Hej!
På måndag ska vårt Älvsbyhus slutbesiktigas.
Jag vill jättegärna ha tips och råd av er erfarna byggare!
Vad ska man tänka på/ vad har ni för erfarenheter osv?
Är jättetacksam för svar!

Vänligen, Jessica.

Men.....e det ingen som vart med om en slutbesiktning ???.....kom igen nu, vill också höra om detta 8)

Har iofs inte varit med om slutbesiltning av någon villa, men har lite erfarenhet av slutbesiktningar av div renoveringsprojekt sedan min tid som brf. orförande (länge sedan).

För det allra första så har ni troligen redan gjort ett kardinalfel som de flesta gör, ni har troligen inte själva valt en besiktningsman, utan besiktningen görs av en kille som husfirman brukar anlita. Det får ni i så fall reparera med att läsa på bättre själv.

För det första gör upp en lista innan på sådant ni själva vet eller tror är fel. Ta ALLT, ner till repor i parketten. Gör också en lista på sådant ni funderar på eller saker som kommit upp under byggtiden. Även sådant som ni fått "lugnande" besked om.

Titta igenom lev. beskrivning och andra dokument och fundera över om det färdiga huset stämmer med beskrivningen (en kompis upptäckte att uterummet var 1 METER för litet, besiktningsmannen försökte undvika att göra en anmärkning.

Gör en lista på dokument som ni tror skall finnas från byggaren, alltifrån manualer på vitvaror till protokoll över injusteing av ventilation, värmepump etc. Var beredd att fråga på varje del av installationen vilka dokument som skall finnas. Är lite osäker, men tror tex. att det skall finnas intyug från sotaren att imkanalen till köksfläkten är besiktigad och godkänd. Dokuymenten är en del av leveransen, och beiktningen skall även undersöka att dokumentationen är korrekt.

Försök att själv göra en förbesiktning, kontrollera att golven inte lutar (ta med en kula och släpp), kontrollera att golv i våtrum har fall åt rätt håll, se till att besiktningsmannen gör den kontrollen också. Undersök alla målade ytor, framförallt att gipsskarvar är väl spacklade och slipade.

Se till att besiktningsmannen inte hoppar över några ytor, eller kontroller.

När besiktningen är klar och ev. besiktningsanmärkningar finns listade, begär att besiktningsmannen föreslår ett belopp som ni skall hålla inne tills anmärkningarna åtgärdas, ifrågasätt beloppet, ta punkt för punkt och föreslå själv ett högt belopp. Bekoppet skall täcka om ni kallar in en annan firma för att slutföra. Det är alltså priset efter en ny upphandling som skall hållas inne, inte vad den nuvarande byggaren tycker det är värt att slippa utföra jobbet.

Slutligen om ni har haft ett "problembygge" och om ni inte själv har utsett besiktningsmannen, så ha beredskap att mycket snabbt göra en ny besiktning med en besiktningsman som ni själva valt ut.

Oj!

Det där var inte lite det! Vi är ännu inte där att vi ska slutbesiktiga, men, nu känns det som att det är bäst att redan börja förbereda sig!

Någon fler som har kunskaper att dela med sig av?

Mvh
/Lage

Och jag tror det går att bygga på listan till minst det dubbla.

Om man har ett bygge som man uppfattar som att det fungerat utan anmärkningar, så kan man antagligen dra ner på ambitionsnivån lite, vad gäller egna förberedelser inför slutbes. Men min erfarenhet är att även den bästa byggare ändrar helt attitiyd till att fixa saker när han fått slubetalningen.

Besiktningsanmärkningar blir ofta en surdeg för alla parter, om man ser till att få tuffa krav på åtgärdande så kan man på så sätt markera att man inte accepterar en försening.

Fråga besiktningsmannen inför byggaren redan vid besiktningen hur ni skall förfara om inte tiden för åtgärdande hålls. Om det är en byggare som hittils skött sig och som man har god kontakt med, så kan man ju försöka fråga lite skämtsamt för att bibehålla det goda samarbetet, men signalen går fram.

Tackar för tipsen :)

Mvh Kristoffer

tackar oxå för tipsen, vi har besiktning på tisdag nästa vecka...
Det är ett par repor som kommer att påpekas. Men hur noga ska man vara, jag har märkt att dom har bytt plats på kyl och frys, det är iofs lätt för mig att fixa.

Jag tycker nog du ska va väldigt noga, repor o annat ska ju inte accepteras. Har dom bara råkat ställa kyl o frys på varandras platser e det nog iofs inget jag skulle ta upp, men allt som kan bytas ut och se bättre ut ska jag försöka jaga dom med, det har vi nog betalt för.....

Skulle va intressant att höra hur det gick för er när det e gjort, vi har slutbesiktning den 12 Maj.

Mvh Kristoffer

Ett tips är att ni själva går igenom hela huset både utvändigt och invändigt och skriver ner allt som ni upptäcker. Då är ni väl förberedda när besiktningsmannen kommer till er.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.