J
Joto: :) Hej! Undrar om någon har erfarenhet av A-hus Lyckan? Funderar på ett förlängt Lyckan 5. Husens ytterväggar är tunnare men uppfyller alla värden antar jag. Påverkar detta driftskostnaden? Det borde det ju göra! I så fall är det inte så bra...Däremot byggs husen på platta. Vi tittar även på Ägir från Ä-hus och gillar det men är tveksamma till torpargrunden. Vad ska man tro
0 svar · 1,3k läst
Severus
Severus: Tja.... De har mycket fina hus. De har mycket dyra hus ;) Villa Johan och Villa Albrekt kostar båda nästan 3 mille nyckelfärdiga...exkl. tomt+tomtkostnader.... Har ringt och fått kalkyler. De har räknat på Stockholmspriser.
2 svar · 2,0k läst
K
kronan15: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kontakt;action=display;num=1128681018;start=0]Socialt & projekt[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 3,2k läst
R
rojka: Vi ska bygga ett höner i Umeå och våran säljare erbjuder markarbeten till ett pris av 90 000kr och då ingår grovplanering dränering mm mm kan inte fatta att det kan skilja så vansinnigt mycket beroende på vart i landet man bygger :o
5 svar · 1,4k läst
T
Tippas: Vi ska bygga i nordvästa skåne ett enplans i vinkel på ca 160 kvm. + ett dubbelgarage. Vi funderar lite på att få plattan gjord + fått ytterväggar och taket rest och sen göra resten själva . Har laddat i snart 2 år utan att fått en tomt men nu verkar det som om det skulle kunna hända något i helgen så vi har hunnit tänka igenom allt väldigt många gånger:)
2 svar · 2,8k läst
L
LenaW: Vi ska bygga Duett i Göteborg. 134 kvm. Skicka gärna meddelande om du vill veta mer!
7 svar · 1,6k läst
F
Freddi: Hejsan! Jo, det blir en väldigt öppen och bra planlösning om man tar bort ena sovrummet i ett Höner. Dessvärre så är jag i behov av det sovrummet om jag nu inte vill klämma ihop mitt sovrum samt arbetsrum i ett av de övriga sovrummen vilket kan bli lite tajt. Jag har nämligen inte för avsikt att inreda övervåningen under den närmaste tiden. Är det annars någon som vet om man
2 svar · 3,7k läst
A
Annna: Oj, det minns jag inte. Men jag vet att det blev MYCKET billigare att göra undervåningen själv istället för att köpa ett färdigt souterrainhus. Ska se om jag kan hitta huspappren ikväll med prisuppgifterna. Har ett svagt minne om att A-huset kostade 900 tkr (färdigbyggt i lösvirke), men detta var 10 år sedan så priserna är inte jämförbara idag. Det var dock inte helt lätt att
5 svar · 3,7k läst
A
arny: Vi får inga ritningar på el, VVS och ventilation från vår husleverantör, men jag har inte upplevt att det varit några problem att göra förfrågningar med utgångspunkt från konstruktionsritningarna för huset. Snarare ger det en viss frihet för entreprenörerna att föreslå lösningar som de tycker är enkla och bra, och det tror jag underlättar. Entreprenörerna tar förstås ut en
4 svar · 5,8k läst
J
JennyoPerErik: Jag har byggt mycket hus i mina dar och det finns en hel del felaktig info i denna diskution. Ska vi börja med Namnet Borohus! Någon som känner till Kurt Wriggfors? Detta är iaf gubben som gör konkurs med alla företag som han har ägt. Han var är inblandad i Husexpo i sköndal som även det företaget var tvugna att sälja. Nu har ju Husexpo fått nya ägare så det ska väl ordna sig. Men
11 svar · 3,5k läst
J
JennyoPerErik: Nästan alla husleverantörer får en prishöjning ca 2 gånger om året så vad priset ligger nu på det huset vet jag inte det var ett tag sen jag köpte hus av Boro men ring eller maila till dom så får du ett snabbt svar. Man behöver inte lämna några speciella uppgifter för att få ett pris. Om det är i södermanland du bor så finns Borohus inne på husexpo i sköndal. Lycka till !
1 svar · 5,2k läst
T
Tinalina: Delad entreprenad innebär att vi skrivit två kontrakt. Ett med H-vadshus och ett med den som gör grunden. Det finns bra förklaringar på konsumentverkets hemsida: http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573 Vårt Staffansgården kommer att kosta 2 milj och i det ingår alla kostnader för tomt, grund, anslutningar etc. Det som tillkommer
6 svar · 2,7k läst
J
JennyoPerErik: Hej ! Det är bra punkter ni har tagit upp i denna diskution men jag tycker ändå att ni glömmer alla dom företag som jobbar med dela entreprenad. Borohus, västkuststugan mm. Dessa husleverantörer ska man inte glömma. Att köpa totalentreprenad är inte säkrare än delad specielt inte nu när lagen är ändrad som den gjordes vid årsskiftet. Borohus som jag valde att köpa från har bra
8 svar · 2,5k läst
K
KlasL: [citat] Glömde säga att vi bygger i Höör och är ett av de två första Lyckan med vinkel i Skåne. De kommer att stå färdiga i mitten av juni så det finns nog inga bilder på ett färdigt hus.
