Hej! Jag har byggt ett Myresjöhus som jag är nöjd med. Det har givetvis varit smågrejer som jag anmärkt på och som dom alltid åtgärdat utan problem.

Nu tänkte jag boka 2 års-besiktning. Trodde mig redan betalat garbo för detta men de vill ha 8000 kr. Det handlar ju om en okulär besiktning. Vad är det som säger att jag inte själv kan ta en runda i huset och se över vad som behöver åtgärdas, ringa myresjöhus och att de sedan åtgärdar? Förstår att det kan vara bra med en oberoende part om man har det kämpigt gentemot företaget man köpt av. Men i detta fall - ska jag verkligen pröjsa 8000 till garbo? Har dessutom inte så mkt att anmärka på. Mest smågrejer och självklarheter som typ sättningar.

Du får kolla villkoren i Garbo försäkringen. Jag tror att den ger dig rätt att anlita en annan bes. man. Men titta noga så att inte byggflesförsäkringen blir ogiltig, ifall du inte låter utföra en garantibesiktning. Jag tror inte att det är någon fara, men titta på den saken.

De här sakerna som du ser själv kanske du kan få Myresjöhus att åtgärda utan ett riktigt bes. protokoll, men se i så fall till att få det svart på vitt i god tid, så att du fortfarande kan få in en bes. man ifall de börjar strula.

En tänkbar fördel med en riktig besiktning kan vara att bes. mannen kanske hittar allvarliga fel, som du inte inser allvaret i. Dock osannolikt.

Sättningar skriver du, det finns ju sättningar och sättningar.

Ok men annan besiktningsman? Du menar att det skulle kunna bli betydligt billigare med någon annan än Garbo? Man ska väl aldrig skriva så, men jag känner mig ganska trygg med myresjöhus och tror att de skulle åtgärda fel om det är uppenbart att dom varit orsakande.

Jag tror att du kan få en avsevärt billigare bes.

Ok, någon som har tips på en BILLIG och BRA besiktningsman? Jag hade tänkt mig att det skulle kosta typ 1000 spänn, men det är väl bara att glömma nu.

Tycker inte man behöver någon besiktningsman i första skedet för en tvåårs. Tala om för husfirman vilka saker du anser vara fel (du om någon vet ju det bäst som bor i huset) men är dom inte intresserade av att hjälpa till då skall du kontakta en besiktningsman. Och tänk på att allt detta måste ske innan tvåårsdagen.

En tvåårsbesiktning är helt frivillig att göra. Kallas också garantibesiktning; dvs syftet är att hitta fel eller skador som uppstått på huset under garantitiden som är Myresjöhus ansvar att åtgärda. Om du känner dig nöjd med huset och inte tror dig hitta något som ska åtgärdkas av Myresjöhus, så är det bara att låta bli att göra den.

Byggfelsförsäkringen gäller i tio år från och med slutbesiktningen och försäkringen kan omöjligen bli "ogiltig" om du låter bli att göra tvåårsbesiktningen. Det finns inget i villkoren som ens antyder något sådant.

Däremot blir det lättare för dig att åberopa försäkringen om du gjort en besiktning; dvs om nåt hänt under tvåårstiden är det Myresjöhus ansvar att åtgärda och allt som uppstår därefter bör gå på antingen din villaförsäkring eller på Byggfelsförsäkringen. Vilken av dom beror på vad det är för typ av skada.

Anledningen till att besiktningen kostar en slant är att besiktningsmannen skriver ett juridiskt dokument i form av ett protokoll. Vid en tvist väger protokollet tungt och du sitter ofta på ett starkt kort. Om du låter bli att göra besiktningen och det uppstår en tvist blir det svårare att få rätt. Och du är självklart helt fri att välja vilken besiktningsman du vill. Men självklart bör denne vara certifierad.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.