4 041 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
älvsbyhus
Sida 1 av 2
Medlem
· västerbotten
· 13 inlägg
kikar lite på bygga hus jag och sambon, målet är väll att de ska va klart inom 5 år så vi försöker bara räkna ut vad allt kostar just nu
huset vi funderar på är detta https://www.alvsbyhus.se/hus/regin/ med deras största garage så bygnadskostaden uppges till ca 2 000 000 vilket jag tycker låter väldigt bra med tanke på att huset är på 165 kvm
tomt går att hitta med okej läge för ca 200 000 men törs man verkligen räkna på att de blir så lågt som bara 2,2? Och hur är era erfarenheter om älvsbyhus? skulle vara kanon om nån har byggt ett sånt som kan slänga upp lite bilder på hur de ser ut invändigt 
Nej, det tror jag är för lågt räknat!
Vi tittade på Regin och tänkte att det var mycket hus för pengarna men vår slutliga produktionskostnadskalkyl från Älvsbyshus hamnade på 2,8 exkl tomt. Då var det med anslutningsavgifter, dubbelgarage, markarbeten och de tillval som iaf vi vill ha för att komma upp i en skaplig standard.
Efter att ha jämfört med andra tillverkare tyckte vi att huset blev för dyrt och valde en annan tillverkare. Men Regin är ett bra planerat hus och jag gillar verkligen planlösningen.
Vi tittade på Regin och tänkte att det var mycket hus för pengarna men vår slutliga produktionskostnadskalkyl från Älvsbyshus hamnade på 2,8 exkl tomt. Då var det med anslutningsavgifter, dubbelgarage, markarbeten och de tillval som iaf vi vill ha för att komma upp i en skaplig standard.
Efter att ha jämfört med andra tillverkare tyckte vi att huset blev för dyrt och valde en annan tillverkare. Men Regin är ett bra planerat hus och jag gillar verkligen planlösningen.
Medlem
· västerbotten
· 13 inlägg
tack för ett snabbt svar!
vart i landet bor ni?
skiljer ju lite på pris på de också 
Medlem
· västerbotten
· 13 inlägg
får man fråga vilka ni valde iställe å vad priset blev? 
Vi har byggt med Fiskarhedenvillan istället. 165 kvm i två plan och det blev helt klart dyrare än Älvsbyhus men å andra sidan kunde vi då ändra planlösning exakt efter våra behov och så fick vi en helt annan standard.
Har ni varit och tittat på ett visningshus? Jag var inte speciellt positiv till standarden i Älvsbyhus men tänkte att det duger bara priset är bra. Med facit i hand är jag glad att vi la till ett par hundra tusen.
Har ni varit och tittat på ett visningshus? Jag var inte speciellt positiv till standarden i Älvsbyhus men tänkte att det duger bara priset är bra. Med facit i hand är jag glad att vi la till ett par hundra tusen.
Medlem
· västerbotten
· 13 inlägg
dom enda jag hittat ligger som närmast ca 30 mil bort å de gäller alla företag jag kollat på :s
Hej, har själv byggt ett regin förra året med samma tomtkostnad som du nämner. Vi tog tillval för 130000 och har även byggt ett garage på 63m2 och vi ser ut att landa på under 2.7 men då har vi gjort allt själva förutom då huset!
Medlem
· västerbotten
· 13 inlägg
vad är de som tillkommer då? ursäkta om jag är frågvis men man vill ju veta ungefär vad man ger sig in på innan man börjar 
Ja lite dränering stuprörsavlopp en massa massa färg plast under grunden alla markarbeten vatten och avlopp mm mm...
Tillvalen är ju upp till en själv men inte det jag nyss skrev. Och som nån skrev så kostar det ju ganska mycket med allt pappersarbete!
Tillvalen är ju upp till en själv men inte det jag nyss skrev. Och som nån skrev så kostar det ju ganska mycket med allt pappersarbete!
Medlem
· västerbotten
· 13 inlägg
okej
blev osäker vad och om de ska tillkomma något extra då man kollar på deras sida och dom uppger att priset på sidan är priset man betalar 
Se till och träffa en säljare så ni får en produktionskostnadskalkyl. Den innehåller förutom själva kostnaden för huset övriga avgifter och kostnader så där får ni förhoppningsvis en lite mer komplett bild av slutkostnaden.
Glöm inte att det även kostar att iordningställa tomten, uppfart, gräsmatta med mera.
Att koppla på avlopp och el kan bli dyrt, uppåt 200 k beroende på var man bygger. Samt bygglov/kommunavgifter 35-50 k. Fiber/tele kostar. Som jag skrev ovan kostar det att färdigställa trädgård/tomt med uppfart, gräs med mera. Det uppstår många fler kostnader än man tänkt på.
Minnet är kort...
Förstår faktiskt inte att folk fortfarande vågar anförtro Ä-hus sitt livs största investering, efter skandalerna i tv för ett par år sedan. Chansar man på att det oftast går bra, eller?
För om det inte gör det, så är man som bekant helt körd! :eek:
Förstår faktiskt inte att folk fortfarande vågar anförtro Ä-hus sitt livs största investering, efter skandalerna i tv för ett par år sedan. Chansar man på att det oftast går bra, eller?
För om det inte gör det, så är man som bekant helt körd! :eek: