Efter att ha tittat på en tomt utanför detaljplan där det sagt "klick" (priset ska stämma och förhandsbesked måste bli positivt innan köp) och fått värderingspappren på nuvarande hus inser vi att vi är närmare husbygge än vi trodde. Om vi lyckas sälja nuvarande huset nästa vår (och givetvis spara järnet fram tills dess) är det "bara" att tuta och köra sen. Tills dess försöker vi läsa på så mycket vi bara kan och titta på nybyggda hus för att se och känna på olika konstruktioner. Nu vänder vi oss till den samlade erfarenheten på forumet:
Erfarenheter från dessa två hustillverkare i rubriken? Skillnad i konstruktion? Service/"kundhantering"/ansvarstagande?

Eksjöhus bygger med totalentreprenad och Vårgårda förordar generalentreprenad. Där är det ju en viss skillnad. För-, nackdelar med båda entreprenadformerna?

Sen dräller det ju av fler tillverkare....! Rekommendationer mottas tacksamt!
 
Både Eksjöhus och Vårgårdahus bygger fina hus. Vilket hus passar på er tomt och vilket gillar ni bäst?

Om du bygger på totalentreprenad har du en motpart. Husföretaget ansvarar då för konstruktion såväl som utförande. Blir det nåt problem vet du exakt var du ska vända dig. Det kostar lite mer med Totalentreprenad eftersom husföretaget ansvarar för samordningen. Kör du på generalentreprenad har du en part som ritar och konstruerar huset och en part som bygger huset. Entreprenören bygger huset enligt ritning och behöver inte ta ansvar för eventuella konstruktionsfel. Där har du en stor felkälla!

Mitt tips; kör på en hustillverkare (som Eksjöhus) som kör på totalentreprenad, gör alla tillval, skriv avtalet och ha sen koll på bygget genom täta kontakter med er KA och er kontakt på husföretaget för avstämning. När ni börjar ändra saker under byggets gång, det är då det uppstår problem. Merkostnaden för totalentreprenad är ca 10-15%, men det är värt det i slutänden.
 
När vi kollade runt så upplevde vi Eksjö som den bättre av de du nämner. Men det var nog mest en känsla. Ligger de inte lite högre kvalitetsmässigt med?
 
Vi har inte sett något Vårgårdahus live ännu, men det blir väl tillfälle för det. Vi har tittat på ett Fiskarheden och ett Anebyhus där vi inte alls var nöjda med hantverket. Fiskarhedenvillan var uppförd av firma som var anlitad av Fiskarheden. Samma med Aneby. Dessa två har vi helt lagt åt sidan (om vi inte kan anlita en, för oss, känd entreprenör).

Vi har tittat på ett Eksjöhus där vi verkligen gillade vad vi såg. Dock var just den husmodellen inte det vi sökte, men hantverket gillade vi.
Anledningen till att vi tittar på Vårgårda är att dom har en modell som tilltalar oss och som vi tror kan passa tomten väl. Det har iofs Eksjö också...
 
Vi bygger med Trivselhus och är hittills mycket nöjda med kundhantering och resultat. Håller dock helt med om resonemanget att resultat och finish helt beror på den enskilda hantverkaren som används...
 
Du behöver ju inte låsa dig till en viss tillverkare bara för att de har ett hus som tilltalar er, ni kan ju ta ritningarna från deras hemsida och gå till en annan tillverkare om ni hittar en bättre.
 
Kom ihåg att totalentrepenad inte garanterar en särskild kvalite på utförandet.
Innan vi köpte befintligt hus var vi ganska långt fram i planerna på att bygga med just eksjöhus och efter att ha sett ett flertal uppförda villor kunde vi bara konstatera att kvalitén på just den slutliga finishen skiljde sig markant mellan bäst och sämst.
Det här gällde ju dock detaljer. I stora drag såg husen likadana ut men ändå kanske nåt att tänka på för den petige :)
 
ginnfilt skrev:
Vi bygger med Trivselhus och är hittills mycket nöjda med kundhantering och resultat. Håller dock helt med om resonemanget att resultat och finish helt beror på den enskilda hantverkaren som används...
Vi skulle gärna titta närmare på Trivselhus om det inte var för att dom är så ruggigt dyra! Låg närmare miljonen över Eksjöhus i pris, även om husen inte var helt jämförbara. Dock har dom, vad vi förstod, fler standardval än andra hustillverkare.
 
motives skrev:
Kom ihåg att totalentrepenad inte garanterar en särskild kvalite på utförandet.
Innan vi köpte befintligt hus var vi ganska långt fram i planerna på att bygga med just eksjöhus och efter att ha sett ett flertal uppförda villor kunde vi bara konstatera att kvalitén på just den slutliga finishen skiljde sig markant mellan bäst och sämst.
Det här gällde ju dock detaljer. I stora drag såg husen likadana ut men ändå kanske nåt att tänka på för den petige :)
Visst är det så! Det Eksjöhus vi tittade på har samma hantverkare som bygger vårt hus OM det blir Eksjöhus vi bygger med.

Totalentreprenaden skulle mest vara för att det blir enklast så. Vi har ett annat alternativ vi ska kolla upp också vad det lider.
 
Hej!
Är du helt säker på att det är en totalentreprenad från Eksjöhus?
Här i Göteborg säljer det på två kontrakt. En sk. generalentreprenad.
Avtalet med Eksjöhus gäller enbart själva byggsatsen.
Själva uppförandet av huset sker med ett kontrakt mellan kund och en byggmästare.
Värt att kontrollera extra noga.
 
Ritarn skrev:
Hej!
Är du helt säker på att det är en totalentreprenad från Eksjöhus?
Här i Göteborg säljer det på två kontrakt. En sk. generalentreprenad.
Avtalet med Eksjöhus gäller enbart själva byggsatsen.
Själva uppförandet av huset sker med ett kontrakt mellan kund och en byggmästare.
Värt att kontrollera extra noga.
Efter att ha läst på lite mer och pratat med fler hussäljare verkar delad entreprenad eller generalentreprenad det vanligaste alternativet.
Eksjöhus kör med alla varianter och man får välja själv.

Det lutar åt att vi väljer bort totalentreprenad, men om det blir delad eller general får vi se.
Som det ser ut just nu är inte Eksjöhus det självklara valet efter att vi klivit in i "vårt" hus med A-hus som tillverkare... Vi får se när vi fått se fler hustyper live.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.