6 281 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Varning Eksjöhus röta i byggmaterial
Men om ni tittar på bilden. Så ser ni att där korset var monterat på stolpen, är det ruttet in i stolpen. Vet inte om det syns så klart. Kan ta närmare bild imorgon. Hur ska jag kunnat ha underhållit räcket med stolpar utan att det hade ruttnat där!? Ska jag som köpare behöva montera ner korset för att måla stolpen!!??
Skrev korset men menar även underliggande regel under glaset. Syns tydligt på bilden var den har suttit. Där är också stolpen genomruttet. Ska jag behövt demontera ner den regeln och korset och målat där för underhåll!!??
Nja, jag förstår din frustration som konsument. Man bör dock vara uppmärksam på just detta dilemma. Här sparar man många år med tryckt virke av just denna anledning. Lägg märke till att sådana här ställen i ett staket är att betrakta som "under mark" då fukten kan bli kvar under lång tid.
Vissa tycker det är overkill men hellre det än ruttet staket
Vissa tycker det är overkill men hellre det än ruttet staket
Då håller jag med dig att det är uselt utfört. Jag tycker du ska ta trycka på hårdare på Eksjöhus. Är det fel utfört med dåliga lösningar är det ingen garantifråga, utan en ansvarsfråga. Dom är ansvariga för det som är levererat och utfört i 10 år.Mgust skrev:Vanbeasten. De snickare jag har haft kontakt med är förvånade över hur snabbt rötan har kommit. Dessutom så har de reagerat på att träet är felkapat i ändarna då det inte är sned-kapat så fukt lätt sugs upp i träet. I det här fallet så levererades det i grundmålat sedan snickrades det ihop av snickaren som byggde huset. Därefter när övriga huset målades (som ingick i köpeavtalet) så
målades även givetvis räcket mm.
Redigerat:
Absolut hade jag hellre önskat att konstruktionen hade varit utav impregnerat virke så jag hade sluppit detta problem. Dock så bestämde ju inte jag konstruktionen. Men jag står även fast vid vad de snickare har sagt till mig. Även fast träet är utav icke impregnerat så utförs kapningen utav ändträet på rätt sätt dvs sned-kapat. Ändträet ska oljas sedan grundmålas. Därefter målas allt. Det innebär att man som snickare givetvis måste se till att det sker innan monteringen. (Tänker på korset och underliggande regel under glaset mot stolpen. Var änd-träet på dessa oljade och grundmålade?)
Klicka här för att svara