K
Vi funderar på att bygga ett tvåplanshus där vi köper bottenvåningen helt färdig och sedan inreder övervåningen själva. Vi är bara två vuxna med en liten på väg så vi räknar med att klara oss med 1-2 sovrum på bottenvåningen några år fram tills dess att vi inrett övervåningen. Egentligen ville vi bygga ett 1,5-planshus men det tillåter tyvärr inte detaljplanen då taklutningen max får vara 27 grader.

Än så länge står det mellan Hjältevadshus (Solid alt Spira 194) eller Smålandsvillans Huskvarna. Båda husen har relativt "låg" standard och vi summerar våra tillval till ca 200-250 kkr för att få den standard vi vill på själva huset. Dessutom anlitar vi egna målare för att ytskikten ska få kvalitet.

Hjältevadshus ligger bäst till då övervåningen levereras isolerad och att det går att få golvvärme. Ryggåstaket på övervåningen känns också som ett stort plus.

Vi har också tittat på Myresjöhus smart 150 och 168 men upplever att bottenvåningen känns "för liten" i 150 och att tillägget på 200 kkr för smart 168 känns orimligt högt.

Så summerat är önskemålet ca 90-100 kvm per plan men ändå med en rimlig budget.

Frågan är om det finns andra bra alternativ på tvåplanshus?

Tack på förhand!

/Krille

Kolla in Mjöbäcksvillans First Choice. Det verkar vara ett väldigt prisvärt hus.
Såg i och för sig att det inte går att få med oinredd övervåning, men 2.099.000 kr nyckelfärdigt är ju ett helt okej pris.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Stor fråga, du kan nog få många svar. Här kommer ett långt svar, kanske är det till och med svar på din fråga ;):

Jag är faktiskt i precis samma sits, vi skall bygga hus och har ungefär samma "krav-spec", dock något mindre, vi tänker oss 150-180m2 i två våningar eller 1 3/4.

Jag sorterar först in hustillverkare i "premium" (t.ex. Myresjö, Eksjö etc.) och "budget". (t.ex. Älvsby, Smålandsvillan etc.).

Premium vi talat med och som haft trevliga, icke-arroganta säljare:
Brahus, Mockfjärdshus, Anebyhusgruppen

Hos premiumtillverkarna, uppfattar jag att alla sägert "Vi bygger er villa, vi är flexibla". Dvs. jag har fått uppfattningen att man får be om exakt hur klar övervåningen skall vara. t.ex. att få isolering i tak + gavlar, istället för i mellanbjälkslaget, gör klart badrummet men inget annat på övervåning etc.

De premiumtillverkare vi pratat med, säger också "off the record", att kommer du med en ritning från en annan tillverkare, bygger de självklart som du vill ha det. Dom säger också att "så gör alla tillverkare".

Premiumtillverkare verkar också ha mer gehör för om du vill strunta i garderober för att köpa från Ikea själv senare.

Budgethus:
Utöver de som tagits upp, har Anebyhusgruppen en budgetserie som heter "Ekonomen". Kanske just deras Ekonomen 176 är något ni är ute efter?

Annars är kanske Älvsbyhus Torgrim eller Sleipner något?
(går att "köpa till" förhöjt väggliv)

Min slutsats
Vi väljer en premiumtillverkare som vi får vara mer flexibla i vad vi vill välja bort.

Otroligt svårt att uppskatta hur mycket billigare ett premiumhus med oinredd övervåning är, än ett budgethus... men det är ju verkligen "äpplen och päron".

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
netgoofy skrev:
Kolla in Mjöbäcksvillans First Choice. Det verkar vara ett väldigt prisvärt hus.
Såg i och för sig att det inte går att få med oinredd övervåning, men 2.099.000 kr nyckelfärdigt är ju ett helt okej pris.
Tack för tipset och det är ju ett riktigt bra pris. Vi är dock lite bortskämda med utrymmen och upplever att ett våningsplan upplevs som lite "trångt" om det är mindre än ca 90 kvm. Så därför ser vi hellre ett större bottenplan som vi kan leva med under några år tills dess att vi inrett även övervåningen. Men som sagt ett riktigt bra pris och helt ok kvalitet.

/Krille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.