Hej alla!
Jag är ny här så jag hoppas jag ställer denna fråga i rätt forum.
Som den nyblivne hemmafixaren jag är så tänkte jag bygga en enkel garderob i klädkammare.
Jag har satt upp några reglar på de motstående väggarna och lagt MDF-skivor över. Ska även sätta en regel på bakre väggen för att ge lite stadga för varje plan.
På varje hyllplan utom det mot golvet tänkte jag sätta upp en "mittvägg" men jag är osäker på om det nedersta planet då kommer att svikta och böja sig av vikten från övriga hyllor.
Själva frågan:
Om man skulle sätta någon extra regel under den nedersta, har ni då några förslag på hur man ska sätta dem, lägga två reglar i kors eller för den delen hur man ska fästa dem, bara borra och skruva i eller sätta något slags bleck över för att det ska sitta ordentligt?
Låter lite rörigt men jag bifogar några ritningar över rummet.
Bild 1 visar rummet i helhet
Bild 2 visar övre delen av garderoben (för att visa hur reglarna sitter just nu)
Bild 3 visar övre delen av garderoben med mittenvägg
Bild 4 visar nedre delen av garderoben
Bild 5 visar nedre delen av garderoben med mittenvägg (notera att mittenväggen inte väger på golvet)
(edit: verkar som jag döpte bilderna fel, 4 & 5 har bytt plats)
Hoppas på några svar innan jag blir klåfingrig och sätter igång igen utan att veta vad jag sysslar med egentligen. d^_^b
Jag är ny här så jag hoppas jag ställer denna fråga i rätt forum.
Som den nyblivne hemmafixaren jag är så tänkte jag bygga en enkel garderob i klädkammare.
Jag har satt upp några reglar på de motstående väggarna och lagt MDF-skivor över. Ska även sätta en regel på bakre väggen för att ge lite stadga för varje plan.
På varje hyllplan utom det mot golvet tänkte jag sätta upp en "mittvägg" men jag är osäker på om det nedersta planet då kommer att svikta och böja sig av vikten från övriga hyllor.
Själva frågan:
Om man skulle sätta någon extra regel under den nedersta, har ni då några förslag på hur man ska sätta dem, lägga två reglar i kors eller för den delen hur man ska fästa dem, bara borra och skruva i eller sätta något slags bleck över för att det ska sitta ordentligt?
Låter lite rörigt men jag bifogar några ritningar över rummet.
Bild 1 visar rummet i helhet
Bild 2 visar övre delen av garderoben (för att visa hur reglarna sitter just nu)
Bild 3 visar övre delen av garderoben med mittenvägg
Bild 4 visar nedre delen av garderoben
Bild 5 visar nedre delen av garderoben med mittenvägg (notera att mittenväggen inte väger på golvet)
(edit: verkar som jag döpte bilderna fel, 4 & 5 har bytt plats)
Hoppas på några svar innan jag blir klåfingrig och sätter igång igen utan att veta vad jag sysslar med egentligen. d^_^b
Redigerat:
Nu börjar det rycka i "fixa saker"-tarmen igen.
Har gjort några fler bilder (hyllplanen/MDF-skivorna är osynliga för att bättre visa vad jag menar, men de ska vara med i slutändan såklart):
Bild 6 visar skiljeväggen och reglarna.
Bild 7 visar bara reglarna.
Bild 8 visar bottenhyllans tänkta reglar
Bild 9 visar tänkt sätt att fästa regeln med bleck på undersidan
Bild 10 visar tänkt sätt att fästa regeln med bleck på undersidan
Så min fundering nu är, hur får man den där extra regeln att fästa bra?
Räcker det med två små bleck som bild 9 och 10 visar?
Räcker det att sätta dem på undersidan eller måste jag sätta på ovansidan också för stabilitet? (issåfall får jag karva ur MDF-skivan något så den inte "vippar" på blecket)
Eller har ni några bättre förslag på hur man ska ge nedersta skivan stabilitet?
Har gjort några fler bilder (hyllplanen/MDF-skivorna är osynliga för att bättre visa vad jag menar, men de ska vara med i slutändan såklart):
Bild 6 visar skiljeväggen och reglarna.
Bild 7 visar bara reglarna.
Bild 8 visar bottenhyllans tänkta reglar
Bild 9 visar tänkt sätt att fästa regeln med bleck på undersidan
Bild 10 visar tänkt sätt att fästa regeln med bleck på undersidan
Så min fundering nu är, hur får man den där extra regeln att fästa bra?
Räcker det med två små bleck som bild 9 och 10 visar?
Räcker det att sätta dem på undersidan eller måste jag sätta på ovansidan också för stabilitet? (issåfall får jag karva ur MDF-skivan något så den inte "vippar" på blecket)
Eller har ni några bättre förslag på hur man ska ge nedersta skivan stabilitet?
Redigerat:
Men kom igen nu hörni, det är fredag kväll, varför sitter ni inte alla vid datorerna och svarar på såna här nybörjarfrågor?
Pfft, som om Idol är så mycket bättre.
Nåväl, har funderat på om ett par korslagda ribbor skulle ge bättre stöd eller inte. Blir krångligare att mäta och kapa och fästa, men det kanske sitter bättre.
Har någon av er erfarenhet av detta?
Bild 11 visar en andra tanke jag hade om nedersta hyllans stöd.
Pfft, som om Idol är så mycket bättre.
Nåväl, har funderat på om ett par korslagda ribbor skulle ge bättre stöd eller inte. Blir krångligare att mäta och kapa och fästa, men det kanske sitter bättre.
Har någon av er erfarenhet av detta?
Bild 11 visar en andra tanke jag hade om nedersta hyllans stöd.
Den främre regeln vill du bara ha för att inte hyllan ska svikta om jag förstått det rätt. Då behöver den inte vara bärande utan det borde räcka att skruva och limma fast den på undersidan hyllplanet med skruvarna ganska tätt. En eller två remsor mdf "stående" med förborrade hål borde räcka.
Redigerat:
Klicka här för att svara










