ska inte nöta sönder en gammal tråd, men som parantes jobbar sambon i branshen och låter en bekant snickra ihop huset och drar själv både el och rör via firman så byggnadsmässigt vet vi vad vi får.

Mikael_L
Hallybailey skrev:
ska inte nöta sönder en gammal tråd, men som parantes jobbar sambon i branshen och låter en bekant snickra ihop huset och drar själv både el och rör via firman så byggnadsmässigt vet vi vad vi får.
Ett borohus då, alltså? Men anlitar egna byggare för att uppföra det?

Ja precis.

Mikael_L
Det borde kunna fungera.
För jag har uppfattat det som att det inte är husen från fabriken det är fel på. Utan de bygglag som Borohus ibland rekommenderar. Och att Borohus inte lägger två fingrar i kors för att hjälpa byggherren sen.

Så har man koll på några helt OK snickare så är ju det en lösning på problemet.

Vi håller på att bygga skåne 158 med Borohus som leverantör. Jag kan säga att Borohus som sådan är mycket bra. Alla som jag har varit i kontakt med som är direktanställda av Borohus har varit otroligt tillmötesgående.

Deras hus håller mycket hög standard och är väl isolerade.

Det som tyvärr har gett Borohus ett dåligt rykte är säljare och entreprenören som man anställer som ska bygga huset.

Det funkar ju som så att om jag vill börja sälja hus för Borohus så startar jag ett eget företag och säljer tjänster för Borohus som i detta fallet är deras hussatser. Det är alltså samma sak som om jag skulle starta ett eget vitvaruföretag och ska sälja vitvaror från Electrolux. Säljarna för Borohus är alltså inte direktanställda av dem utan är enskilda företagare som säljer tjänster för Borohus. Det är alltså där problemet har varit. Oseriösa säljare som har rekommenderat oseriösa entreprenören som ska bygga dit hus och i mitten av allt så försätter de sig i konkurs och du står där med ett ofärdigt hus.

Vi hade lite problem med en entreprenör innan vi skulle börja vårt bygge. Jag ringde till försäljningschefen i huvudkontoret för Borohus angående detta och det slutade med att Försäljningschefen ordnade ett möte hemma hos mig där han var närvarande, säljaren för Borohus och entreprenören. Det mötet blev bra och vi har nu en annan entreprenör som bygger vårt hus. Vi är halvvägs och det beräknas vara färdigt den 10:e maj.

Vår entreprenör heter PA Bygg i Perstorp.

Har du fler frågorr om detta så skriv ett privat meddelande så kan vi utbyta nummer.

Kan uppdatera mig själv litegranna också. Det var över ett år sedan jag skrev sist, och vi har nu både byggt och flyttat in i vårt hus. Stormtrivs och är mycket nöjda med samtliga val vi gjort under hela processen. Snickarna klåpade sig litegranna mot slutet och var lite slarviga, så är det några vi är missnöjda med så är det just den hantverkaren vi valde själv. Några törnar måste man väl åka på antar jag.
Huset är mycket gediget och välbyggt, precis som vi hade förväntat oss. Jag kan tyvärr bara INTE rekomendera någon annan att bygga med Boro för jag har inte jättemycket positivt att säga om dom. Även om sambon som själv är i branschen vet prec vad husbygge medför (och inte medför) så åkte vi på grej efter grej kostnadsmässigt som inte ingick. Vi är mest vana vid Eksjöhus och Trivselhus och där ingår allt. Precis allt som behövs för att nyckelfärdigt hus. Här ingick typ ingenting. Inom rimliga grunder väntar man ju sig att det blir dyrare än man tror från början och visst det blev det, för att vi valde lite exklusivare material på vissa tillval. Men det grundläggande med Boro var att tex inte ens golvläggning ingick. Man fick jaga papper, vår kontakt på huvudkontoret var snår att nå. Vi fick fel ritningar flertal gånger och korrespondansen var överlag ganska långsam.
Men vi älskar huset och ångrar oss inte för en dag!
482114_504776806206313_638486151_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller med om att dom delar som kommer från Borohus säkert är bra, och vi fick bra hjälp från vissa av deras egen personal, bla ritningar på köket ... men deras STORA problem är att dom har helt inkompitenta ( i vajefall i vårt län ) återförsäljare som lurar deras kunder .. och sen vägrar se till att hjälpa kunden !

Tycker att om man skriver på kontrakt i lokaler med Borohus logo, med personer som representerar dom, som säger att den entrepenör som man också skriver på kontrakt med tillsammans med Borohus, om både säljaren och husleverantör säger att det är en av dom godkänd och seriös entrepenör
När det sen vissar sig att säljare och entrepenör har ljugit om i stort sätt allt, fattar jag inte hur
t.ex Borohus bara struntar i allt och vägrar hjälpa sina kunder !!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.