4 198 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Hur välja hustillverkare?
Nu är det ju ett par år bort innan vi kan titta mer på allvar efter hustillverkare, men planeringen ska få ta tid därför ställer vi frågan nu; Hur väljer man hustillverkare?
Vi kommer att sätta ihop en "kravspec" på planlösning och detaljer som vi vill ha. Sen tänkte vi vända oss till x antal tillverkare och se vem som bäst kan matcha vår spec till bästa pris.
Är man "tryggad" om man väljer en stor aktör eller ska man syna tillverkaren i sömmarna? (Tänker på "fuskbyggarna")
Det är väl eg entreprenörerna som gör jobbet som ska synas?
Vi var i ett visninghus (ej slutbesiktigat) men blev smått förskräckta av vad vi såg; slarv vid maskningsarbete innan målning=målarfärg på fönsterbänkar mm, div kontakter satt snett eller inte placerade över hålet så kanten syntes, "vågiga" golv mm. Rent slav i mina ögon sett! Om man inte från börja kan sätta en kontakt rakt är man inte ute efter att göra ett bra jobb från början. Att sen som tillverkare visa ett sådant hus och sen slå ifrån sig med att huset inte är besiktigat... Den tillverkaren får inte sälja till oss iaf om de anlitar så slarvigt folk.
Eller är denna typ av slarv så vanlig att man får acceptera det?
Hur var er process i väljandet av tillverkare?
Vi kommer att sätta ihop en "kravspec" på planlösning och detaljer som vi vill ha. Sen tänkte vi vända oss till x antal tillverkare och se vem som bäst kan matcha vår spec till bästa pris.
Är man "tryggad" om man väljer en stor aktör eller ska man syna tillverkaren i sömmarna? (Tänker på "fuskbyggarna")
Det är väl eg entreprenörerna som gör jobbet som ska synas?
Vi var i ett visninghus (ej slutbesiktigat) men blev smått förskräckta av vad vi såg; slarv vid maskningsarbete innan målning=målarfärg på fönsterbänkar mm, div kontakter satt snett eller inte placerade över hålet så kanten syntes, "vågiga" golv mm. Rent slav i mina ögon sett! Om man inte från börja kan sätta en kontakt rakt är man inte ute efter att göra ett bra jobb från början. Att sen som tillverkare visa ett sådant hus och sen slå ifrån sig med att huset inte är besiktigat... Den tillverkaren får inte sälja till oss iaf om de anlitar så slarvigt folk.
Eller är denna typ av slarv så vanlig att man får acceptera det?
Hur var er process i väljandet av tillverkare?
Om ni har så lång framförhållning så är det nog svårt att säga något nu. De som känns trygga idag kan vara otrygga imorrn (Trivselhus går t.ex back om jag inte har fel men har ett stort skogsföretag i ryggen, dvs förmodligen trygga idag, men kan säkert ändras över en natt)
Som du säger är det entreprenörerna som är de som har möjlighet att "fuska" och dessa byts ju ut frekvent så svårt att säga något där. Jag tror att det bästa ni kan göra är att läsa på så mycket ni bara kan (detta forum är ju en grym resurs t.ex.) då blir ni en mycket bättre köpare när det väl är dags och kommer tjäna många timmar på det.
Sen måste jag ställa mig lite frågande till att ni börjar tänka planlösning och sådant redan. Har ni en tomt? Annars så tycker ju jag att tomten och läget är dubbelt så viktig som själva huset och att huset ska anpassas efter tomten inte tvärtom...
Som du säger är det entreprenörerna som är de som har möjlighet att "fuska" och dessa byts ju ut frekvent så svårt att säga något där. Jag tror att det bästa ni kan göra är att läsa på så mycket ni bara kan (detta forum är ju en grym resurs t.ex.) då blir ni en mycket bättre köpare när det väl är dags och kommer tjäna många timmar på det.
Sen måste jag ställa mig lite frågande till att ni börjar tänka planlösning och sådant redan. Har ni en tomt? Annars så tycker ju jag att tomten och läget är dubbelt så viktig som själva huset och att huset ska anpassas efter tomten inte tvärtom...
