6 968 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Fråga om vad hus kostar, oförskämt?
Sida 1 av 2
Hej!
Tycker ni att det är fult/oförskämt att fråga sina grannar/bekanta vad deras hus kostade?
Tycker ni att det är fult/oförskämt att fråga sina grannar/bekanta vad deras hus kostade?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Jag förstår inte varför huspriset eller för den delen lönen ska vara så hemlig.
Avundsjuka? Jag ser det som en möjlighet att jämföra sig mot andra för att skaffa sig ett bättre förhandlingsläge mot chefen.
Avundsjuka? Jag ser det som en möjlighet att jämföra sig mot andra för att skaffa sig ett bättre förhandlingsläge mot chefen.
Tror ändå att det är en fråga som luckras upp med generationerna, allt eftersom jantelagen försvinner mer och mer.
Men visst finns det väl en del klassiska ämnen som är lite känsliga (som någon nämnt redan)? Lön, vad man röstar på, vad någonting kostar (vid dyrare saker som bilar, hus etc.).
Men visst finns det väl en del klassiska ämnen som är lite känsliga (som någon nämnt redan)? Lön, vad man röstar på, vad någonting kostar (vid dyrare saker som bilar, hus etc.).
Vad tjänar du då?13th Marine skrev:
Lönefrågan är bara relevant om man jobbar i samma bransch med samma sak och i samma region, i alla fall om det ska ligga till grund i en löneförhandling.
Fult och oförskämt blir det bara om man inte tar ett nej för ett nej,
Jag förstår inte varför det skulle ha med jantelagen att göra att jag inte vill att folk ska veta hur min ekonomi ser ut.
/ATW
Ps Jag tycker vanligtvis illa om de som beklagar sig över jantelagen Ds
Jag förstår inte varför det skulle ha med jantelagen att göra att jag inte vill att folk ska veta hur min ekonomi ser ut.
/ATW
Ps Jag tycker vanligtvis illa om de som beklagar sig över jantelagen Ds
Personligen har jag inga problem alls med att berätta vad vårt hus kommer gå på, MEN jag skulle aldrig komma på tanken att fråga de bekanta jag har som byggt hus hur mycket de byggde för... Och det är inte många av dem som heller berättat, så det är kanske inget man egentligen berättar...?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har inga problem att svara på vad hus kostat, lön, vad jag röstar på, vilken bank jag har, hur mycket jag har på sparkontot osv.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag tycker heller inte att priset är något att hymla om. Vill någon veta så får dom fråga och jag skulle iaf svara.
Sen kanske det är något som man inte berättar utan att någon specifikt frågar efter det. Är det inte ett nytt hus så får man ju reda på det ändå, så där ser jag ingen skillnad i att inte vilja berätta vad det kostat.
Sen kanske det är något som man inte berättar utan att någon specifikt frågar efter det. Är det inte ett nytt hus så får man ju reda på det ändå, så där ser jag ingen skillnad i att inte vilja berätta vad det kostat.