R
Jag har sökt lite, men hittar mestadels äldre referenser, så jag vill ha lite färskare.

Jag har tittat på att eventuellt bygga ett hus. Nu så har jag kikat lite på Borohus 1½-plansvilla Småland 137.

Frågorna:

* Är Borohus en bra leverantör? Hur är det med kvalitet?

* Ligger man bra i pris?

* Är det lätt att avtala om att göra småsaker själv och så vidare? Bland annat vill jag ha in en annan köksleverantör (en kontakt jag tar själv).

*Någon som byggt just Småland 137? Hur är det?

Kan ni rekomendera något annat liknande hus hos annan tillverkare som är bättre eller är detta det bästa som finns?
 
Borohus har fina hus och kvaliteten är bra MEN jag skulle aldrig kunna rekommendera Borohus med tanke på det helvetet vi har levt med i över 2 år!
Vårt hus är numera ett försäkringsärende hos Gar-bo men Borohus fortsätter förhala det hela och envisas med att vårt hus inte har några fel.
 
R
Isabel76 skrev:
Borohus har fina hus och kvaliteten är bra MEN jag skulle aldrig kunna rekommendera Borohus med tanke på det helvetet vi har levt med i över 2 år!
Vårt hus är numera ett försäkringsärende hos Gar-bo men Borohus fortsätter förhala det hela och envisas med att vårt hus inte har några fel.
Vågar man då fråga vad det är som gått galet?

Detta låter ju inte så tryggt... Jag som inte är speciellt händig (visserligen en jävel på att bråka och förhandla) och dessutom så oerhört trött på processer efter 3 år i min nuvarande lägenhet som enligt uppgift var nybyggd när jag flyttade in. Meningen nu är ju att kunna styra och kontrollera själva bygget medan det pågår.
 
Richard Andreasson skrev:
Vågar man då fråga vad det är som gått galet?

Detta låter ju inte så tryggt... Jag som inte är speciellt händig (visserligen en jävel på att bråka och förhandla) och dessutom så oerhört trött på processer efter 3 år i min nuvarande lägenhet som enligt uppgift var nybyggd när jag flyttade in. Meningen nu är ju att kunna styra och kontrollera själva bygget medan det pågår.
Frågan är vad som INTE är fel!
Vänta lite så postar jag några av mina trådar.
 
Lite om vårt hus!
Förra veckan gjordes provtryck av huset som skulle enligt avtalet med Borohus göras under byggets gång men det blev aldrig gjort. Det högsta godkända värdet är 0.6 liter/sek men vårt hus hade 1.7 liter/sek som värde något som imponerade han som provtryckte huset,han hade aldrig fått ett så högt värde. Han termofotograferade huset och resultatet var sorgligt så nu ska väggar rivas och även tak måste göras om.... när Borohus fick reda på att huset provtryckts blev de rasande och ifrågasatte det hela...trots att det stod i avtalet att detta skulle göras av Borohus redan från början.

Trevlig läsning.

http://www.byggahus.se/forum/juridi...ma-mardrommen-snalla-vad-kan-vi-mer-gora.html

http://www.byggahus.se/forum/refere...ning-end-bygg-kimstad-och-borohus-orebro.html

Varningen gäller inte längre bara Borohus i Örebro utan även Borohus centralt !
 
R
Isabel76 skrev:
Lite om vårt hus!
Förra veckan gjordes provtryck av huset som skulle enligt avtalet med Borohus göras under byggets gång men det blev aldrig gjort. Det högsta godkända värdet är 0.6 liter/sek men vårt hus hade 1.7 liter/sek som värde något som imponerade han som provtryckte huset,han hade aldrig fått ett så högt värde. Han termofotograferade huset och resultatet var sorgligt så nu ska väggar rivas och även tak måste göras om.... när Borohus fick reda på att huset provtryckts blev de rasande och ifrågasatte det hela...trots att det stod i avtalet att detta skulle göras av Borohus redan från början.

Trevlig läsning.

[länk]

[länk]

Varningen gäller inte längre bara Borohus i Örebro utan även Borohus centralt !
Min första reaktion när jag såg bilderna på den så kallade kaklingen i köket var "Åh herredjävulen, vad är det där?!" Det måste vara det värsta jag har sett! Ni har mitt medlidande där, sätt åt firman!! (Men snyggt kök, förutom felen!)

Okej, man kanske skulle ta något annat. Har någon något tips på ett liknande hus? Lite tidigt 1900-tal med traditionell planlösning på helst 140 kvadrat eller mindre (150 är absolut max). På Småland hade jag tänkt göra om så köket blev mer "stängt", jag vill alltså ha något som i alla fall kan göras om så det blir en "icke-öppen" planlösning!

Tips? Eller någon som vet om Boro rykt upp sig senaste året?
 
Det finns fler här med dåliga erfarenheter av dem. I Isabels fall handlar det (tror jag) främst om en dålig entrepenör (direkt kriminell, tiita på de obehöriga elinstallationerna), strikt formellt är Borohus troligen inte ansvarig för entrepenörens inkompetens eller kriminella handlingar, men deras säljare rekomenderar entrepenören ifråga, Borohus tar inte sitt ansvar för vad deras säljare ställer till med.

