Hustillverkare
General_Failure: [citat] Villa Servin kan vi väl kalla den ;) Vi ritade den själva.
KarlXII: Egen pump, helt klart. Jag ångrar ingenting, allt funkar fint. Möjligen att jag inte isolerade mer i pumphuset.
mabo: Är det någon som känner till någon bra hustillverkare av "modernare" fritidshus, typ funkis. Har hittat ett hus som finns på www.pinchouse.se. Det är dock i minsta laget då jag har för avsikt att bo permanent i det.
MartinH: [citat] Om du väntar 6 månader så kan du ju kolla med din bror ;D /Brorsan
Jenny72: Cissi, har för mig att tomt va etc gick på runt 400 000 kr. (Västerås är närmare Stockholm än man tror, iaf omm an ser på tomtpriserna nu!).
Ninni: Jag undrar om någon vet nå´t om handlopol och om deras köksluckor? De har fina ekluckor. www.handlopol.se
wcc423v: Vet någon för hur många år kalkylen på smålandsvillans hemsida är beräknad på. Alltså återbetalningen.
Humlan: Kolla smålandsvillans utbud. Vi bygger en Stora Katthult med inredningsbar övervåning. De har snabb leveranstid och bra med smalt tillvals sortiment. Månadskostnaden passade oss som handen i handsken. ;) www.smalandsvillan.se
Sara: BaraMGU: Ett år försenat :o Det är ju helt sjukt. Vilken huslevetantör har ni?
Lind: BaraMGU, om jag förstår dig rätt (har tittat på dina tidigare inlägg, så är det Myresjöhus du hade problem med.
wcc423v: Har precis pratat med en säljare på Älvsbyhus och han skulle göra iordning en offert på Ägir till oss,ska bli intressant att se var den kommer att landa på.. (Första kontakten med säljaren) han sa ofta att "ett bra pris på huset", "om du gör det & det bär kostnaden iväg" osv.. Vad tror man om säljaren då?!
Adde_och_Caro: ;D Tack, du får gärna berätta mer allt eftersom det löper :-)
cocostar: Jag fick en kalkyl på villa Mirakel med oinredd övervåning, datum: 02.10.23 Priset jag fick var 1 131 700 kr där alla byggkostnader var inräknade för nyckelfärdigt utförande. (målning, platta med golvvärme, montering inkl. byggkran, vs och el installataion, målning, kakel, klinkers, byggström, kvalitetsansvarig) Sen så tillkommer självklart tomt, lagfart, bygglov m.m. men det kan
jojje: [citat] Jag kommer att montera inredning själv som tex kök,golv,innertak,plattan,mm men ej vvs+el Grävningen gör jag själv
General_Failure: Fritidshustillverkare eller hustillverkare är det väl ingen större skillnad på. Många företag verkar tillverka både hus och fritidshus. Det är ju inte så stor skillnad... Köper du en byggsats så får du ritningarna med på köpet.
Janne_B: Känns lite tjatigt men, använd search. Det finns uppgifter från 27 jan och 28 jan.
Rodge68: Hur ska du bygga? Ritningar o.s.v hur har du löst det? Det finns väl inget som hundrar utan att man bygger ett liknande hus som finns hos någon husleverantör? Har du kommit fram till någon kostnad för att bygga själv? (=hur mycket billigare räknar du med att det blir) Hur stor insats räknar du med att göra i själva byggandet? Mitt problem är att jag har inte tid att engagera mig i att
Katrin: Ja, det kan man säga. De skulle ta på sig allt, men det var stomresningen de var osäkra på. De ville gärna ha en reprensentant från husfirman där när huset kom så och det känns ju inte så bra. Vi hade ingen lust att vara försökskaniner...Vi bygger i Stockholm men låter en firma utanför stan ta hela entrepenaden även fast vi är medvetna om att de "kryddat" offerten med tanke på
General_Failure: [citat] Det kan man säga. Man måste alltid betala för lagfarten när man köper en fastighet och står det ett hus på fastigheten så ökar det i de flesta fall köpeskillingen. Lagfartsavgiften baseras på köpeskillingen. 1.5 procent av köpeskillingen eller vad det nu var.
norrland: Här kommer lite fler priser för LB-hus NF: Tjädern: ca 2.2 Viggen: ca 1.7
jojje: Jag fick en offert från Björklidenhus på ett hus ca152kv/m detta ingår *Grund *Stommontering *Allt material till innerväggar *IVT 490 med tillbehör *Dörrar mm ;) pris:602000:-
Adam: Vad kostar det att bygga en ny sommarstuga på 100 kvm? Tomt har jag. Ska det vara betongplatta eller plintar? Det måste vara biligare att bygga en sommarstuga än villa? ELLER?
andersbyggahus: Tackar! Då kan man ju inte säga att det är mycket billigare ändå. Anebys variant är trots allt 160 m2 (22 m2 större)med 240 mm iso som standard.
Janne_B: Då frågan dök upp om vad Riviera är tänkte jag att det var lika bra att starta en ny tråd. Riviera är en 1-plans hus-serie på 6 olika planlösningar. Se typ E på http://home.swipnet.se/billbergs/Riviera_Typ_E.jpg alternativt fasad bilder på http://home.swipnet.se/billbergs/Riviera_Vy_1.jpg eller http://home.swipnet.se/billbergs/Riviera_Vy_2.jpg Nix, jag jobbar inte för TH men tycker
Carl: Menar du 600 kr per "grej"? Låter dyrt. Svårt att bedömma arbetskostnad. Men 340 kr i timmen kostar han kanske. Har inte siffror på detta i huvudet. Hur mycket ledning mm han använder för spotlightsen är omöjligt att uppskatta. Nog därför han garderar sig med ett enhetspris på 600. Men det är ju vansinnigt. 70-100 kr per spotlight i arbetskostnad. 35-50 kr per dimmer i arbetskostnad.
cocostar: Någon som har lite info om nya huset Falken från LB-Hus? Pris m.m....
hemlos: Hej alla, Vi undrar om det finns någon som fått en prisuppgift på byggsatsen för Faluhus Ängsgården och vad som eventuellt ingick i denna. Övriga kommentarer och omdömen om Faluhus uppskattas också.
Humlan: Vi bygger en Smålandsvilla. Har inte reflekterat över att det skulle vara lyhört. Vi har kikat i flera hus. Men det är väl en smaksak. Vet ju inte om jag blivit hörselskadad av att vara hemmamamma med 3 barn, så kolla själv! :P ;D ;D ;)