82 942 läst ·
81 svar
83k läst
81 svar
Varning för Myresjöhus
Hej!
Ett förtydligande att SP är ingen myndighet utan ett vinst drivande företag som utför tester enligt kunders önskemål! Vem som helst kan beställa ett test hos dom med förutbestämda förhållanden.
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut finns över hela Sverige från Skellefteå i norr till Malmö i söder samt också i Danmark och Norge. Vi är helägda av RISE Research Institutes of Sweden Holding AB. Vårt uppdrag är att stärka företagens konkurrenskraft och att skapa innovationer som ger ett hållbart samhälle.
Dock ägs RISE av svenska staten!
//Calle
Ett förtydligande att SP är ingen myndighet utan ett vinst drivande företag som utför tester enligt kunders önskemål! Vem som helst kan beställa ett test hos dom med förutbestämda förhållanden.
SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut finns över hela Sverige från Skellefteå i norr till Malmö i söder samt också i Danmark och Norge. Vi är helägda av RISE Research Institutes of Sweden Holding AB. Vårt uppdrag är att stärka företagens konkurrenskraft och att skapa innovationer som ger ett hållbart samhälle.
Dock ägs RISE av svenska staten!
//Calle
Diskussionen om enstegstätade hus kom upp då säljaren av vårt hus berättade om en vän som nyligen fick sälja sitt enstegstätade hus till underpris, en miljon under då alla "vanliga" köpare drog öronen åt sig när de hörde enstegstätat (en byggare köpte). Besiktningsmannen tyckte inte att de som valde att vandra vidare var oupplysta som säljaren menade. Han sa att om man bara läst på så hade man sett att den här konstruktionen var tokig och gick dåligt redan på 80-talet: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Enstegstätad_fasad
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 165 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 165 inlägg
Jag tror tyvärr att så fort någon säger "myresjöhus" så drar kunderna.nikasp skrev:Diskussionen om enstegstätade hus kom upp då säljaren av vårt hus berättade om en vän som nyligen fick sälja sitt enstegstätade hus till underpris, en miljon under då alla "vanliga" köpare drog öronen åt sig när de hörde enstegstätat (en byggare köpte). Besiktningsmannen tyckte inte att de som valde att vandra vidare var oupplysta som säljaren menade. Han sa att om man bara läst på så hade man sett att den här konstruktionen var tokig och gick dåligt redan på 80-talet: [länk]
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Klart de säljer mycket när de köper mark och exploaterar. I storstäderna är det många som vill ha nyckelfärdigt och har bara ekonomi till radhus eller bostadsrätt. Då blir det ofta ex Myresjöhus. Så att fabriken har fullt betyder inte att de bygger många fristående villor.
Detta är precis samma som jag hört.gullegrizen skrev:
Hörde även att de norska ägarna redan för flera år sedan lagt undan alla pengar som dom kan tänkas få betala till villaägarna vid en förlust i målet om de enstegstätade fasaderna. Så nog går det bra för Myresjö och deras ägare..
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Fast "lagt undan alla pengar som dom kan tänkas få betala till villaägarna vid en förlust i målet" kan man nog snarare tolka som att de har sett till att i god tömma bolaget på alla pengar som ev. skulle kunnat användas till skadestånden. De har fler husföretag, så en vanlig bekvämlighetskonkurs av normal byggbranschmodell är ett mer sannolikt scenario.Kingcool skrev:
Men detta är en spekulation från mig, jag har ingen koll på om deras balansräkning innehåller en avsättning för det här ev. skadeståndet.
Klicka här för att svara
