12 591 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Finns det någon som byggt med Trivselhus
Vi besökte Korsberga och såg när delar av vårt hus tillverkades. Det beror nog på om din säljare har tid att åka med. Av förståeliga skäl så låter dom er inte vandra runt på fabriken hur som helst.IFK skrev:
Vi såg bara hur takstolarna tillverkades. Övriga delar hittade vi i högar med våra namn och jobb nummer på. TH har flera produktionsanläggningar och dom vet inte själva förrän i sista sekunden var och när delarna tillverkas. Det mesta av våra gjordes i Landsbro så dom delarna fick vi bara se travade i ett hörn i Korsberga.
Besöket var en riktig höjdare. Vi gjorde det till en riktig festhelg, med övernattning på Ullinge efteråt.
Rekommenderas om det är möjligt.
Berit
Vad ingår i det pris du fick på markarbete 225000:- IFK ??
Jag funderar på att köpa en tomt där det säkert kommer att krävas en del sprängning men den sprängstenen behövs också för att jämna ut marken i övrigt(ganska ojämn tomt). Är lite intresserad av vad det kan komma att kosta.
Jag funderar på att köpa en tomt där det säkert kommer att krävas en del sprängning men den sprängstenen behövs också för att jämna ut marken i övrigt(ganska ojämn tomt). Är lite intresserad av vad det kan komma att kosta.
Vi har också byggt med TH, en enplansvilla i närheten av Stockholm och tyvärr har allt inte fungerat så bra.
Vi har byggt ett enplanshus i vinkel - Solvik - på ca 135kvm. Trots att det är ett relativt litet hus så drog man över byggtiden - och detta utan att meddela oss. Eftersom vi kom från lgh så vart det förstås problem. Vi fick göra en förbesiktning och flytta in - då hade vi inget vatten och inget kök... i tre veckor
Till största del så är det dock entreprenörernas fel - de har helt enkelt gjort ett så dåligt arbete. Nu har de mer än 100 punkter kvar att åtgärda och det är inga små grejor heller. Tur nog hade vi i allafall - här på forumet - kunnat läsa oss till att hålla kvar pengar tills allt var åtgärdat... så det gör vi.
Som det verkar så tänker de åtgärda de flesta felen och ge ekonomisk kompensation för de fel de inte kan/vill åtgärda.
Avslutningsvis kan jag säga - vi hade fortfarande valt ett TH hus med facit i hand - men vi hade inte lika lätt "köpt" THs förslag på entreprenör.
Vi har byggt ett enplanshus i vinkel - Solvik - på ca 135kvm. Trots att det är ett relativt litet hus så drog man över byggtiden - och detta utan att meddela oss. Eftersom vi kom från lgh så vart det förstås problem. Vi fick göra en förbesiktning och flytta in - då hade vi inget vatten och inget kök... i tre veckor
Till största del så är det dock entreprenörernas fel - de har helt enkelt gjort ett så dåligt arbete. Nu har de mer än 100 punkter kvar att åtgärda och det är inga små grejor heller. Tur nog hade vi i allafall - här på forumet - kunnat läsa oss till att hålla kvar pengar tills allt var åtgärdat... så det gör vi.
Som det verkar så tänker de åtgärda de flesta felen och ge ekonomisk kompensation för de fel de inte kan/vill åtgärda.
Avslutningsvis kan jag säga - vi hade fortfarande valt ett TH hus med facit i hand - men vi hade inte lika lätt "köpt" THs förslag på entreprenör.
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Pratade med säljaren som lovade att fixa så att vi fick besöka fabriken. Känns väldigt roligt!
Sen som svar på lofas fråga om vad som ingick i 225000:- så var det följande:
Sprängning 400 enheter (ingen aning om vad en enhet är...)
Sprängbesiktning av hus (3 eller 4 stycken tror jag)
Makadam och grus
Makadamisering för husplatta
Utv VA inkl material
Nedläggning dränering inkl material
Sen tillkom bortfrakt av massor beräknat på 50 lass á 1250:-/st, totalt 62500:-. Avdrag/pålägg vid avvikelse även om jag tvivlar på att man får avdrag om man inte själv stått och räknat varje lass... En hel del kan vi dock placera på tomten så det hade säkert kunnat bli 100 lass... Grävaren talade om 1300 kubik sprängsten vilket känns rätt mycket. Halva berget är hur som helst bortsprängt.
Sen som svar på lofas fråga om vad som ingick i 225000:- så var det följande:
Sprängning 400 enheter (ingen aning om vad en enhet är...)
Sprängbesiktning av hus (3 eller 4 stycken tror jag)
Makadam och grus
Makadamisering för husplatta
Utv VA inkl material
Nedläggning dränering inkl material
Sen tillkom bortfrakt av massor beräknat på 50 lass á 1250:-/st, totalt 62500:-. Avdrag/pålägg vid avvikelse även om jag tvivlar på att man får avdrag om man inte själv stått och räknat varje lass... En hel del kan vi dock placera på tomten så det hade säkert kunnat bli 100 lass... Grävaren talade om 1300 kubik sprängsten vilket känns rätt mycket. Halva berget är hur som helst bortsprängt.
Vi har byggt ett Trivselhus i Malmö regionen och är nöjda med huset ( modellen ) Solvik 204.
Men den byggare som gjort jobbet (Areboms Byggtjänst)
Har varit under ALL KRITIK!!