Alla företag kan misslyckas ibland, men Borohus som flera andra sätter i system att inte sköta sin ansvarskedja.
 
Byggsatsen från Borohus är bra.
En del entreprenörer har dock gjort undermåliga jobb, vilket resulterat i mindre bra slutresultat.
 
R
Okej, tack för svaren. Någon som vet hur bra/dåliga entreprenörerna är i Göteborgsregionen/Norra Halland? Eller någon som kan tipsa om liknande hus?
 
Kopiera huset rakt av och be någon annan lämplig husfirma räkna på det.
När vi valde hus så utgick vi från ett lämpligt "skal", sen stal vi idéer till planlösning från 4-5 olika hustillverkare och skickade det till några olika som erbjuder helentreprenad,
Alla var villiga att rita upp ett hus efter våran skiss. De vi skickat till är:
Myresjöhus, Vallsjöhus, Vårgårdahus, A-hus, Anebyhus och Ekeforshus.
 
Som många andra har vi haft stora problem med Bororhus säljare som i vårt fall dessutom var entreprenör för bygget. Men när vi valde Borohus så upplevde vi dom som prisvärda och de har från huvudkontoret som jag upplever det i alla fall försökt ta ett visst ansvar att försöka få säljaren/entreprenören att fixa de problem som uppstått under bygget.

De kontaktade oss nästan ett år efter tvåårsbesiktningen och lovade att de skulle bekosta åtgärderna av de återstående anmärkningarna och sen reglera det ekonomiska med deras säljare/vår entreprenör för att vi skulle slippa mer problem med deras säljare, få ett felfritt hus och bli nöjda med att ha anlitat Borohus.

Men det har snart gått ett år från det löftet så jag börjar smått få känslan att man förhalar ärendet, men jag hoppas jag har fel. Så om Borohus uppfyller vad de utlovat och tar ansvar för vad deras säljare inte klarar av så är det väl OK, annars så kommer vi knappast ha mycket till övers för Borohus om de inte uppfyller vad de själv lovat.
 
Vi är i startgroparna med att bygga ett Borohus just nu. Har en mycket bra kontakt på BH som hjälper oss med både stort och smått med alla frågor man har. Det går aldrig mer än en dag innan han återkommer när man undrar något. Prisvärt ja, fast svårt att säga vi bara bara kollat på ett par andra hustillverkarna men bestämde oss för ett tidigt stadie för detta. Ska bygga ett Rymd 125.

Gällandes Garbo så är väl det en försäkring som alla hustillverkare har om jag fattat rätt? Och att den också är känd för att inte vara så mycket att hänga i julgran....

Och som parantes med Boros kanstötta rykte, så har jag för mig (fetstilt) att dom haft mycket problem i Örebrotrakten med omnejd. Någon/några säljare där som inte var guds vitaste lamm ungefär.

Boro strular lite bankmässigt, men annars har jag bara gott att säga om dom.
 
Nej deras problem är att de tillåter sina säljare att anlita byggare som saknar kompetens och som dessutom utför livsfarliga elinstallationer på enl. principen "hur svårt kan det va". vIsst är det ett eller flera lokala kontor som är problemet, men en hustillverkare som tillåter det att ske i deras namn måste ses som medskyldiga. Det får inte vara så att en hustillverkare fortsätter att bygga hus som är livsfarliga att vistas i, och bara låter det gå på.

jag är övertygad om att säljaren som de råkat ut för också var trevlig och gav ett bra intryck tills avtalen var skrivna. Och OM er säljare faktiskt föreslår en seriös byggare (kolla referenser noga) så kan det säkert fungera, men räkna inte med att Borohus centralt tar något som helst ansvar för någonting.
 
hempularen skrev:
Nej deras problem är att de tillåter sina säljare att anlita byggare som saknar kompetens och som dessutom utför livsfarliga elinstallationer på enl. principen "hur svårt kan det va". vIsst är det ett eller flera lokala kontor som är problemet, men en hustillverkare som tillåter det att ske i deras namn måste ses som medskyldiga. Det får inte vara så att en hustillverkare fortsätter att bygga hus som är livsfarliga att vistas i, och bara låter det gå på.

jag är övertygad om att säljaren som de råkat ut för också var trevlig och gav ett bra intryck tills avtalen var skrivna. Och OM er säljare faktiskt föreslår en seriös byggare (kolla referenser noga) så kan det säkert fungera, men räkna inte med att Borohus centralt tar något som helst ansvar för någonting.
Sant!
Sen är Borohus inte heller villiga att göra rätt för sig när det gäller deras EGNA misstag med vårt hus, men deras största misstag är att hålla byggaren och deras säljare i ryggen.
Vår säljare var trevlig fram tills felen började uppdagas,då sa han klart och tydligt att det inte var hans problem.
 
Mikael_L
Ja jag har då läst tillräckligt mycket på det här forumet om Borohus att dom ligger på min avråda-ifrån-lista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.