N
Nybyggare: Vem lurar andra människor på pengar? Svar: Dom som kan.... ;)
2 svar · 1,2k läst
F
Figge: Ytterligare en tillverkare i Estland. http://www.lasita.ee/lasmaja/elumajadeng.html#
3 svar · 3,8k läst
A
annawb: Vi ska som sagt var bygga i Helsingborg och hittills är vi mycket nöjda. Kommunikationen med Myresjöhus har fungerat väldigt bra så här långt. Vi har precis skrivit tomtkontrakt så vi har inte kommit så långt ännu. Malmökontoret känner jag inte till. Tyvärr är Myresjöhus ett mycket hett och känsligt ämne på detta forumet, som du kanske märkt vid det här laget.
19 svar · 4,2k läst
V
vonSassen: ;) Egentligen vore det bra om denna sträng låg under Gruppen Ekonomi och Juridik där det finns många prisdiskussioner hälsar Helena med... Sverige Stugan
15 svar · 1,9k läst
M
Midas: Någon som har fått ett ungefärligt pris på ett sådant från Trivselhus? Jag gillar planlösningen även om det finns vissa saker jag skulle kunna tänka mig ändra.
0 svar · 1,7k läst
M
marina: Håller med om att hustillverkarna borde bli inbjudna! Då kan de försvara sig mot varandra o rätta till eventuella fel o missförstånd sinsemellan, så slipper vi höra från den ena om hur den andra tillverkaren inte alls har samma standard, o hur den o den inte alls är så bra som de vill påskina etc. etc. Sen kan vi andra bara sitta här lugnt o följa diskussionen o se vad de kommer
5 svar · 1,4k läst
M
Martin: Tror att det var runt 130m2. Fast sen har de ett par loft som drygar ut lite...
9 svar · 1,7k läst
I
Idalind: Tack, Pinger! Det ska jag göra!
5 svar · 1,5k läst
R
Rodge68: [citat] Jag bor själv i ett hus byggt -89 med krypgrund. Vintertid har Rf. legat på 12% i virket, vilket är ok. Grunden ser fin ut också men det syns att det kondenserat varmluft. Det är framför allt sommarmånaderna som är problemet. Sedan jag installerat avfuktare har vi fått mycket varmare golv! Grunden blir sällan kallare än 7-8 grader, i.o.med att ventilationen inte sker
22 svar · 4,6k läst
H
hape33: Det är faktiskt lite olika fönster. Alla kommer dock från samma leverantör - Elitfönster. Företaget är en "massproducent" av fönster vilket gjorde att vi tvekade i början. Men när vi såg deras klassiska MF fönster tyckte vi de var jättesnygga. Det enda vi saknar är den för hand gjorda kittningen. Våra stora fönster har dubbla isolerrutor. Även när det var som kallast (minus 20)
8 svar · 3,5k läst
F
Finis: Jag gör ett nytt försök.  :) Har nu skrivit kontrakt på tomt, väntar bara på besked från kommunen om de tänker sno tomten för oss. :-/
1 svar · 1,0k läst
I
Idalind: Ja, det blir sjöutsikt. Sluttning rakt österut. Strängnäs kommun, Tosteröns östra strand. Inget buller. Ingen kraftledning. Vi måste fixa egen brunn, el, väg. Vi kommer förmodligen köpa hus från Sävsjö Trähus eller JämeräHuset.
3 svar · 2,6k läst
B
BoByggarn: Viss information hittar du här: www.ytong.se/lattbetonghandboken/index.html
1 svar · 5,0k läst
W
wcc423v: Sabina: Har ni tagit "allt" genom Modulhus, var in å tittade på deras hemsida.verkade vara ett kanonbra företag och hus. Får man fråga vad erat bygge kommer att gå på, exl. tomt?!
7 svar · 3,0k läst
N
Novis: sarkku, jag har en prislista från mars 2002, där kostar "Skogen 5" 1'815.000:-
7 svar · 1,6k läst
S
Sara: Kan inte er säljare fixa så att ni får titta ett Höner som redan är byggt?
3 svar · 1,6k läst
O
Oak: Hej på er, har någon av er erfarenhet av dem. Jag har fått en offert av dem på ett arkitektritat hus, som ser bra ut.
0 svar · 3,6k läst
A
AAA: Vi körde förbi ett alldeles nybyggt hus i helgen som såg ut precis som din beskrivning. Det ligger på vägen ner mot Krossholmen i Torslanda/Göteborg. Stor skylt med Bollebygdshus framför. /Berit
1 svar · 2,7k läst
S
solig: Finns det någon som har erfarenhet av HM-hus som finns i Göteborgstrakten. Läser man deras hemsida verkar det vara ett mycket prisvärt husföretag.
