Hustillverkare
Martin Lj: [citat] Civilingenjör inom datateknik. Hade hjälpt till att lägga om ett tak på en sjöbod innan annars hade jag ingen erfarenhet av att snickra. Det var inte supersvårt, bara att läsa och ställa frågor här på forumet, titta på massa youtubefilmer samt läsa monteringsanvisningarna noggrant för alla olika produkter. Sen var en hjälpsam granne med vid en del vid jobbiga moment som
Husmanskost-ua: Jag upptäckte under resan att det är mycket att hålla reda på, mycket som man får tänka på, och om man inte köper ett nyckelfärdigt koncept, så får man ta snabba beslut under resan. Det finns alltid saker man missade :) Sen ta sig god tid att planera för hus mar vill ha inomhus. Detta han vi inte riktig med.
Husmanskost-ua: Det som tog tid var att avstyckningen av tomten var klar typ april 2016, sen skrevs avtalet kort tid derefter, alla erforderliga ritningar gjordes klara, bygglov lämnades in. bygglov klart augusti 2016. Huset flyttade vi in i april 2017, så allt som allt tog det lite över ett år. Tror första kontakten med dom var januari 2016. För mig vore det inget problem att anlita dom igen. Huset känns
Eeerikaaa: Hej! Vi är i tankarna att bygga nytt hus. När vi kollar på de vanliga totalentreprenad så hittar vi inga som har betonggolv att erbjuda. Vi vill ha det ruffigt och betongigt, naturnära och synliga bjälkar i högt tak, med unika tillval. Planlösningar hittar vi många som vi gillar, men tillvalen känns begränsade. Vill inte ha basic standard. Men samtidigt inte betala halva kostnaden av
Josefine Orvedal: [citat] Jag står liksom inne i förrådet och har fotat upp mot sista trappstegen. Vill verkligen bli av med förrådet under trappen för att få större nere.
Jonatan79: Vem har avtalet med byggfirman? Vem har beställt och skrivit under för ritningarna?
Johannes8904: Kan bara varna för dom, byggt i Uppsala. 2019 skrev vi kontrakt med SH för ett helt hus nyckelfärdigt med oinredd övervåning, säljaren var super trevlig och allt var bra. Men så fort kontraktet var signerat så gick allt utför, dålig kommunikation och otrevlig personal. - När det närmade sig slutbesiktning upptäckte man att ingen beställt bänkskivorna till köket, det var mer eller
Johannes8904: Byggt i Uppsala, kan bara varna för dom. 2019 skrev vi kontrakt med SH för ett helt hus nyckelfärdigt med oinredd övervåning, säljaren var super trevlig och allt var bra. Men så fort kontraktet var signerat så gick allt utför, dålig kommunikation och otrevlig personal. - När det närmade sig slutbesiktning upptäckte man att ingen beställt bänkskivorna till köket, det var mer eller
Mh73: Vi bygger med Trivselhus, där är platta på mark o golvvärme standard.
huggan: Det är inte reglerar i ABS 18 utan hnvisar till konsumenttjänstlagen som säger följande: 48 § Häver näringsidkaren avtalet, är konsumenten skyldig att betala som om han hade avbeställt tjänsten den dag då hävningen skedde. Näringsidkarens rätt att hålla kvar föremålet för tjänsten m. m. Om man inte i hävningen hänvisat till en annan paragraf i konsumenttjänstlagen. Kan du ge
etompau: Om dörrarna har moderna "snäpp in-gångjärn" så är det en relativt enkel sak att själv ta ner och montera dit nya dörrar. Kan kanske spara några kronor.
Magnusson 1975: [citat] Ok, slår man ut mina per meter så blir det 5416kr. Monterat och klart. Kanske inte är så ”dyrt” ändå.
Viktor Sandin: Är sugen på att importera en rysk timmerhusbyggsats för att kunna bygga med grovt timmer och hålla ned kostnaden. Har fastnat för Bear Log Homes som kommunicerar bra på engelska och verkar seriösa. https://bearloghomes.ru/en/ De är aktiva i sociala medier: https://www.instagram.com/BearLogHomes/ https://www.youtube.com/channel/UC8U2V0_Ei-kPz2QajqsDiqQ https://www.facebook.com/bearloghomes
Salty Hilltop: [citat] Vi byggde vårt fritidshus med dom 2021. Vi har bara gott att säga. De har varit mycket tillmötesgående under hela processen och vi har nu vårt drömhus. Vårt hus är ett omgjort Classic 50 vi har döpt det till Salty Hilltop så vill ni kika på huset är det bara att googla Salty Hilltop #saltyhilltop
johan314: [citat] Hur gick det mer ert bygge? Är också i samma banor med just Faluhus och jag fick bra intryck av säljaren. Dock ligger de över i pris än de andra tillverkarna som jag har varit i kontakt med...
BirgitS: Vad bra! Tänk på att duschen inte behöver vara kvadratisk utan en lite långsmal på 80x100 fungerar också mycket bra. Kanske flytta handfatet lite närmare toaletten så att det inte känns som att man går in i det när man kommer in genom dörren. Det kan vara bra att ha linjer som markerar gränsen för ståhöjd, typ var det inte längre är 190 cm i takhöjd, så att man ser att man
Joakimes: Hej Har ni fått något svar på detta? De offerter vi tog in på isolerad öv (klimatskal) från olika landade på ca 175-220tkr. Vi valde därför att lägga till klimatskal när vi beställde huset. Detta var helt nytt från smv så vi får se hur resultatet blir. Mvh Joakim
Tobias Karlsson83: Hej, är det någon som bor i Stockholm eller nära Stockholm som har byggt ett Almvik från Eksjöhus. Vi är lite osäkra på huset och skulle gärna vilja se hur det ser ut i verkligheten. Tycker allmänt eksjöhus är dåliga med bilder på sin hemsida.
ArneTW: [citat] Det är ju en 15 år gammal tråd... men det vore ju intressant att veta hur det gick sen... /ATW
huggan: [citat] Kan jag tänka mig. Då man själv tar på sig en del arbete och risk är det nästan alltid billigare.
Jackie2times: Hitta byggare som gör det på lösvirke billigaste sättet . Man kan spara upp till 500k bara på skalet . Ytterligare 500k genom att köpa in egen entreprenad om man bygger ca 200m2. Högre standard på hus får man också än katalogvalen hos husleverantörer som är ockerpriser på
Matti_75: Jag skulle vara mer orolig att trappan är på väg att glida isär istället för fogen