Hej,
Jag och min sambo funderar på att bygga. Vi tittar runt på alla hustillverkares sidor och blir bara mer och mer förvirrad. Vilken djungel! Var ska man börja?
För att ta reda på om vi har råd att bygga så är vi intresserad av lite huspriser. Det är ju dock väldigt svårt att blida sig en uppfattning vilka som är billiga och dyra.
Därför vänder jag mig till er experter.
Visst är Älvsbyhus bland de billigaste? Finns det fler i deras prisnivå?
Hur ligger priserna för tex. Aneby, A-hus, Hjältevadshus, LB-hus mfl.
Vi ska bygga i Sundsvall, ca 140kvm, 1 plan eller 1,5 plan
Tacksam för alla råd och tips.

Jag tror att Älvsbyhus ligger i en division för sig själva. Väldigt billiga med en standard därefter.
I övrigt har jag inte så där jättebra koll. Vi själva byggde med Hjältevadshus. De var det billigaste alternativet som vi tittade på. Älvsbyhus var aldrig intressant.

Många hustillverkare har en serie med billigare hus. Ofta får man då inte ändra så mycket på planlösning mm. Ex på tillverkar som har billiga serier är Eksjöhus, Myresjöhus, LB-hus.

Vi har fått pris på ett nyckelfärdigt Kattugglan från LB-hus på 1,2 miljoner. Det är 100kvm i bottenplan och ytterligare ca 40 på den inredningsbara övervåningen.

Vi har fått motsvarande pris 1,33 miljoner för Eksjöhus-Kvadraten, också ca 100 i bottenplan men större övervåning.

Vi betalade knappt 1,2 för vårt Hjältevadshus. 98,6m2 bottenplan och knappt 60m2 på den inredningsbara övervåningen. Då ändrade vi rejält på planlösningen. Det var inga problem alls. Fast priset är ovan grund. Det är också viktigt att titta på när man jämnför.

Vi var i samma situation som er och vi började att begära in offerter på hus från olika husföretag på så sätt fick vi reda på lite priser.

Kolla med nostalgihus har köpt en stomme därifrån och för mig kommer de bli betydligt billigare än med andra firmor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.