2 svar · 2,2k läst
Å
Åttioettan: Har nu fått pris på hur mycket det skulle kosta att få Trivselhus Arkitektens skiss 530 endast stommonterat. Här är priserna del för del: Nyckelfärdigt 2 079 000:- (inkl balkongen) Byggsats (material): ca 1 089 000 :- Grund (plattan på mark murad bottenvåning): ca 428 000 :- Stomresning: ca 125 000 Någon som vet om det är ett skäligt pris?
0 svar · 4,3k läst
E
Evangeline: Tack så mycket Christina=) Ha det gott :)
12 svar · 4,1k läst
E
EmEng: Vi skrev på ett papper som intygade att målaren varit här och åtgärdat felen och vi påtalade då att det såg konstigt ut på tapeten. Han sa att det var för att de nya tapetbitarna inte hade torkat än och att det skulle ta ett par dagar... och vi litade på honom! Men nu har det gått 2 veckor och det ser likadant ut!
3 svar · 1,8k läst
T
theodor: Är det ngn som byggt/köpt ett Götenehus som byggsats (jag menar då stomrest)? Vad fick ni betala?
0 svar · 2,8k läst
E
Evangeline: Ett tips är att ni själva går igenom hela huset både utvändigt och invändigt och skriver ner allt som ni upptäcker. Då är ni väl förberedda när besiktningsmannen kommer till er.
8 svar · 1,9k läst
Å
Åttioettan: Vi funderar på att köpa stommonterat hus av Villavarm dels pga priset och dels pga att de verkar ha väldigt god kvalité på deras hus. Men deras huskatalog innehåller inga souterränghus, så nu undrar jag om någon har ritningar på souterränghus som man kan utgå ifrån om man vill rita själv?
0 svar · 994 läst
T
Tinalina: Oj då, var lite snabb där. Ni hade visst redan med H-vadshus på listan.
8 svar · 2,0k läst
I
IoI: När vi kollade runt efter hus fick jag intrycket att Trivselhus har en del stora hus i sin "Green line"-serie.
13 svar · 3,6k läst
T
therese___: Nej, vi ska flytta om fönster, ha ryggåstak och förhöjt väggliv på ovanvåningen mm. Vi kommer dock inte att bygga huset via A-hus utan anlitar en lokal husbyggarfirma eftersom det blir billigare.
7 svar · 1,8k läst
P
pirholt: Ok, tack så mycket! Då kanske nästa steg är att skriva ned sin kråka. Det börjar närma sig! Spännande!! / Tony
2 svar · 3,2k läst
Å
Åttioettan: Jo, jag måste nog erkänna att jag också känner så .... känns iaf som en nödlösning med 1 1/2 plan. Tycker inte om det alls.
7 svar · 4,1k läst
M
marian: Hej! Undrar om det är någon här som byggt lövsångaren? vi funderar lite på den och skulle vilja veta pris och driftskostnad? Tacksam för svar!! Hälsningar Maria
0 svar · 2,8k läst
L
linsko: Tänkte bara kolla vad ni andra som ska bygga nytt hus i Luleå och omnejd har för summa på era omkostnader. Alltså de kostnader som tillkommer förutom kostnaden att bygga själva huset och gjuta ev grund. Alltså vad det kostar för tomten, bygglov, nybyggnadskarta, byggfelsförsäkring, planavgift, bygganmälan, vatten och avlopp, utstakning, el, fjärrvärmeavgift och kostnad för
0 svar · 4,4k läst
F
fByggare: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1114591825;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] av Marlene Eskilsson.
0 svar · 1,8k läst
sandhall
sandhall: [citat] Så kan man kanske resonera om man har hög inkomst och 1.5 mille att lägga kontant. Är inte så enkelt för oss vanliga dödliga dock, tyvärr. Vi får snällt rätta oss efter vad banken är villiga att låna ut. :)
19 svar · 3,0k läst
Å
Åttioettan: Lite mer priser .... Priser på förfrågade hus. Inflyttningsfärdiga exkl. grund och utvändig målning. Avtal om hus och entreprenad på ett avtal=äkta totalentreprenad. Duett 123 kvm, 1450000-1525000. Duett 134 kvm, 1513000-1600000. Garbo alt 1, 2000000. Scala, 1686000-1892000. Vi offererar också grundarbeten men då vill först se tomten //Sandra
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.