3 886 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Kvalitetssäkring som fungerar på Hantverkare
Att kolla upp vilken kreditrating företaget har tycker jag säger rätt så mycket om ett företag. Har företaget tex AA i rating tyder det på att det är ett företag som betalar sina leverantörer i tid, betalar skatter, har god ekonomi mm mm det indikerar ju att företaget har en vilja att göra rätt för sig och sköter sig mot kunder mm.
Jag kan hålla med om att man som privatperson lite oftare borde sätta sig in i det arbete man beställer men det är inte helt enkelt om man saknar kunskap och/eller intresse för arbetet. Och det är ofta själva anledningen till att man väljer att leja bort det.
Bra referenser är självklart en sak som man ska kolla upp, men om den nöjda referensen har noll koll på vad som gäller så är det som jag ser det helt irrelevant med en nöjd kund om kunden inte vet vad man borde kunna förvänta sig och/eller om arbetet konstruktionsmässigt håller måttet. Så då återstår är då endast referenser från byggkunniga, noggranna bekanta som oftast kanske inte är så lätta att hitta.
Så det enda som jag kan se är det absolut viktigaste är att aldrig betala något i förskott, skriva väldigt tydligt kontrakt med hänvisning till branschregler och att arbetet ska vara fackmässigt utfört och att ingen betalning ska ske innan arbetena är besiktigade och godkända vid en del eller slutbesiktning av en besiktningsman som man verkligen litar på.
Och det enda som egentligen räknas är att man ALDRIG betalt innan arbetet är besiktigat för är det en skojare så spelar det ingen som helst roll hur mycket energi man lagt på ett bra kontrakt om man blir tvungen att gå till rätten. För där får man knappast några pengar av en oseriös även om man vinner...
Bra referenser är självklart en sak som man ska kolla upp, men om den nöjda referensen har noll koll på vad som gäller så är det som jag ser det helt irrelevant med en nöjd kund om kunden inte vet vad man borde kunna förvänta sig och/eller om arbetet konstruktionsmässigt håller måttet. Så då återstår är då endast referenser från byggkunniga, noggranna bekanta som oftast kanske inte är så lätta att hitta.
Så det enda som jag kan se är det absolut viktigaste är att aldrig betala något i förskott, skriva väldigt tydligt kontrakt med hänvisning till branschregler och att arbetet ska vara fackmässigt utfört och att ingen betalning ska ske innan arbetena är besiktigade och godkända vid en del eller slutbesiktning av en besiktningsman som man verkligen litar på.
Och det enda som egentligen räknas är att man ALDRIG betalt innan arbetet är besiktigat för är det en skojare så spelar det ingen som helst roll hur mycket energi man lagt på ett bra kontrakt om man blir tvungen att gå till rätten. För där får man knappast några pengar av en oseriös även om man vinner...
Håller med. Sen skall man inte ha bråttom, hoppa och se till att få allt skriftligt. Sen blir man nog iofs också en kund av den värre kategorien, men det är värt eftersom alternativet oftast är personlig konkurs.mr_bygg skrev:Jag kan hålla med om att man som privatperson lite oftare borde sätta sig in i det arbete man beställer men det är inte helt enkelt om man saknar kunskap och/eller intresse för arbetet. Och det är ofta själva anledningen till att man väljer att leja bort det.
Klicka här för att svara