Om man skulle rangordna husföretagen i kvalité/standard/utrustning, skulle följande ordning av husföretag stämma någorlunda?

Smålandsvillan
Älvsbyhus
Västkuststugan(?)
Eksjöhus
LB-hus(?)
Myresjöhus(?)
Modulent
A-hus
Trivselhus
Willa Nordic

Nu tar jag inte med hur de jobbar, om bygget flyter på problemfritt eller så, utan ser enbart till husen som sådant.
Skulle samma rangordning gälla för vad husen kostar?
Synpunkter?
(Jag försöker reda ut djungeln av husföretag, vilket inte är lätt då samtliga säger att de är bäst och har överlägsen kvalité gentemot många andra hus som byggs..)

Det finns nog många som har invändningar på den listan. :)

Jag skulle dela upp listan i tre grupper: lågbudget, medel och exlusivt. Sen finns det i och för sig en del tillverkare som kanske platsar i alla tre grupperna.

Och sedan beror det till syvende och sist på vem som reser och färdigställer huset.
Och vilken modell av hus osv osv.

Glöm den där listan :)

Oj, Här kommer du säkert få lika många förslag som personer som har synpunkter.

Tex så spelar Älvsbyhus och Willa Nordic i helt olika divisioner.

Jag tror du själv får göra en lista på detta som stämmer mot dina behov och ekonomi.

Sedan är det bara att beställa kataloger, träffa och prara med säljare/representanter för husföretagen, be om referenskunder osv osv.

Det är ett hårt arbete, men ingenting kommer gratis.

Jag tror att många här håller med om att ju bättre insatt och påläst man är, desto bättre blir slutresultatet.

Sist men inte minst, använd detta forum för frågor. Du hittar också mycket matnyttigt i tidigare inlägg.

Oki, jag har glömt den där listan... :)

General Failure skrev:
Jag skulle dela upp listan i tre grupper: lågbudget, medel och exlusivt. Sen finns det i och för sig en del tillverkare som kanske platsar i alla tre grupperna.
Jag har på något sätt blandat ihop Älvsbyhus och LB-hus, men när jag pratat med LB och kikat på deras hemsida (har ännu inte fått tag på en katalog), tycker jag inse att de är i en annan grupp än Älvsbyhus. Kan man klassa LB-hus som medel? (Jag vet att många husföretag har hus i olika prisklasser).

Möjligtvis har du ställt listan upp och ned....

...aspekter som att LB-hus och Myresjöhus erbjuder totalentreprenad...

CC skrev:
Möjligtvis har du ställt listan upp och ned....
Det beror på från vilket håll man läser. Jag började med billigaste/lägst standard/valfrihet/extra tillval, för att avsluta med de mer "exklusiva".
Vad jag egentligen ville från början ???, var att slippa läsa och göra jämförelser på deras leveransdeklarationer för att få en grov uppskattning om skillnaderna på husföretagen, ingen absolut sanning eller detaljnivå, bara en slags fingervisning.
Men som sagt, enligt tidigare inlägg, så är det inte helt enkelt och allt är inte svart eller vitt i denna branschen... ;)

Pinger skrev:
Det gav mig i alla fall en bekräftelse på att jag gjorde rätt när jag bytte hustillverkare första gången... Konstiga väggkonstruktioner ger jag inget för. Det konstiga är att det inte framgått ur någon byggteknisk beskrivning som jag läst....
Precis som Pelle skriver, handlar det om EN KA:s åsikt.
Dessutom, A-hus använder sig av Annebergshus, som har fått "+" på just teknik och där utvärdering pågår....

*suck*
Jag har inte påstått något negativt om KA!
Vad jag menade är att alla KA kommer väl inte fram till samma resultat, att inte se det som en absolut sanning.

Vad jag tyckte var lite lustigt är att de satt "--" på teknik på A-hus medan Annebergshus fått "+" på teknik, när nu A-hus byggsats kommer från Annebergshus (där utvärdering f n pågår). ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.