Inredning
Iloper: Det blev två stycken av IKEA's Malm byråer. Jag blev riktigt nöjd faktiskt, ska bara montera släta lister runt, för att dölja skruvhålen o springor.
JanneL: Var tvungen att stilla min nyfikenhet. Hittade inte något i Sundsvall men efter sökning på nätet fick jag denna träff: http://www.sscgroup.se/produkter/Vindstrappor/Vaggluckor/ Jag har nyss till ett annat hus köpt vindstrappan Lex på Beijer så de borde kunna ta hem även en lucka till den som behöver.
Tiger79: Såg att Fredells har 20% nu. Har aldrig varit därså jag undrar om de har bra priser på elfa?
questan: Håller på att renovera lägenheten och kommit till hallen. Försöker fundera på hur jag bäst använder en dö yta bakom badrumsdörren. Vill få ut smutstvätt och lite annat ut ur badrummet. Antingen så använder jag c:a halva ytan (totala ytan 110cm bred, 40cm djup o 250cm hög) till 2st skåp. Undre till tvätt och övre till toaprylar...tandkräm, toapapper osv. Andra alternativet är
Anton75: [citat] Tack för bra tips, den ser riktigt läcker ut. Kanske i dyraste laget men snart är det ju jul ;-)
Johan Gunverth: [citat] Det blir ju "lite liv" i väggen i alla fall. ;) :D
Sar: Hejsan! Här rensat ur mitt förråd, och det är tomt, dvs allt var skräp, skämt åsido. Rummet som jag har är 4x4 m2. Sidorna är 2mX2m. Japp det är ganska litet. Därför behöver jag hjälp/inspiration om hur jag ska möblera/inreda det. Kan ju inte ha så mycket möbler men :) Tänkte ha det som kontor/chillrum. Vill ha en dator där i + skärm som ska användas som TV/datorskärm.
snickarboden: De flesta elhyvlar har spår i sulan för detta. Dock bör man komplettera med en jigg så man får det bra. Enklare då är att använda parallellanhållet på handöverfräsen så kullagret inte går emot kanten. Enklare om tråden flyttas till verktyg och maskiner, förhoppningsvis flyttar någon den snart. /Kent
Ingalls Wilder: Håller med föregående skribent. Två bord, (eller tre, beroende på storlek) ska det vara. Runda, ovala eller njurformade i olika höjder så de (delvis) kan föras in under varandra. Men också flyttas närmare respektive soffdel, när det ska fikas etc. Satsbordsprincipen alltså. Exempel: http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/Soffbord/Ida/?p=1
hek: tack, skall kolla eilersen i danmark. Vi bor ju i skåne så danmark är ju relativt nära. Dom är nog de skönaste vi provat hittils. Dynorna verkar inte vara vändbara dock (sitter nåt annat tyg på undersidan).. försöker få information om det går att få dom helsydda med vat tyg. hugolisa: Englesson verkar inte ha så djupa modeller.. men en del var snygga.
Kommod: Många bra tipos, man tackar =) Tanken är dock att den ska se tjock o klumpig ut, eller ja rejäl är väl ett bättre ordval men samtidigt ska det ju bli stadigt trots måtten. Lite annat som ska ordnas innan men det gäller ju att planera som dom säger.
Jentan: Åhh, den var snygg. Blir super i ert vardagsrum. Den jag föreslog har vi på förslag som "accentvägg" till vår 4-årigs nya rum. Ert val är lite mera "vuxet":-) (Vi/jag har också tittat lite på Intrades Petits Fours serie. Man blir glad av den).
elis: ja det är bra ideer. ska ha minst 2 stolpar bredvid trappen för att stödja taket men det borde ju gå att få det snyggt. det hade vart väldigt smidigt med bilder om någon har....eller är det någon som vet om det finns färdiga lådhurtschar att montera in?
Timppa63: Vi har denna: http://2.bp.blogspot.com/_uAzLaJnCUas/ST1mwwOnciI/AAAAAAAAAIc/LWbBZXvzMWI/s320/forvaring_elfa.jpg Köpte reaskivor från Bauhas i Jacarandafolie
Hanniz: Någon som vet om det finns gula runda mattor någonstans att köpa i detta avlånga land??!! Inte så stora, något mindre så som IKEAS runda... Någon???!!! :confused::confused::confused::confused:
Stellemark: För att svara mig själv så kan man inte kapa dessa på samma sätt som ex Elfa.
