1 624 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Badrum på ovanvåning i Oden
Vi håller på att bygga ett Oden (Älvsbyhus) och är lite oroliga över badrummet på ovanvåningen. Vi vill ha ett stort badrum där uppe med toalett, handfat och bubbelbadkar, men avloppet till handfatet går tydligen inte att flytta utan det måste vara där det är uppdraget.
Vi vet heller inte var vi ska sätta dörren till badrummet eftersom skorstensröret från kaminen kommer upp precis framför trappan.
Någon som har byggt ett Oden och kommit på någon smart lösning? Skicka gärna bilder oxå.
/Anna
Vi vet heller inte var vi ska sätta dörren till badrummet eftersom skorstensröret från kaminen kommer upp precis framför trappan.
Någon som har byggt ett Oden och kommit på någon smart lösning? Skicka gärna bilder oxå.
/Anna
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Nu har jag iförsig ett Mimer, men har gjort något liknande.
Badrummet var förberett för placering mitt på ovanvåningen med avloppuppstick. Men frun kom på att iställetr placera det på ena brevid ena rummet på sidan....
Jag var MYCKET skeptisk då det skulle medföra meraarbete för mig...
Men efter att sett hur stort allrummet på mitten blev hos några som gjort just samma sak, så ändrade jag mig direkt.
Nu till det fiffiga, Ävsbyhusen är ju byggda i färdiga klossar, imellan en del av väggarna finns det ca 10-12 cm utrymme! det är alltså dubbelväggar på somliga ställen, i vårt fall var det så på alla sidoväggar kring nedre badrummet. när det gäller oden måste du nog kolla med en tumstock ifall väggarna är mindre på insidan än utsidan sas.
hursomhelst, spalten imellan är perfekt för att dra avloppsrör ner i krypgrunden där det finns gott om anslutningsalternativ.
Badrummet var förberett för placering mitt på ovanvåningen med avloppuppstick. Men frun kom på att iställetr placera det på ena brevid ena rummet på sidan....
Jag var MYCKET skeptisk då det skulle medföra meraarbete för mig...
Men efter att sett hur stort allrummet på mitten blev hos några som gjort just samma sak, så ändrade jag mig direkt.
Nu till det fiffiga, Ävsbyhusen är ju byggda i färdiga klossar, imellan en del av väggarna finns det ca 10-12 cm utrymme! det är alltså dubbelväggar på somliga ställen, i vårt fall var det så på alla sidoväggar kring nedre badrummet. när det gäller oden måste du nog kolla med en tumstock ifall väggarna är mindre på insidan än utsidan sas.
hursomhelst, spalten imellan är perfekt för att dra avloppsrör ner i krypgrunden där det finns gott om anslutningsalternativ.
Tack för ditt svar.
Så du menar att ni drog avloppet till handfatet bort mot ena gaveln? Hur stort blev rummet brevid badrummet? Det låter ju fiffigt måste jag säga. Har ni kamin? Var på övervåningen kommer den upp i så fall? Har du några bilder så är jag väldigt intresserad.
/Anna
Så du menar att ni drog avloppet till handfatet bort mot ena gaveln? Hur stort blev rummet brevid badrummet? Det låter ju fiffigt måste jag säga. Har ni kamin? Var på övervåningen kommer den upp i så fall? Har du några bilder så är jag väldigt intresserad.
/Anna
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
nybyggare_anna skrev:
Nej inte gaveln, Mellan väggen som trappan sitter mot och vårt badrum sitter det dubbla väggar. med en spalt på ca 12cm. Man tar upp ett hål i golvspånskivan på ovanvåningen och skickar ner röret där.
kolla på http://www.alvsbyhus.se/katalog/tvaplans/mimer_vanlig.html
Sedan får man krypa ner i grunden och göra hål i masoniten och peta undan lite isolering och fiska ner röret, lämpligvis med en medhjälpare på ovanvåningen.
Jag kan ta lite bilder ikväll, badrummet är ju inte färdigt så det att syns väldigt tydligt.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Jag tog lite bilder i morse , dom ligger på:
http://www.steencon.se/hus/
Det är bl.a kopplingarna för värmen nere vid pannan. men också allrummet och spalten för avloppet.
/benny
http://www.steencon.se/hus/
Det är bl.a kopplingarna för värmen nere vid pannan. men också allrummet och spalten för avloppet.
/benny
Benny_Steen skrev:
Aha, nu förstår jag lite bättre, tack. Skicka gärna fler bilder allt eftersom ni håller på. Ska bli kul att se badrummet när det är klart.
/Anna
Klicka här för att svara