16 249 läst ·
25 svar
16k läst
25 svar
Rita huset själv?
;D
Hej och hå!
Vilken tur att jag ritade mitt hus INNAN jag läste alla dessa inlägg. Då hade jag nog inte kommit mig för att börja utan gått direkt till någon konsult som tagit hand om tusenlapparna istället!
Jag tog ett linjerat block och skrev ner vad som var viktigt för mig och sedan ett rutblock och en linjal och omsatte detta till de ytor jag behövde. Eftersom mitt område på Värmdö bara tillåter 60 kvm hus, så fick jag övergå till "minimalistiskt båttänkade" och mitt "enmansbehov" utan funderingar på andrahandsvärde o dyl.
Efter några tankar på tomtens beskaffenhet och läge, grannarna och väderstrecken och ljusets betydelse, så visste jag var jag ville tillbringa vaken tid och åt vilket håll uteplatserna skulle vara. Skissade vidare på overhead-bilder och la olika varianter på varandra för att se skillnaderna.
Som tur var hade jag ju heller ingen som sa emot eller hade andra behov..... och med given ytbegränsning kunde jag bara tillgodose basbehovet !
Lucky me!!
Arkitekten tog 10.000:- för att omsätta mina ritningar till bygglovshandlingar och husfabrikanten stod för konstruktionsritningarna!
Lucky, lucky me!
Husfabrikantens felaktigheter och missar i ritningar och montering hade nog varit där oavsett vem som ritade!
;D
Helena med den mycket fuktiga och läckande
Sverige Stugan
Hej och hå!
Vilken tur att jag ritade mitt hus INNAN jag läste alla dessa inlägg. Då hade jag nog inte kommit mig för att börja utan gått direkt till någon konsult som tagit hand om tusenlapparna istället!
Jag tog ett linjerat block och skrev ner vad som var viktigt för mig och sedan ett rutblock och en linjal och omsatte detta till de ytor jag behövde. Eftersom mitt område på Värmdö bara tillåter 60 kvm hus, så fick jag övergå till "minimalistiskt båttänkade" och mitt "enmansbehov" utan funderingar på andrahandsvärde o dyl.
Efter några tankar på tomtens beskaffenhet och läge, grannarna och väderstrecken och ljusets betydelse, så visste jag var jag ville tillbringa vaken tid och åt vilket håll uteplatserna skulle vara. Skissade vidare på overhead-bilder och la olika varianter på varandra för att se skillnaderna.
Som tur var hade jag ju heller ingen som sa emot eller hade andra behov..... och med given ytbegränsning kunde jag bara tillgodose basbehovet !
Lucky me!!
Arkitekten tog 10.000:- för att omsätta mina ritningar till bygglovshandlingar och husfabrikanten stod för konstruktionsritningarna!
Lucky, lucky me!
Husfabrikantens felaktigheter och missar i ritningar och montering hade nog varit där oavsett vem som ritade!
Helena med den mycket fuktiga och läckande
Sverige Stugan
Vi gjorde precis som du Helena, papper och penna från början med "kravspecifikation" av ytor.
Sen blev det milimeter paper och skallinjal.
som tur är sparade vi de 10000 till arkitekt. Vi lämnade våra ritningar till husfabrikanten och de var så bra att han behövde bara kopiera dom.
Så alla ritningar + konstruktionsritningar ingår i paketpriset.
Du måste hålla med Helena att det är en hel annan känsla att göra det själv.
Jag säger inte att kanske en arkitekt med sin erfarenhet skulle ha andra lösningar, t o m bättre än våra.
Men huset täcker våra önskemål och behov och det räcker för oss.
Sen blev det milimeter paper och skallinjal.
som tur är sparade vi de 10000 till arkitekt. Vi lämnade våra ritningar till husfabrikanten och de var så bra att han behövde bara kopiera dom.
Så alla ritningar + konstruktionsritningar ingår i paketpriset.
Du måste hålla med Helena att det är en hel annan känsla att göra det själv.
Jag säger inte att kanske en arkitekt med sin erfarenhet skulle ha andra lösningar, t o m bättre än våra.
Men huset täcker våra önskemål och behov och det räcker för oss.
:
He, he! Det är liksom lite lättare att bli förbannad på sig själv, om man upptäcker att något blivit fel eller är glömt än om man betalat en massa pengar till någon, som inte (kan, bör) vet mycket om mina behov och önskningar! Men professionellt blir det kanske på ett annat sätt!
Men glädjen är i alla fall värt mycket, både i arbetet, drömmarna och till slut - förhoppningsvis - det glada konstaterandet att det i princip blev som man drömt om!
Den inte fullt perfekta människan behöver inte ett fullt perfekt hem heller, det ska mera vara som en bekräftelse på ens personlighet!
Hepp, hur ska jag nu kunna lägga upp bilder på hemsidan efter detta avslöjande?
Helena...
8)
He, he! Det är liksom lite lättare att bli förbannad på sig själv, om man upptäcker att något blivit fel eller är glömt än om man betalat en massa pengar till någon, som inte (kan, bör) vet mycket om mina behov och önskningar! Men professionellt blir det kanske på ett annat sätt!
Men glädjen är i alla fall värt mycket, både i arbetet, drömmarna och till slut - förhoppningsvis - det glada konstaterandet att det i princip blev som man drömt om!
