Hustillverkare
joakim: nej det blir komunalt vatten & avlopp så jag får den brunnen över.området där vi ska bygga har sommar vatten anläggning för bevattning.har bara inte kommit på vilken hustillverkare vi skall anlita.
Jenny72: Tack Inger! Är dessa "nyckelfärdiga" priser? Det låter ju helt okej :D.
Fasting65: Mina erfarenheter dokumenteras fortlöpande på denna url: http://hem.spray.se/fasting65/. Under "länkar" finner du några andra entusiaster som bygger. Åtvidabergs och Borkas finns även länkade där - de tillverkar förproducerade övervåningar som de monterar. Jag själv tänker bygga i lösvirke för att få det som jag vill ha det. Dessutom inbillar jag mej att det blir billigare med
Jani: Om jag skall bygga, blir det i markaryd/småland. (Q-värde långt under 1)
Humlan: Vi är nöjda hittills med vår säljare på Smålandsvillan. Allt har funkat bra, utom en massa strul på kommunens bygglovsavdelning, men det var inte hans fel. Han har fixat och donat och funnits till hands även på kvällar och helger. Så det börjar klarna... Vårt hus står inte på plats än, förvisso... så jag får väl avlägga rapport om några veckor igen då! ;)
Sara: Pruta är nog svårt :) En sak som är bra att tänka på är att välja sk. pivåhängda fönster.
KK: Jag glömde bort att tilläga att vi kommer att få kakel på väggarna i badrummet. Hittills har bygget gått som på räls inga problem har funnits utan alla önskemål vi haft har tillgodosetts på bästa sätt.
ByggarBob: Som jag ser det är Älvsbyhus riktigt billiga pga av deras serietillverkning. Men det innebär också begränsningar man får knappt göra några förändringar eller göra något själv. Om man får så görs det inga direkta avdrag, tvärtom blir det tillägg. Om man vill ha helkaklade badrum går det inte att få, klinkers lika så. Av säljaren jag pratat med kan dom inte inreda ovanvåning
pams: Är det någon som har erfarenheter av Animonhus och deras husserier Marstrand resp. Torpet 60. Alla erfarenheter/synpunkter emotses. Tycker att modellerna verkar trevliga att bygga på västkusten?
Mattias_Adolfsson: [citat] Skåne. Vad som har strulat.... ja, till att börja med var vi alldeles för snabba med att betala in hela köpeskillingen till H-vad, som fick till följd att vi inte hade någonting att sätta emot när saker saknades, var felmonterad osv... Vi flyttade in i slutet av oktober och vi har fått ett slutbesiktningsdatum först nu!!! Detta är inte se stora sakerna utan det har hänt i
Midas: HM-hus verkade trevliga. Priserna också. Men vad ingår i priserna? Det står ju att el och vvs installation ingår samt plattan på mark. Om el och vvs ingår så måste det ju nästan vara så att väggarna är resta eller hur?
Sara: Jag tror att det bara är extra stöd under men jag är lite osäker :-[ Återkommer när jag vet. Den braskaminen vi ska ha vägen ca 0,5 ton med skorsten.
perado: Tack för era inlägg men är det ingen här som har koll på driftskostnaden?
Tusse: Har också tittat på deras hem sida, det verkar väldigt bra. Har ni varit i kontakt med dem? Stämmer priserna, eller är det mycket snack?
Tusse: Hejsan!! Jag är intresserad av om någon har byggt med HM-hus AB. De är ett företag som bygger lösvirke till ett bättre pris än vad "färdig husen" kostar. Tex. ett 1-plans hus på 150 m2 till en kostnad 1,2 milj. Då ingår allt utom schaktning och målning, även grunden ingår i detta priset. Är det någon som har någon erfarenhet av dem? Håller kalkylen?
vonSassen: ;) Det tror jag absolut! Jag letade länge och var medveten om att det gick att flytta väggar o dylikt, men fick inte fram den rätta ytan för placering på min tomt. Mycket berodde på att jag bara fick bygga 60 kvm + 10 procent, dvs det blev 69 kvm i slutänden. Eftersom jag köpt undertakmonterat hus, så kan jag flytta innerväggarna under byggets gång OM jag skulle se att det blir bättre
JB: Ska du bygga hus i Blekinge och funderar på Villa Nordic så bör du fundera både en och två gånger. Har goda vänner som var på väg att börja bygga med dom samt hört vi andra om byggprojekt i Ronneby som inte varit speciellt lyckade. Framförallt har säljaren varit oseriös. Kalkylerna stämde inte från gång till gång, ändrade uppgifter och lovade inte vad han håller. I
Janne_B: [citat] Ja, man undrar ju om värdet på köket stämmer med avdragsbeloppet ;D ;D ;D Det är svårt att bedömma då inte alla kostnader på huset är specifierade ner till spik och skruv nivå. Någonstans ligger deras vinst inlagd och jag betvivlar att den ligger på de komponenter som kan väljas bort då värdet enkelt kan jämföras med marknadens.
Lind: Precis som i Sverige har USA sina områden där hus priserna är groteska. Men det är lika illa i tex stockholm, Danderyd, Lidingö... Visst, det är mycket fattigdom i USA, många familjer bor i husbilar/husvagnar (modell större) med det gör tyvärr folk här hemma också Ibland härnder det att amerikanarna döljer det fina hantverket (precis som vi gjorde under 70-talet) Jag bodde ett tag i
Elisabet: Någon som byggt eller håller på att bygga Trivselhus 203, som vill dela med sig av sina erfarenheter... Vi ska nämligen börja att bygga till sommaren... Mvh Elisabet
daveman9: ??? Är det någon som vet Pris på A-HUs Husmodeller: Skansholmen, Arhoma och Falsterbo?? Tacksam för Svar
Inger: Jag beställde en katalog från dem för några månader sedan, men har fortfarande inte fått någon så jag vet inget om dem.
uax: 749.000 för vallsjö109 och 849.000 för vallsjö140 vill jag minnas att dom sa till mig hösten 2002
Yo: Pröva med http://www.arkitekt.nu/ eller http://www.arkitekt.se/ som är arkitekternas intresseorganisation
Stefan: Hej Per L.! När du säger "jag tillverkar" menar du då att du producerar väggar åt småhus byggare? Vad menar du med "ny typ av lättbetong"? Är du ensam eller jobbar du åt något företag? K-värde? Är väggelementen nätade för att underlätta kommande putsning? Mvh Stefan :)
BoByggarn: Det är på "marginalköparna" som säljarna tjänar de extra slantarna. Dvs kan säljaren göra 1-2 avslut till under året så kan provisionen bli mycket hög. Att en säljare då pompöst sitter med benen på skrivbordet och ignorant tittar på en potentiell kund, samtidigt som han pratar i telefon och inte anstränger sig för att ens erkänna denna "nya" kund med en nickning. Det är inte
Rodge68: Ni får tänka på att klimatet i grunden blir varmare vintertid=mindre värmeförlust via golvet. Detta kompenserar för den energi som går åt till avfuktaren. Ni får således varmare golv! Det tackar man inte nej till! Roger