1 946 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Hjälp!? Hjältevadshus byggt 2011 inga hanbjälkar?
Vi har ett Hjältevadshus byggt 2011 med oinredd övervåning och funderade på takkonstruktionen det sitter ingen mitt-balk i taket utan det är endast som 2st osb skivor som binder ihop tak-kassetterna, inga stöttepelare nånstans.
Jag frågade hustillverkaren då när vi byggde skall det vara så? Ja det är så, då får du öppet till nock.
Såg nån bild också dom hade i en katalog och då var det isolerat upp till nock,
Så tänkte ja ja då är det väl så det skall vara.
Så vi har isolerat själva men dock inte gjort något mer på övervåningen än så.
Vi funderade på att sätta hanbjälkar bara för att få ner taket lite istället för att ha öppet i nock men tänkte ah vi kör på istället och låter det vara öppet till nock inte helt vanligt så det kan ju bli schysst.
MEN nu hittade jag en ritningen i pärmen som vi inte sett förut och i den visar det hanbjälkar fästa med U-Profil?
Så min fråga är det nån annan som byggt med Hjältevadshus runt 2011?
Vet att dom ändrat takkonstruktion precis efter det så förmodligen är det denna konstruktion på hus som är byggda fram till 2011.
Men allvarligt dom kan väl inte missat en sån detalj som hanbjälkar om det måste vara???
Det som oroar mig mest är att det står ju faktiskt på ritningen vid snözon 1-2,5 hanbjälkar 45x145mm vid snözon 3 hanbjälkar 45x195mm.
Störigt att komma på sånt här en dag då alla är lediga räkna med att jag kommer ringa dom imorgon känns inte bra....
Jag frågade hustillverkaren då när vi byggde skall det vara så? Ja det är så, då får du öppet till nock.
Såg nån bild också dom hade i en katalog och då var det isolerat upp till nock,
Så tänkte ja ja då är det väl så det skall vara.
Så vi har isolerat själva men dock inte gjort något mer på övervåningen än så.
Vi funderade på att sätta hanbjälkar bara för att få ner taket lite istället för att ha öppet i nock men tänkte ah vi kör på istället och låter det vara öppet till nock inte helt vanligt så det kan ju bli schysst.
MEN nu hittade jag en ritningen i pärmen som vi inte sett förut och i den visar det hanbjälkar fästa med U-Profil?
Så min fråga är det nån annan som byggt med Hjältevadshus runt 2011?
Vet att dom ändrat takkonstruktion precis efter det så förmodligen är det denna konstruktion på hus som är byggda fram till 2011.
Men allvarligt dom kan väl inte missat en sån detalj som hanbjälkar om det måste vara???
Det som oroar mig mest är att det står ju faktiskt på ritningen vid snözon 1-2,5 hanbjälkar 45x145mm vid snözon 3 hanbjälkar 45x195mm.
Störigt att komma på sånt här en dag då alla är lediga räkna med att jag kommer ringa dom imorgon känns inte bra....
När jag läser om takkonstruktionen på Hjältevadshus, står det:
Tack vare takets konstruktion med nockbalk och 300 mm kraftiga takreglar är det möjligt att ha öppet ända upp till nock
Så deras konstruktion behöver inte hanbjälkar, utan takreglarna vilar mot nockbalken som ett upp och nedvänt V och ger en tillräckligt stark konstruktion.
Tack vare takets konstruktion med nockbalk och 300 mm kraftiga takreglar är det möjligt att ha öppet ända upp till nock
Så deras konstruktion behöver inte hanbjälkar, utan takreglarna vilar mot nockbalken som ett upp och nedvänt V och ger en tillräckligt stark konstruktion.
Ja men vi har ingen nockbalk och inga pelare som dom visar. Tak-kassetterna är endast samman skruvade med osb längst upp i nock. Ska se om jag kan skanna in ritningen.thomas33 skrev:När jag läser om takkonstruktionen på Hjältevadshus, står det:
Fått svar från Gunnar på Hjältevadshus och det skall vara lungt. Ska tydligen inte behövas varken balk eller hanbjälkar. Skulle få lite mer info mailat till mig.
Klicka här för att svara