Den inte fullt perfekta människan behöver inte ett fullt perfekt hem heller, det ska mera vara som en bekräftelse på ens personlighet!
Hepp, hur ska jag nu kunna lägga upp bilder på hemsidan efter detta avslöjande?
Helena...
8)
Instämmer i vad Sweli säger beträffande att archicad ej är inom räckhåll för vanliga användare om man vill hålla sig laglig.
Den enda anledningen att jag nämnde Archicad var för att jag tyckte att det på diskussionen lät mer eller mindre som att Punch professional och dylika program mer eller mindre var, ursäkta uttrycket, guds gåva till husköparen. Vilket knappast kan sägas vara hela sanningen. Jag ville genom att nämna Archicad bara i rent informativt syfte, peka på skillnaderna mellan "riktiga" CAD program, och program mer utvecklade för hemanvändare. Diskussionen rörde ju ändå CAD program, vilket är något som jag faktiskt har en del professionell erfarenhet av. Jag tycker dock senare trådar här, har klarlagt allting här ganska bra.
Vad beträffar hurevida Daniel, jag och alla andra här eventuellt innehar olagliga mp3 och dylikt eller inte, är kanske en diskussion onödiga att ta. Men som jag skrev tidgare så bör man väl inte rakt ut uppmana folk att begå brott. Eller för den delen heller, se ner på dem som försöker avstå från det.

Den enda anledningen att jag nämnde Archicad var för att jag tyckte att det på diskussionen lät mer eller mindre som att Punch professional och dylika program mer eller mindre var, ursäkta uttrycket, guds gåva till husköparen. Vilket knappast kan sägas vara hela sanningen. Jag ville genom att nämna Archicad bara i rent informativt syfte, peka på skillnaderna mellan "riktiga" CAD program, och program mer utvecklade för hemanvändare. Diskussionen rörde ju ändå CAD program, vilket är något som jag faktiskt har en del professionell erfarenhet av. Jag tycker dock senare trådar här, har klarlagt allting här ganska bra.
Vad beträffar hurevida Daniel, jag och alla andra här eventuellt innehar olagliga mp3 och dylikt eller inte, är kanske en diskussion onödiga att ta. Men som jag skrev tidgare så bör man väl inte rakt ut uppmana folk att begå brott. Eller för den delen heller, se ner på dem som försöker avstå från det.
Daniel,
Det jag vände mig mot var att du indirekt uppmanade andra att, som du antagligen vill kalla det, "låna" programmet. Vad du gör på din kammare är din business men vi vill inte veta. Att din moral gör dig till mindre kärring får stå för dig själv. Gifen var extra fin tycker jag, visar lite hur pass mogen du är som människa.
Tillbaka till tråden så är dom amerikanska programmen anpassade till amerikanska mått och cc 60 är ett okänt begrepp. Penna och papper är vad vi använder och sedan får en arkitekt göra byggritningarna
Det jag vände mig mot var att du indirekt uppmanade andra att, som du antagligen vill kalla det, "låna" programmet. Vad du gör på din kammare är din business men vi vill inte veta. Att din moral gör dig till mindre kärring får stå för dig själv. Gifen var extra fin tycker jag, visar lite hur pass mogen du är som människa.
Tillbaka till tråden så är dom amerikanska programmen anpassade till amerikanska mått och cc 60 är ett okänt begrepp. Penna och papper är vad vi använder och sedan får en arkitekt göra byggritningarna
I Archicad som iof ursprungligen och fortfarande till viss del är ungerskt kan vi ställa in allt sådant. Vidare är programmet i övrigt också i svensk version anpassat till övrig svensk standard...
Kan dock tänka mig att vissa enklare amerikanska program trilskas om man vill göra vissa saker som ej stämmer med amerikansk standard.
I dom Amerikanska program jag har använt är bara att tala om att man vill använda metrisk mått och inte Amerikansk standard, då konvertera programmet alla mått.
Amerikanerna är inte dumma när dem gör program, de vet att det finns en hel annan marknad de kan nå ;D ;D ;D
Amerikanerna är inte dumma när dem gör program, de vet att det finns en hel annan marknad de kan nå ;D ;D ;D
Ett förtydligande när det gäller amerikanska programmen är att dom flesta klarar "metric" men det brukar bara betyda att dom kan skriva ut mått med millimeter.
När det gäller svenska byggnormer är det lite sämre med anpassningar. Dom har tex. med biliotek med produkter från olika leverantörer men väldigt få av dom jobbar mot den svenska marknaden
När det gäller svenska byggnormer är det lite sämre med anpassningar. Dom har tex. med biliotek med produkter från olika leverantörer men väldigt få av dom jobbar mot den svenska marknaden
;D Tack för alla fina tipps ang. ritprogram. Jag har nu skissat på ett antal olika husalternativ, men nu känner jag att jag vill gå ytterligare ett steg. Jag vill göra alla ritningar förutom el/vvs.
Så frågan är, var kan jag få ytterligare information om dimensionering av takstolar, detaljlösningar, mm. Jag är intresserad av att bygga i Ytong.
Så frågan är, var kan jag få ytterligare information om dimensionering av takstolar, detaljlösningar, mm. Jag är intresserad av att bygga i Ytong.
Klicka här för att svara