Vi går i husbyggarplaner och hoppas kunna börja bygga inom ett år. Har precis kommit igång med att gå på säljmöten, och de första vi besökte var Fiskarheden då vi fastnat för deras hus Näktergalen.
Vi ska bygga i Småland (på landsbygden) men bor för tillfället i Göteborg.
Säljaren påstår det är svårt att uppskatta entreprenad priser på annan ort, men vi kan ju knappast vara de första som bor på ett ställe och bygger på ett annat. Vi fick till slut ett totalpris som i alla fall i mina ögon verkar väldigt dyrt: drygt 2,7 milj.
Då ingår INTE tomten, men en gjuten platta på mark (vi har mark men är i dagsläget osäker på hur mycket arbete som behövs innan den är byggbar), inte heller ingår någa anslutningar och ingen värmepump eller några extra tillval.
Själva byggsatsen: 1236000
Entreprenad: 1481000.
(+200 000 om vi vill ha värmepump, braskammin och lite 'finare' badrumsmöbler)
Vi vill ju gärna tro att vi kan få ett hus i bra standard (1,5 plans, minst 150 kvm) för ett totalpris på under 2.5 milj. (inkl göra tomten byggbar samt extra tillval så som braskammin och lite högre standard på kök), men det här första mötet gjorde oss ganska nedslagna....
Jag har sett många bra trådar här i forumet med priser hos olika hustillverkare, och enligt min uppfattning verkar våra förväntningar inte helt orimliga...?