Har inte direkt råd om hus tillverkare, men den typen av fel du nämner i tredje stycket är i de många fall mindre beroende av hustillverkaren och mer beroende av vilka lokala hantverkare som gör slut arbetet
Så kolla vilka kunder som är nöjda i ditt område.
Så kolla vilka kunder som är nöjda i ditt område.
Har tomt? Nja, inte i praktiken så jag förstår helt skepsisen. ;-) Vi kommer att bygga lantligt och här är ett av kraven; Minst 3-4000 kvm tomt!
Att vi kollar planlösningar redan nu är mer; Hur ser olika lösningar ut och hur ser utbudet ut? Kataloger vi beställt hem är rent "motivationsmaterial" för att orka avstå från vardagsliv och leva snålt. Hustyper, modeller och planlösningar går i mode som kommer ändras flera gånger om.
Våra krav vi sätter redan nu är sådant som vi i detta hus håller på att reta oss gallfeber på; Ingen hörnspis i nästa kök, mycket bänkyta i köket, inga korridorer får finnas, ett kök på minst 20 kvm, inget klinker i köket eller ytor där man står mycket, väl tilltaget badrum utan att för den sakens skull överdriva, ha ett vardagsrum o ett allrum för tv'n, mm.
Sen när vi står där med tomten och verkligen ska välja hustyp får vi se vad vi får kompromissa med och vad plånboken säger.
Att vi kollar planlösningar redan nu är mer; Hur ser olika lösningar ut och hur ser utbudet ut? Kataloger vi beställt hem är rent "motivationsmaterial" för att orka avstå från vardagsliv och leva snålt. Hustyper, modeller och planlösningar går i mode som kommer ändras flera gånger om.
Våra krav vi sätter redan nu är sådant som vi i detta hus håller på att reta oss gallfeber på; Ingen hörnspis i nästa kök, mycket bänkyta i köket, inga korridorer får finnas, ett kök på minst 20 kvm, inget klinker i köket eller ytor där man står mycket, väl tilltaget badrum utan att för den sakens skull överdriva, ha ett vardagsrum o ett allrum för tv'n, mm.
Sen när vi står där med tomten och verkligen ska välja hustyp får vi se vad vi får kompromissa med och vad plånboken säger.
Det låter bra och det låter dessutom som ett spännande projekt! Jag tror ni gör helt rätt som kollar motivationsmaterial och börjar sondera marknaden tidigt. Tips är att besöka husutställningar också (finns t.ex. i Botkyrka och vid Arlanda).
Eftersom jag själv håller på att planera hus skulle jag gärna vilja veta lite mer om varför ni väljer "ingen hörnspis" och "inget klinker i köket"? Det är alltid intressant att höra vad andra personer tänker och varför dom gillar/ogillar olika lösningar?
Eftersom jag själv håller på att planera hus skulle jag gärna vilja veta lite mer om varför ni väljer "ingen hörnspis" och "inget klinker i köket"? Det är alltid intressant att höra vad andra personer tänker och varför dom gillar/ogillar olika lösningar?
Ingen hörnspis (har det idag) för att det blir för liten plats vid spisen, att stå alltså. Vi lagar ofta mat tillsammans hela familjen och det blir för trångt! Ta tex lasagne! Det ska göras två olika såser; en köttfärs och en ostsås. Båda behöver passning och görs samtidigt (i detta hushåll iaf), men bara en har plats att stå framför spisen. När man dessutom står där "låser" man lådor på båda sidor (där vi på ena sidan har en diskmaskin!!! Vet inte hur många gånger vi svurit över detta. Nej, det är inte vi som planerat detta kök. ).
När barnet blir större och vill börja hjälpa till vid spisen kommer det inte att finnas plats till det.
Inget klinkers på ytor där man ska stå mycket. Klinkers är HÅRT att stå på. Jag går alltid i inneskor i köket för jag får ont i fötterna annars. Även hårt för barn att ramla på.
Allt man tappar går sönder väldigt lätt (eller så går en platta sönder). Klinkers må vara snyggt, men där tar fördelarna slut när det gäller köket.
