser som har olåsta
43 svar · 6,6k läst
·
M
merbanan: [citat] Den är nog endast ämnad för DC. Tanken var att man matar med 50V i ena änden och får ut kring 12V 10-20W i andra. Huruvida det faktiskt går är svårt att veta baserat på den knapphändiga informationen om produkten. Men produkter som endast använder coax verkar kunna ge 10W vid 300m. Om man då har ett dedikerat par tycker jag man borde kunna få 10W till. Om skölden på coaxen
22 svar · 3,7k läst
G
Gunnar Johansson69: Uppföljing. Då jag inte fick tag på Cat5e-kabeln blev det en Cat 6 från Schneider som uppgavs vara tunn. https://www.se.com/se/sv/product/VDICD116018WHD/n%C3%A4tverkskabel-koppar-actassi-kopparkabel-inomhus-enkel-dca-kat-6-u-utp-4x2-250-mhz-100-m-vit/ Det gick alldeles utmärkt att dra två stycken av ovan kabel i samma VP16, krävdes inte ens smörj/silikon! Med lite silikon hade det säkert
6 svar · 5,1k läst
·
N
Nyikåk: [citat] Finns sån utrustning, t.ex switchar i olika prisklasser. https://www.netgear.com/business/wired/switches/multi-gig/ https://meraki.cisco.com/product/switches/stackable-access-switches/ms390-48/
7 svar · 2,9k läst
K
knightjocke: [citat] Det finns ett verktyg som heter pingplotter som man kan använda. Om man låter det rulla några timmar ser man om man har paketförlust och var på vägen problemet ligger. Vet man till exempel vilket hostname eller IP-adress som arbetsplatsens VPN-server har kan man köra direkt mot den, om den vill svara på ping-paket.
4 svar · 2,7k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Just! Jag har själv dragit den nyss och den är rejält tunn, men inte svår att arbeta med vid inkoppling. Den uppfyller inte helt standard, man bör begränsa dragningen till 30m (vill jag minnas?) men det är ju sällan det blir så långa sträckor i en villa. Om jag var tvungen att dra i befintlig trång kanalisation så skulle den komma först på listan.
88 svar · 11,5k läst
·
galento
galento: Vi har haft en TL MR6400 från TP-Link i snart ett år i villan och det har funkat över förväntan. Har inte behövt starta om den och vi ser ofta på youtube videor på tv via routerns wifi. Det var bara att sätta in simkortet och använda.Har inga extra antenner heller.
3 svar · 1,8k läst
A
A-Man_08: Ser mer ut som en bit läkt än regel.
5 svar · 3,3k läst
·
omar8
omar8: [citat] Tack. Idag ändras IP-adressen och namnet dök upp korrekt.
13 svar · 2,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Inga direkta. Om man får problem med hastigheten (och exv. bara kör 1Gbps) så är något direkt fel på installationen. Och vi pratar då om den uppenbara typen av fel som "missat att kontaktera ett par korrekt". Om man missar det och inte kontrollerar enkel kontinuitet så kan man få en kabel som klarar 100 Mbps (den äldre standarden klarar sig med hälften av paren i ledningen) men
2 svar · 1,5k läst
E
Edlunn: Alltid riktad antenn för högsta gain vid fast montage.
1 svar · 1,4k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] Det enda svårigheten är att paren i en sådan kabel är tvinnade - tvinnar man upp varje par i skarven för mycket så sjunker prestanda ganska så ordentligt..... Har föreningen bytt från ett eget tvinnat-par nät med kopparkabel till fiber där nätägaren äger fibern ända fram till slutkundens box dvs inne i varje lägenhet ? och därmed dragit fibern en helt annan väg ?
63 svar · 23,5k läst
·
S
skaraborgsfakir: [citat] A small nitpick: classical EtherNet was done from the beginning for RG8 - ie coaxial cable but this is i believe RG59 ie for cable tv. Which also at one time was used for EtherNet (multiple ethernet connections and one or two cable tv signals.) Though it should be possible to pull through twisted-pair cabling in the ducts.
7 svar · 2,0k läst
·
V
V1K1NG: apropå fuskbyggarna villan som Parla Bygg byggde och sålde för 5-6 mille är ute på försäljningen för nästan 11mille ägarna är nog glada att dom köpte den https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-snattringe-huddinge-kommun-marvedsvagen-23-18257494
12 svar · 3,2k läst
arneri68
arneri68: [citat] Unifi Dream Machine är en "allt i ett" dvs konsumentrouter. De andra nämna produkterna är accesspunkter. Observera att det finns en Dream Machine Pro vilket är en kraftfull trådbunden router/switch. Också värt att notera är att de flesta nya terminaler har stöd för Wifi6 (IEEE 802.11ax) som sägs ge bättre säkerhet med WPA3 samt något bättre bandbredd. Unifi släppte några
4 svar · 1,5k läst
M
mili1983: Tack alla ni som svarat. Då vet jag lite mer om hur jag ska vidare med detta.
11 svar · 4,5k läst
·
IsabelleH
IsabelleH: [citat] Nej det står helt stilla! Vi har meddelat föreningen att de behöver ta kontakt med säljarna då de hade ”avtal” med dem, men utöver detta har vi inte kommit vidare. Vi har inte heller hört något mer!
812 svar · 96,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.