Jag vill till alla er som bygger med DELAD ENTREPENAD ATT KOLLA UPP ENTREPENÖRERNA INNAN AVTAL SKRIVS.
Kan också påpeka att vår VVS Entrepenör är okontaktbar.
Element i barnrum samt golvvärme fungerar inte.
Vi har haft 10 grader i huset när det varit som kallast ute. Ps: Bengtssons Vvs läser du detta så ta kontakt.
Glädjen med ett nytt hus kan fort försvinna när man hamnar i en sådan situation. :'( >
Men den byggare som gjort jobbet (Areboms Byggtjänst)
Har varit under ALL KRITIK!!
Jag vill till alla er som bygger med DELAD ENTREPENAD ATT KOLLA UPP ENTREPENÖRERNA INNAN AVTAL SKRIVS.
Kan också påpeka att vår VVS Entrepenör är okontaktbar.
Element i barnrum samt golvvärme fungerar inte.
Vi har haft 10 grader i huset när det varit som kallast ute. Ps: Bengtssons Vvs läser du detta så ta kontakt.
Glädjen med ett nytt hus kan fort försvinna när man hamnar i en sådan situation. :'( >
Vi bygger med Trivselhus Malmökontor, och vår 1:a husleverans kommer nu på måndag!!! Ska bygga specialritat 2-plans nyfunkis. Vi är supernöjda med samtliga kontakter hittills.
Har talat med de flesta entreprenörerna och samtliga verkar mkt proffsiga och måna om att allt ska bli bra. Återstår bara att hålla tummarna för att alla även fortsättningsvis håller måttet...
Har talat med de flesta entreprenörerna och samtliga verkar mkt proffsiga och måna om att allt ska bli bra. Återstår bara att hålla tummarna för att alla även fortsättningsvis håller måttet...
Hej RoJ.
Det börjar alltid bra innan du/ni börjar påpeka något.
Efter en tid så är ni några jobbiga j-vlar som borde hålla er från bygget.
Vi fick Takstolar och fönster på fel ställe när man sedan tog kontakt med sin Kvalitetsansvarige så brydde han sig inte om detta.
Det var inte hans problem.
han sa citat: JAG SKITER I OM SÅ TAPETERNA KOMMER UPP OCH NER jag ansvarar bara för att allt blir rätt igentemot Kommunen!!
Inga av våra entrepenörer fyllde i sina egenkontroller. (Video dokumenterat ) vilket Kvalitetsansvarig ska kolla.
Så jag kan bara får din egen skull hoppas att du inte fått Håkan Hansson som K.A eller Arebom Byggtjänst som Byggare/Montör!!!
Lycka till med bygget m.v.h Chevrolet
Ps: Vi har fått bra support från Johan Salander säljare på Trivselhus (Malmö) under byggtiden.
Det börjar alltid bra innan du/ni börjar påpeka något.
Efter en tid så är ni några jobbiga j-vlar som borde hålla er från bygget.
Vi fick Takstolar och fönster på fel ställe när man sedan tog kontakt med sin Kvalitetsansvarige så brydde han sig inte om detta.
Det var inte hans problem.
han sa citat: JAG SKITER I OM SÅ TAPETERNA KOMMER UPP OCH NER jag ansvarar bara för att allt blir rätt igentemot Kommunen!!
Inga av våra entrepenörer fyllde i sina egenkontroller. (Video dokumenterat ) vilket Kvalitetsansvarig ska kolla.
Så jag kan bara får din egen skull hoppas att du inte fått Håkan Hansson som K.A eller Arebom Byggtjänst som Byggare/Montör!!!
Lycka till med bygget m.v.h Chevrolet
Ps: Vi har fått bra support från Johan Salander säljare på Trivselhus (Malmö) under byggtiden.
Ska ni möjligtvis bygga ute i Södra Sandby?RoJ skrev:Vi bygger med Trivselhus Malmökontor, och vår 1:a husleverans kommer nu på måndag!!! Ska bygga specialritat 2-plans nyfunkis. Vi är supernöjda med samtliga kontakter hittills.
Vi är på G att bygga ett modifierat skiss nr 527. Vi har bland annat ritat om hela ovanvåningen. Hittills så är vi mycket nöjda med relationen med Trivselhus malmökontor.
Hej Chevrolet!
Ja usch, man får väl vara beredd på att vad som helst kan hända. Kan dock konstatera (lättad) att vi varken har samma KA eller byggare som ni...
Mvh RoJ
Hej WinMan!
Ja, det stämmer, vi bygger i S Sandby! Är vi blivande grannar på Grenvägen? Har ni köpt ett av de hus där
T-hus säljer både tomt och hus?
Mvh RoJ
Ja usch, man får väl vara beredd på att vad som helst kan hända. Kan dock konstatera (lättad) att vi varken har samma KA eller byggare som ni...
Mvh RoJ
Hej WinMan!
Ja, det stämmer, vi bygger i S Sandby! Är vi blivande grannar på Grenvägen? Har ni köpt ett av de hus där
T-hus säljer både tomt och hus?
Mvh RoJ
Det stämmer bra det! Kul att träffa på en av sina blivande grannar. Vi har en av de fem tomterna/husen. Den fjärde tomten räknat från infarten.RoJ skrev:
Vi hörde från säljaren att det skulle va en husresning i dagarna, så det var med andra ord ert. Hur har det gått?
Klicka här för att svara