Så tycker vi!
När barnet blir större och vill börja hjälpa till vid spisen kommer det inte att finnas plats till det.
Inget klinkers på ytor där man ska stå mycket. Klinkers är HÅRT att stå på. Jag går alltid i inneskor i köket för jag får ont i fötterna annars. Även hårt för barn att ramla på.
Allt man tappar går sönder väldigt lätt (eller så går en platta sönder). Klinkers må vara snyggt, men där tar fördelarna slut när det gäller köket.
Så tycker vi!
Större är inte alltid bättre. En av de största har fått otroligt mycket kritik här på forumet. Vi börjar snart bli klara med planlösningen på vårt nya hus. Räknade alla ritningar igår, cirka 100 olika varianter har jag gjort. Det lustiga är att den sista är ganska lik de första...
Visst är det så! De mindre har ofta mer att vara rädda om. De större kan ofta "leva" på sitt namn. En fördom jag har. ;-)rightnow skrev:
Hur som blir det koll av entreprenörer och husleverantör innan något skrivs på.
Vi fick en trevlig överraskning när vi satt och räknade lite. Går allt i lås kan vi förhoppningsvis kontraktera en hustillverkare hösten 2014, så det ligger inte alltför långt bort.
Med största säkerhet blir det delad entreprenad då vi har avloppsgrävare i släkten och bekanta med snickerifirma som har schakt på sitt bord. 😄
Vi ska kolla med A-hus också.
Ett intressant fenomen det här med hustillverkare. Vi har bett om kataloger från ett gäng tillverkare. De som har nänts skicka kataloger är; Eksjöhus (klart snabbast!!! Vi hade katalogen dagen efter!), Trivselhus, Fiskarheden och Vårgårdahus.
Nu har det gått ett par veckor, men vi lär väl få vänta ytterligare. A-hus ska vi kontakta, men eftersom vi är så tidigt ute är det iofs ingen brådska med det.
Ett intressant fenomen det här med hustillverkare. Vi har bett om kataloger från ett gäng tillverkare. De som har nänts skicka kataloger är; Eksjöhus (klart snabbast!!! Vi hade katalogen dagen efter!), Trivselhus, Fiskarheden och Vårgårdahus.
Nu har det gått ett par veckor, men vi lär väl få vänta ytterligare. A-hus ska vi kontakta, men eftersom vi är så tidigt ute är det iofs ingen brådska med det.
Varför inte ett lösvirkeshus? Då kan ni ju både göra som det passar ang planlösning och även välja hantverkare själv.....
Håller helt klart med!Enk Projektet skrev:
Jag förstår inte riktigt varför så många väljer prefabhus ... Visst monterings tiden av stomme går fort men då kostar mobilkranen en del pengar...
Vi har räknat på ett lösvirkes hus nyligen på ca 170kvm, och tät stomme exkl grund,fönster,plåtjobb landa på ca 300,000 om jag inte miss minner mig. Då är det inkl tak,väggisolering(ej tak då det sprutas),allt material innerväggar(gips och råspont överallt) ca 120 kvm ek parkett(250:- kvm)
Det tar ca 1 vecka (2-3)att få upp alla stolpar och råspont på taket inkl papp ...
Nää , jag är inte så förtjust i prefabhus
Hej.
Vi håller på och bygger med Västkustvillan nu och är super nöjda hittils med hur allt har gått tillväga och kan verkligen rekomendera dessa
Finns några blogg inlägg från vårt hus "Ostarra" Västkustvillan.
Vi håller på och bygger med Västkustvillan nu och är super nöjda hittils med hur allt har gått tillväga och kan verkligen rekomendera dessa
Jag gjorde så att jag började med att välja ut en entreprenör (2 snickare ifrån Dalarna som hade gjort ett flertal jobb åt div. bekanta) och kollade av när de hade möjlighet att genomföra bygget. Därefter så valde jag hus (det blev Villa Varm till slut) och planerade resten av bygget.
Hela bygget tog lite drygt 7mån & jag är supernöjd!!
Hela bygget tog lite drygt 7mån & jag är supernöjd!!
Klicka här för att svara