Nytt_användarnamn999: Har sett det på Länsmuseet i Uddevalla men var i Stockholm hitta tunnt, enkelt vitt, mycket lätt och florigt gardintyg med inlagda ränder eller mkt enkelt geometriskt mönster, att hänga på trästång i ringar med klämmor på?
Yrrol: jajo, de med stoppning har fått vara kvar härnere, mest för att jag var rädd för mössen dock..
El Gringo: Tack för tips! men jag var nog lite otydlig med garderoben. Det är ett rum på ca 4*3 meter med snedtak längs långsidan som ska bli garderob. Har tänkt o bygga allt på plats, o rummet utanför är nyrenoverat, så att sprutlacka känns lite väl omständigt. Det är en dubbeldörr mitt på långsidan o tanken är o ha dubbla rader med stänger längs resten av den väggen, täcka
raveper: Den främre regeln vill du bara ha för att inte hyllan ska svikta om jag förstått det rätt. Då behöver den inte vara bärande utan det borde räcka att skruva och limma fast den på undersidan hyllplanet med skruvarna ganska tätt. En eller två remsor mdf "stående" med förborrade hål borde räcka.
Tag_H: En liten vit spik mellan fodret och väggen
ElSmisko: För 749kr säljer Wohnzimmer ett sånt här: [bild] För dyrt kanske? Jag skulle nog leta ett billigare skåp och själv lacka på ett kors. (edit: hmm, man kanske skulle uppmärksammat att frågan var ställd 2006 innan man skickade svar, dumma mig)
Hultenius: Vi skall renovera en gammal garderob som är inbyggd i väggen. Ursprungligen var det träramar runt hela garderoben och dörrarna var i trä men inte så tjockt. Vi hade tänkt på att skaffa MDF skivor och måla dessa. öppningen är cirka 110 cm så varje dörr blir på cirka 55 cm bred och höjden är cirka 240 cm. Nu till min fråga. En MDF skiva väger ju cirka 20 kg och det tycker jag
HaMi09: Såg att FHV har ett slags kakel man kan välja på men ni som byggt, hur har det sett ut för er? Lika så trappa, nordic öppen klarlackad furu ingår, har det varit så för er också eller har ni haft möjlighet att välja en annan trappa?
riob: Hej, jag har tänkt att snickra ihop en våningssäng till fritidshuset. Jag har tänkt mig en med 120 cm bred säng nere och 90 cm uppe. Finns det någon som kan tänkas ha en ritning eller skiss så vore jag tacksam. MVH Rickard
GoEk: [citat] Inte så dumma dom heller, tack! Deras hemsida var nog det mest basala jag sett dock, två sidor bilder och ingen kontaktinformation eller något annat...
Kika72: Hej! En dubbelfråga. Har ni något tips på hur man bygger en skjutdörr själv? Nu menar jag inte själva dörrarna bara utan även med skena,hjul mm. Det är en liten öppning så det blir rätt dyrt med skensatserna. Funderar också på någon slags vikdörr. Vet inte om det är helt ute eller inte. Har ni tips på billiga sådana eller kunskap om hur man bygger en på egen hand? Det gäller
andersmc: Jag har utnyttjat IKEA:s hjälp inredningshjälp och kan bara säga att den var överraskande bra. Dessutom helt gratis. Jag kommunicerade med inredaren i förväg, skickade ritningar och så. Sen åkte jag upp till varuhuset och gick en runda med henne. I mitt fall var tiden bokad, så det var inte nån väntetid alls. Sen fick jag en lista på precis allt till hela lägenheten. Varenda detalj
mha0221: Anlita en byggfirma för mätning/montering. Köp trappan från http://www.dromtrappor.se/
torparnorpan: Två frågor i en...vilken möbel funkar bäst tror ni? Golvet är mörkt mörkt skeppsgolv, inte ljust som på bilden....Ursäkta de enkla ritningarna, de är gjorda i paint på min laptop lite snabbt ;-) Fråga ett, vilken av de två ser vettigare ut? Den utan ben har jag gjort lite tjockare för att kunna bygga in surroundhögtalare i ytterkanterna ( riktade framåt). Självfallet skall det