Nu har jag förvisso aspergers, men inte skulle jag ta illa upp om någon trevligt frågade om huspriser, lön, skostorlek eller min ålder. Men om någon ställde en fråga som "Jaha, och vad betalade du för det där rucklet" så skulle jag svara något i stil med "Säljaren tog betalt i natura" och vara dödsallvarlig. Folk brukar gå på det mesta jag säger. :cool:

Man får väl formulera sig på ett lite smickrande sätt, typ "Åh, vilket jättefint hus ni har byggt, ungefär något sånt här skulle jag vilja låta bygga någon gång! Får man fråga hur mycket det har kostat att bygga?"

Fast det är ju en lite underlig fråga - kan låta överdrivet nyfiken. Det finns ju mycket saker man inte frågar om av det enkla skälet att det inte är information som man har något att göra med - förutom som "skvaller".
Det är såklart en helt annan sak om man faktiskt skulle ha glädje av informationen (förutom sol skvaller), t ex för att man själv eller en vän funderar på att bygga och behöver förstå om man har råd eller förbereda sig för förhandlingar med byggare. Men då berättar man såklart orsaken till nyfikenheten när man ställer frågan.

(Jag brukar inte heller ställa frågor av typen "hur många gånger behövde ni försöka innan ni blev gravida" eller "hur delade ni upp arvet efter era föräldrar", men även det gör ju en del, så man är helt enkelt olika :) )

Om någon frågar så svarar jag, oavsett om det gäller huspris, lön eller partitillhörighet. Tycker inte alls att det är oförskämt.

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Om du visar din visar jag min ...

sysmali
Att fråga vad grannens nybyggda hus kostar är ok.

Att fråga vad grannens lön ligger på är inte ok.

Att fråga vad grannen röstar på är inte ok.

Enligt mig.

Skulle faktiskt tycka det är märkligt om någon undrar vad jag röstar på eller vad jag tjänar. Frågar inte andra om sånt heller.

Redigerat:
jobbar statligt så lönen är offentlig, skönt slippa fundera på om man borde ta illa upp. Men har trots det tydligen kollegor som anser att lönen är deras privatsak... Angående huspris så tycker jag det är helt ok, oftast är det som nån var inne på reaktionen som kan bli trist och som folk kan vara plumpa. Så sålänge du kan ge ett trevligt svar och ta ett nej så kör på.

sysmali
Lane skrev:
jobbar statligt så lönen är offentlig, skönt slippa fundera på om man borde ta illa upp. Men har trots det tydligen kollegor som anser att lönen är deras privatsak... Angående huspris så tycker jag det är helt ok, oftast är det som nån var inne på reaktionen som kan bli trist och som folk kan vara plumpa. Så sålänge du kan ge ett trevligt svar och ta ett nej så kör på.
Jag arbetade tidigare offentligt. Där fanns medarbetare som begärde ut lönelistor som de sedan mailade runt. Trots att lönen var offentlig, så tyckte jag det var aningen magstarkt.

Men det är väl åt det hållet samhället är på väg. Offentliga handlingar blir allt mer lättillgängliga (typ lexbase, booli osv). Vissa tycker nog att det är synd att partisympatier inte är en offentlig handling.

Men varför är det intressant att veta vad någon betalat för sitt hus? Jag kan förstå om det är för stt man t ex också skulle vilja bygga, men funderar på om man ha har råd, men annars?

Är det för att kunna skvallra vidare och kommentera att "oj, vad mycket de har lagt, det har de väl inte råd med/vad dåliga förhandlare de verkar vara/ eller dylikt)"? Det finns så mycket intressantare saker att prata om - kunskap om andras ekonomi gör väl ingen lyckligare (om man inte är lagd åt det skadeglada håller och får reda på att någon annan har det sämre än man själv)?

• Gilla
sysmali
  • Laddar…
Om någon frågar så svarar jag, förstår inte varför det ska hemlighållas.

/S

Jag har alltid tolkat dom inte inte vill säga vad huset/lgh/renoveringen har kostat bara har med att göra att dom insett att det blev för dyrt... ;)
Tror inte beror på att dom inte vet...

Min undran handlar om varför det är så intressant att fråga/veta, inte om huruvida man kan eller vill svara. Ni som brukar frågar, eller skulle vilja göra det, varför vill ni veta?

ccf skrev:
Min undran handlar om varför det är så intressant att fråga/veta, inte om huruvida man kan eller vill svara. Ni som brukar frågar, eller skulle vilja göra det, varför vill ni veta?
Det är väl intressant att veta hur andras ekonomi ser ut och om man själv har gjort ett bättre eller sämre köp än grannen, fast helst bättre då :D
Det är väl den nakna sanningen!

Jag frågar inför ett eget husbygge, så kan man jämföra standarder, storlekar och priser.

I efterhand kan man fråga för att ha koll på hur bra affär man själv gjorde, eller hur marknader ser ut för tillfället.

ccf skrev:
För min egen del så är det för att jag är genuint intresserad, huruvida folk har råd eller inte är inte min ensak. Jag utgår ifrån att man har en kalkyl som håller.

Även fast jag inte tänker bygga just nu, så blir det någonstans "statistikgrundande" för min egen del. Om/när det väl är dags sen så har man en hyffsad bas att stå på.

Men jag skulle heller ej för den sakens skull ta illa upp om någon inte vill berätta, frågan är fri som jag ser det, likaså så svaret.

Lön däremot, har egentliga inga problem med att berätta vad jag tjänar, men min erfarenhet är att de som frågar oftast gör det för att dom tror att dom tjänar mer och försöker få det till ett skrytläge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.