BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
Min dator med iphone. Ethernet och wifi deaktiverat.
[bild]
Utmärkt att det fungerar med din mobil. Har du prövat det som WAN till en router också?

I de asus-routrar med usb-port jag haft (WRT54GL och rt-ac66u) har det fungerat att använda både android-mobil och mobilt bredbandsmodem som sekundärt WAN.

BirgitS BirgitS skrev:
Utmärkt att det fungerar med din mobil. Har du prövat det som WAN till en router också?
Ja.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack alla idéer och svar.

Wao - vilken instruktiv video! (och länk)

Det är tydligen "dual WAN" man ska titta efter. (Har alla ASUS dual WAN?)
(jag hade faktiskt "HotSpot" via USB på min Android) - Kanske inte finns på iphone?

Måste fundera hur detta praktiskt ska "lösas". Den befintliga routern sitter i ett "avlägset" rum.
Den kanske får sitta kvar och Asus routern används bara i "nöfall" tillsammans med telefonen...

Försökte hitta i min bärbara (Windows 10), Om man skulle kunna använda telefonens internet via USB.
(HotSpot tar ganska mycket ström - då hade telefonen laddat samtidigt som den fått vara router)
Men detta är en annan fråga. :)

Jag tror att de flesta av Asus konsumentroutrar har sk dual WAN. De brukar vara enkla att konfigurera.

Om mobiltelfonens internetaccess skall ge routern en WAN-access måste den anslutas med kabel. Routerns wifi sitter på lan-sidan och kommer inte åt en hot spot.

Däremot en pc med wifi kan anslutas till en hot spot. Det är samma sak som att koppla en pc direkt i internetaccessen utan brandvägg mm.

Info!
Tänkte "slå till" med en router ASUS RT-AX88U AX6000.
Men den faller på att den inte har "Dual Wan" - hittade den informationen på ASUS hemsida.
https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS-Gaming-Routers/RT-AX88U/techspec/
Men så hittar jag en annan sida och då har den DualWan...
https://www.asus.com/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS-Gaming-Routers/RT-AX88U/techspec/

Det är något som är "skumt" sökte upp ASUS RT-AC68U - (den som visades på filmen?)
Även den saknar DualWan (enligt Asus) - eller tittar jag på fel sida?
https://www.asus.com/se/Networking-IoT-Servers/WiFi-Routers/ASUS-WiFi-Routers/RTAC68U/techspec/
(Kan den på filmen vara "brandad" med annat OS?) - eller vilken beteckning missar jag?
Även denna ASUS RT-AC88U - verkar ha DualWan.

Det som stör när jag läser kund recensioner - ASUS verkar har "problem" - eller har dessa problem blivit mindre med tiden? Vissa routrar går sönder ganska ofta.... Andra upplever en bra funktion - men efter varje uppgradering går routern sämre och sämre med "WiFi- tapp" och dålig räckvidd mm.

Det andra som stör - är inkonsekvensen av information. Om något ska konfigureras - har ASUS någon support för slutkund?

arneri68 arneri68 skrev:
Om du går in på Asus sajt kan "dual wan" väljas i filterfunktionen.

[länk]
Verkar bara vara de nyare routrarna med där. RT-AC68U hittar jag inte hur jag än söker och den jag har klarar helt klart dual WAN. Eller så är det namnet secundary WAN i denna. Funkar utmärkt att dela från en Android via USB iaf.
Skärmdump av ASUS RT-AC68U router-gränssnitt som visar "Primary WAN: Connected" och "Secondary WAN: Cold-Standby".

snuttjulle snuttjulle skrev:
Verkar bara vara de nyare routrarna med där. RT-AC68U hittar jag inte hur jag än söker och den jag har klarar helt klart dual WAN. Eller så är det namnet secundary WAN i denna. Funkar utmärkt att dela från en Android via USB iaf.
[bild]
Så är det säkert. Jag har haft en rt-n66u som kunde hantera en backupförbindelse och den lanserades kring 2011.

Intressant!
Gick in och valde ut alla med "DualLan" samt valde
RT-AX58U - Specifikationer|WiFi-routrar|ASUS Sverige
Dual WAN : Nej
samma resultat med RT-AX88U
RT-AX88U - Specifikationer|WiFi-routrar|ASUS Sverige
eller RT-AC88U
RT-AC88U - Specifikationer|WiFi-routrar|ASUS Sverige
eller.... Hittade ingen med specifikationerna "DualLan" - på denna hemsida hos ASUS,
(känns inte speciellt trovärdigt...)

eller RT-AC68U
RT-AC68U - Specifikationer|WiFi-routrar|ASUS Sverige
DulaLan : Nej

Är det någon som känner till något om "TrendMicro" och deras "inblandning"?
(eller är det en funktion som bör undvikas)

snuttjulle snuttjulle skrev:
[bild]
Clicka på cold standby, det kanske dyker upp en meny?

A Andy78 skrev:
Clicka på cold standby, det kanske dyker upp en meny?
Jag har inga problem jag bara visade att det finns och funkar på min router.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.