Så.

Då var det dags att ordna hus.

Efter endel visningar, raket-priser och ändlöst grubblande har vi I ALLA FALL nu tagit in husbygge i ekvationen.

Tomter finns nära där vi även kollar färdiga hus. Det är nr 1, det är alltså möjligt.

Nu behöver vi hjälp med följande:

1. Tomten - är det skillnad på att köpa direkt själv eller genom entreprenad som bygger hus (ex. Hjältevadshus) - tar de provision för att förmedla tomten?

Fördel: man kan få allt på ett lån, vi har ju alla "medel" låsta i lägenheten som strax går ut till försäljning. Vi behöver således inte ta ett brygglån för tomten först?

Nackdel: entreprenaden tar mer betalt för tomten än säljaren av denne?

2. Tomtens "skick"

Brukar entreprenad hjälpa till att kolla Geologin på tomten, prata eventuell schaktning etc eller måste man anlita en tomt-besiktare?

3. Entreprenaden

2011 såg jag ingen skriva av Hjätevadshus men nu pratar alla om dem.

Pratade en säljare i Norrköpingsområdet (Mantorp!) eftersom det är där vi ska köpa/bygga (Norpan). Trevlig kille som svarade på initiala frågor om finansiering.

Sen när jag skickade efter en katalog fick jag direkt en säljare från Stockholm på mailen som snällt bad om ursäkt och hänvisade till en tredje säljare i Norrköping som inte svarade när jag hänvisade till den första kontakten (jobbar själv som säljare så håller inte på och byter kontakt om den första känts bra).

TILL SAKEN:

Vi är intresserade av totalentreprenad om det finns en historik av nöjda kunder och återkommande underleverantörer som gör bra ifrån sig.

Vilka kan rekommenderas?

Från tråden 2011: hur blev era hus? Vilka valde ni som entreprenör osv?

4. VVS

Vad ska man tänka på här gällande tomt/grund/entreprenad?

På förhand tackar vi dig som tar dig tid att svara!! :)

/Oliver

1. Självklart kommer de lägga på ett påslag. Dock kan det ju vara så att de är bättre förhandlare än dig som privatperson vilket gör att de kan köpa billigare. Det finns inget generellt svar på denna fråga.

Fördelen är ju som du säger att ni inte behöver ta dubbla lån. Ta först kontakt med er bankman och diskutera ev. möjligheter. Ett övergångslån behöver inte kosta speciellt mycket om det inte drar ut på tiden.

2. Det vanliga är att du som kund tecknar ett separat avtal gällande marken med en annan entreprenör. Ofta hjälper hussäljaren till med att hitta dessa. De har säkerligen kontaktar de har jobbat med tidigare. Huruvida geologiska undersökningar ingår är ju något du får förhandla om. Oavsett om det är en totalentreprenad där tomten ingår eller om det är en friköpt tomt av er som det byggs på så kommer ni få stå för alla markkostnader. Därmed kan det vara bra att göra några provborrningar först (kostar kanske 5000-1000 kronor) och då vet ni sedan förutsättningarna.

3. Jag har inget att tillföra här. Det finns en massa hustillverkare i olika prisklasser och man får vad man betalar för. Säljaren spelar ju stor roll för hur välfungerande ni upplever att bygget fortskrider.

4. Ni behöver inte tänka på särskilt mycket om ni har en totalentreprenad eller om ni inte ska projektera själva. Ni kommer dock med största sannolikhet att få betala en anslutningsavgift för vatten och avlopp på ca 100-150' beroende på kommun. Ni betalar även en anslutningsavgift för elen på mellan 20-40'. Är inte vatten och avlopp framdraget till tomtgräns tillkommer ju kostnader för detta. Köper ni en tomt utan kommunalt VA måste det borras brunn för vatten och grävas ner avloppsanläggningar. Kostnaderna brukar totalt sett vara ungefär desamma som att ansluta sig till kommunalt.

Jag anser att ni först bör gå till er bank och kontrollera under vilka förutsättningar ni får låna och hur mycket. Ni vet då er budget. Bestäm sedan var ni vill bo. Detta är enligt mig viktigare än huset i sig. Titta på vad tomterna kostar och ni vet då hur mycket ni har kvar till huset och vad ni kan få för pengarna. Några hustillverkare kanske då kan uteslutas p.g.a. att de blev för dyra, eller för att ni har råd med mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.