0 svar · 1,3k läst
R
Rodge68: ;D Tack för alla fina tipps ang. ritprogram. Jag har nu skissat på ett antal olika husalternativ, men nu känner jag att jag vill gå ytterligare ett steg. Jag vill göra alla ritningar förutom el/vvs. Så frågan är, var kan jag få ytterligare information om dimensionering av takstolar, detaljlösningar, mm. Jag är intresserad av att bygga i Ytong.
25 svar · 16,2k läst
B
BoD: Visst är det så! Jag ville bara fylla ut dina siffror lite. (Fast vi har 120 mm i bärande vägg men det är nog pga tyngden från mansardtaket.) För att återgå till ursprungsfrågan: Vi diskuterade med Sävsjös agent i Södertälje (Rocon) men det stupade på att vi ville ha totalentreprenad. Han lovade visserligen ett kontrakt men när det var dags för påskrift kom han ändå viftande
12 svar · 3,1k läst
N
Ninni: Jag håller med mrhuhta ;D .Älvsbyhus har ett billigt hus och är i standard utförande. Skulle de ha parkett, klinkers, spishäll, värmegolv mm inräknat som de flesta andra husföretag så skulle priset ligga i samma klass som de andra företagen. Köper man ett älvsbyhus vilket vi har gjort så kan man ju själv lägga in golv och klinkers mm som oftast blir billigare. Då har man ett fint
11 svar · 3,4k läst
T
thomasbyggare: Smålandsvillan har avtal med SEB iaf i skåne där vi ska bygga ränte rabbaten är 0,6 % oförhandlat
1 svar · 1,8k läst
M
markis: *suck* Jag har inte påstått något negativt om KA! Vad jag menade är att alla KA kommer väl inte fram till samma resultat, att inte se det som en absolut sanning. Vad jag tyckte var lite lustigt är att de satt "--" på teknik på A-hus medan Annebergshus fått "+" på teknik, när nu A-hus byggsats kommer från Annebergshus (där utvärdering f n pågår). ;)
10 svar · 4,4k läst
M
millface: Kul att ni ska bygga i Växjö :) Jag har bott där nästan hela mitt liv. Det finns många fina platser att bygga på till ett bra pris. Blir nästan lite avis för sambon vill tvunget bygga i Malmö :(
20 svar · 2,5k läst
G
General_Failure: Tittar man bara på grundkonstruktionen så kan jag hålla med om att det känns lite fel att man ska behöva ha en avfuktare för att konstruktionen ska vara bra. Men om det funkar så har det väl ingen betydelse att det känns fel?
13 svar · 2,1k läst
J
Jemy: Ja vi vågar, det är ju de, Eksjöhus, som kan förlora på det. "Näää... det har vi aldrig bestämt" ;) Vi har fått diverse saker till huset "gratis" i utbyte mot att vårt hus ska vara visningshus. Vi kommer alltså inte få något ersättning vid varje visning. Enligt säljaren blir det inte tal om så många visningar per år, så vi kommer nog stå ut :) Och vi kan alltid säga ifrån
13 svar · 6,9k läst
M
markis: Ett tips kan vara att kolla upp med kvalitetsansvariga i närheten av var ni tänkt bygga (som borde ha "lokalkännedom" om husföretagen), eller prata med exvis den lokala banken. Vi t ex, hade turen att kunna prata med en mycket kunnig bankman som dels kände till värderingen på hus i området och även vilka husföretag som var bra i området. Oftast anlitar husföretaget samma entreprenör
2 svar · 1,3k läst
E
Evka: Kontoren kan ha olika utgångsstandard beroende på att de är egna företag som representerar Ä-hus. Så från Ä-hus är det en utgångsstandard som sedan de lokala representanterna kan bygga på ytterligare till sin egen utgångsstandard. //Eva
5 svar · 1,2k läst
KarlXII
KarlXII: [citat] PT, du måste bestämma dig om du ska köpa en försäljare att bo med, eller om du ska köpa ett hus att bo i. Spydigt va ;D Skämt åsido, det är trots allt kvaliteten på huset och dess uppförande som är viktigt. Försök se igenom klantiga försäljare och kolla upp deras produkter istället och kanske framför allt hur deras underentreprenörer är. Själva köpet kan du ju alltid
8 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.